ربیع‌الثانی و امام عسکری علیه‌السلام (7)

سیدرضا اکرمی 1) حضرت عسکری علیه‌السلام در سال 232 قمری به دنیا آمد و اکنون تاریخ قمری 1438 سال است یعنی حضرت در 1206سال قبل در مدینه‌النبی به دنیا آمده و ما در هشتم ربیع‌الثانی سالروز ولادت وی را جشن می‌گیریم، ممکن است بپرسند ولادت پس از 12 قرن یعنی چه و یا بعد از وفات سالروز یعنی چه، که جواب می‌دهیم انسان‌ها دو نوعند، برخی تاریخ مصرف دارند و با مردن آنها همه زندگی آنها پایان می‌‌یابد. چون زندگی آنها حیوانی می‌باشد «و الذین کفروا یتمتعون و یاکلون، کما تاکل الانعام فالنار مثوی لهم محمد 12، ذرهم یاکلوا و یتمتعوا ویلهم الامل فسوف تعلمون حجر 3» و بعضی از انسان‌ها تاریخ مصرف ندارند، و از روز ولادت حیات آنها آغاز می‌گردد. سعدیا مردم نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکوئی ببرند. بعضی فقط حیات و فوت فیزیکی دارند و بعضی حیات و ممات متافیزیکی  که با فوت فیزیکی، حیات معنوی و متافیزیکی وی ادامه دارد.  2) امام معلم است و مربی، حجت بالغه الهی است مظهر صفات پروردگار «ان ذکر الخیر کنتم اصله و فرعه و معدنه ماواه» و سمبل همه فضائل نیکوی خداوندی می‌باشد، شافی است و شفع، سامه العبادته و منتهی الحم، و خزائن العلم و معدن الرحمه و مختلف الملائکه و ارکان البلاد می‌باشد. آنچه خوبان همه  دارند او به تنهائی دارد. 3) در میراث فرهنگی امام یازدهم می‌خوانیم: من تعدی فی ظهوره کان کناقضه، آن کس که در طهارت خود حد اعتدال را رعایت نکند، همانند کسی است که طهارت را نقض نماید. مومن برای مومن برکت است و برای کافر حجت می‌باشد که کافر با مومن در همین دنیا و در همین فضای اجتماعی به سر می‌برد و رفتار مومن برای کافر حالت سندیت دارد. مومن موحد است و آرمان‌گرا می‌باشد، مومن منظم است و متعهد می‌باشد. مومن آراسته است و وارسته و از هر گونه آلودگی پیراسته است و کافر هیچ گونه نظم و عهد و باوری ندارد. امام عسکری می‌فرماید «جراه الولد علی والده فی صغره تدعوالی العقوق فی کبره بحار الانوار ج 78» گستاخی و جسور بودن فرزند در کم سن و سالی بر پدر خود، در بزرگی وی را به عاق والدین می‌کشاند. 4) در دوران امامت 6 ساله امام، سه خلیفه عباسی «معتز و مهتدی و معتمد» قدرت و حکومت را داشتند و حضرت توسط معتمد مسموم گشت، در آغاز ربیع‌الاول امام را مسموم نمودند و هشت روز امام ادامه حیات داد و هر روز طبیب وی را مراقبت نمود تا امام از دنیا رفت و در این مدت 8 سال زندان‌های گوناگون را گذراند و زندانبان‌های متفاوت داشت نحریر و علی‌بن حزین و علی‌بن اوتاش و صالح‌بن وصیف بر امام گمارده شدند. همسر نحریر به شوهر خود هشدار می‌داد و می‌گفت چرا بر امامی که روزها روزه است و شب‌ها به عبادت می‌پردازد، آزار می‌رسانی. 5) ممکن است سوال شود، خلفای عباسی چرا با اهل بیت و امامان شایسته و بایسته، آزار روحی و جسمی و به زندان بردن و جدا کردن از زادگاه و وطن اصلی مدینه‌النبی و اسکان دادن در «معسکر» و تحت تعقیب قرار دادن خانواده آنان، روا می‌داشتند و از اینگونه رفتار چه سودی می‌بردند که پاسخ این است، بنی‌عباس، خلافت را حق اهل بیت می‌دانستند و هرگز امتیازات و فضیلت‌های بنی‌هاشم چون علم و عقل و عبادت و عرفان و اخلاق را نداشتند. اهل بیت محبوب و مقبول مردم بودند. بنی‌عباس بر این امتیازات حسرت می‌بردند و خود را به زور بر مردم تحمیل کرده «و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوا، نمل آیه 14» بودند و می‌ترسیدند در صورت دسترسی مردم به آنها، شورشی رخ دهد و آنها را از اریکه قدرت جدا سازند و در نتیجه از عیش و نوش و بدمستی جدا گردند. کارهای سخیف بنی‌عباس چون امام را به باغ وحش بردن و افکندن در میان درندگان برای ترساندن آنها و تحقیر آنان بود و آنگاه که احترام و تکریم را از حیوانات می‌دیدند، حسادت آنها گل می‌کرد و بر آزار خود می‌افزودند. «ام یحسدون الناس علی ما آتاهم من فضله، نساء 54» ولی تاریخ همه اینها را ضبط نموده است.