«آبگوشت»؛ طعم تازه روابط اروپايي‌ها

آرمان- مطهره شفیعی: ظاهرا نشاط کوچه و بازار تهران سفرای کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است و آنها خود را در شادی‌های مردم شریک می‌کنند. البته نباید شرایط کنونی را بی ارتباط با تعاملات دولت و به‌ویژه تلاش‌های محمدجواد ظریف در مقام وزیر خارجه در تعامل صحیح با کشورهای اروپایی ارزیابی کرد. در دولت احمدی‌نژاد به دلایلی این ارتباط دوستانه برقرار نبود به عنوان نمونه پیتر تیلر در ملاقات با احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهور وقت ایران بود، پا روی پا انداخت که این اقدام از سوی یک سفیر در دیدار با یک رئیس‌جمهور نادرست و خارج از آداب و تشریفات بین‌الملل است. البته احمدی‌نژاد نیز در مقابل، خود نیز پا روی پا انداخت تا به این حرکت به دور از ادب طرف مقابل پاسخ دهد. البته احمدی‌نژاد با تمام سفرا چنین مشئی را نداشت به عنوان نمونه 20 خرداد 92 احمدی‌نژاد در زمان معرفی سفیر جدید ونزوئلا در تهران بر استوارنامه او بوسه زد که این اقدام سبب انتقاداتی شد. اکنون اما شرایط بین‌المللی تغییر کرده و برجام سبب نزدیکی کشورهای اروپایی به ایران شده است. از رفتار سفرای کشورهای اروپایی در ایران مشخص است که آنها ماموریت نزدیکی بیشتر با ملت ایران و شاید رفع برخی گلایه‌ها را دارند.
آبگوشت درکنار دیگر زیبایی‌ها!
به عنوان نمونه حدود 10 ماه پیش سفیر آلمان در ایران آبگوشت می‌خورد و عکس‌های غیرتشریفاتی با ایرانیان عادی می‌گیرد. برخی رسانه‌های اروپایی نوشتند برشتولد سفیر آلمان در ایران، آبگوشت دوست دارد و با مردم محلی روستا‌ها گپ می‌زند. میشاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران در توئیتر خود تصاویر زیبایی از زندگی ساده و سفرهای غیرتشریفاتی خود در ایران به نمایش گذاشته است. این دیپلمات به کاشان می‌رود، آبگوشت دوست دارد، در صحراهای ایران گردش می‌کند و از برف در تهران لذت می‌برد. او نیاز به بادیگارد ندارد. دی 96 تسنیم نوشت: «میکائیل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران در ادامه اقدامات جالب خود در ایران، طرز تهیه آبگوشت را آموخت. در صفحه توئیتر خود با اشاره به این موضوع نوشت: کلاس آموزش آشپزی آبگوشت برای من، توسط آشپزهای ماهر! خوشمزه است! سفیر آلمان در ایران پیش از این در پشت فرمان وانت نیسان و حتی پشت این ماشین دیده شده بود که ارتباط نزدیکی را با هموطنانمان برقرار می‌کرد.» سایت الف هم در بهمن 96 نوشت: «میکائیل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران، با سفر به نقاط مختلف کشور ارتباط تنگاتنگ و صمیمی با مردم برقرار کرده و با آنها معاشرت می‌کند. او به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و در کنار مردم موقعیت‌های مختلف و آداب و رسوم سنتی ایران را تجربه کرده است. در ادامه تصاویری از سفیر آلمان در ایران را مشاهده می‌کنید که در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است.» 28 بهمن 96 تسنیم نوشت: «سفیر آلمان در مراسم رونمایی از پروژه مستندسازی و مرمت چهارسوق بزرگ بازار تهران حضور یافت و گفت: گام‌های زیادی هست باید برداریم و امروز به چشم خود می‌بینیم اما می‌دانیم که این گام‌ها ارزش آن را دارد. به امید پروژه موفقیت آمیز بعدی بین ایران و آلمان».
شلغم‌خوری سفیر آلمان در تهران


اما فعالیت سفرای اروپایی در تهران معطوف به آبگوشت‌خوری سفیر آلمان نمی‌شود و در ماه‌های اخیر سفرای کشورهای دیگر اروپایی تمایل خود به نزدیکی و همراهی با مردم ایران را نمایان ساختند. دیروز ایسنا باانتشار تصویری از میکائیل کلور برشتولد نوشت: «سفیر آلمان در تهران، در توئیتی به حضور خود در بازار بزرگ تهران و دریافت شلغم از یک دستفروش اشاره کرد. این دیپلمات ارشد آلمانی در ایران با انتشار عکسی از حضور خود در بازار بزرگ تهران و دریافت شلغم از یک دستفروش به زبان انگلیسی و فارسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «شلغم لذیذ از یک دستفروش در بازار بزرگ تهران».
دوچرخه‌سواری سفیر سوئیس در تهران
سفیر کشورهای دیگر هم در ایران فعال هستند مانند سوئیس در ایران که به کمپین سه‌شنبه بدون دوچرخه پیوست. صفحه رسمی توئیتر سفارت سوئیس در تهران با انتشار تصویری از سفیر این کشور که روز سه‌شنبه با دوچرخه به محل کار خود آمده است، نوشت: «سفارت سوئیس در تهران به کمپین «‌سه‌شنبه‌های بدون خودرو» پیوست. امروز، کارکنان سفارت پیاده، یا با وسیله نقلیه عمومی و دوچرخه به سر کار آمدند.» اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری Union Cycliste Internationale، نهاد اداره‌کننده ورزش دوچرخه‌سواری و ناظر بر رقابت‌های بین‌المللی دوچرخه‌سواری است. مقر این اتحادیه در شهر اگل سوئیس واقع شده‌است. دو سال پیش یک زن ایرانی که در سوئیس زندگی می‌کند، نوشت: ‌«در سوئیس پیاده‌راه‌هایی برای پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا اسکیت وجود دارد. آخر هفته‌ها افراد خانواده دسته‌جمعی یا حتی اگر مهمان داشته باشند به همراه مهمانشان برای پیاده‌روی یا دوچرخه سواری بیرون می‌روند. دوری می‌زنند، عصرانه‌شان را می‌خورند و با هر سنی که باشند خودشان را به هیچ وجه در خانه حبس نمی‌کنند».