واکنش‌آیت‌ا... مکارم به‌سخنان‌رحیم‌پورازغدی

آرمان: گویا قرار نیست کسی جلوی اظهارات حسن رحیم‌پور ازغدی را بگیرد و او با فراغ بال به همه می‌تازد. گرچه طی ماه‌های گذشته حوزه علمیه قم بیشترین هجمه و اهانت را دیده و علما و مراجع نیز واکنش‌های بسیاری به سخنان ضد حوزوی او داشته‌اند. آیت‌ا... مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در واکنشی شدید نسبت به سخنان وی گفته: «چطور می‌شود به فردی اجازه داده شود که ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید.»‌ حال اینکه این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی چرا و به چه علت حوزه علمیه را مورد تاخت و تاز قرار می‌دهد جای پرسش دارد. باید دید که مسئولان امر چگونه برخوردی با وی و اظهارات تخریبی‌اش خواهند نمود.
تخریب حوزه از چه جهت؟
طی سال‌های متمادی که در 4 دهه پس از انقلاب گذشته اظهارات متفاوتی را نسبت به بسیاری از اشخاص، مسئولان و سازمان‌ها شاهد بودیم، اما هیچ شخص یا جریانی به ساحت علما، مراجع و حوزه‌های علمیه تعدی و هجمه نکرده بود. گرچه طی سال‌های گذشته برخی به لحاظ علمی انتقاداتی را وارد داشتند، اما کسی جایگاه و عظمت حوزه را زیر پا نگذاشته است. از این جهت شاید بهتر باشد برای اینکه بهتر موضوع را بشکافیم مقداری به عقب بازگردیم. 25 مرداد ماه سال جاری بود که در مراسمی با عنوان «مطالبه عدالت اقتصادی» عده‌ای از طلاب در مدرسه فیضیه قم جمع شدند و پای سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نشستند و وی ضمن حمله به حوزه و دروس آن طی اظهاراتی گفت: «درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست، اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند. سکولاریسم همین است. همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است.» این سخنان ازغدی با واکنش شدید مراجع عظام تقلید و علما مواجه شد به نحوی که همگان سخنان وی را تقبیح کردند، اما او از سخنانش عذرخواهی نکرد. صدای اعتراضات خوابید و مقابله‌ای نیز با این سخنران صورت نگرفت و موجب شد وی اظهاراتش را ادامه دهد تا اینکه هفته گذشته در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه وی به صحبت پرداخت و بازهم حوزه را مورد تاخت و تاز خود قرار داد. وی اظهار داشت: «شما باید از مدیریت حوزه‌ها جواب بخواهید که با کرسی‌های مناظره و نظریه پردازی چه کردید؟ با مواردی که تصویب شد و اجرایی نشد چه کردید؟ اکنون ده‌ها هزار طلبه شفاف و خالص در اختیار مدیران حوزه علمیه است، نباید ما حرف‌های چهل سال پیش را تحویل مردم بدهیم.» حال این سخنان نیز با واکنش‌های متفاوتی رو‌به‌رو شده، اما نکته اینجاست که جریانی با وجود اطلاع از مواضع این عضو شورای انقلاب فرهنگی باز هم تریبون‌ها را در اختیار وی قرار می‌دهد که خود جای تامل دارد.
حرف‌های تازه مطابق با نیاز‌های روز


یک مرجع تقلید در انتهای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران اظهار داشت: هفته گذشته در سخنرانی قبل از خطبه‌های نمازجمعه تهران، ضد حوزه‌های علمیه صحبت کردند، عجیب است نمازجمعه‌ای که ائمه جمعه فرزندان حوزه هستند، پایگاهی برضد حوزه شود. چطور می‌شود شما به فردی اجازه دهید ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید؟ جماران نوشت، آیت‌ا... مکارم شیرازی خطاب به طلاب حاضر در درس عنوان کرد: شما می‌دانید که در دروس حوزه، مرتب حرف‌های تازه و مطابق نیازهای روز زده می‌شود، اما این فرد عنوان می‌کند ۴۰ سال است حرف‌های تازه در حوزه زده نشده است؛ اینجا برخی گمان پیدا کردند که درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه هستند. وی با اشاره به تاسیس اولین حوزه علمیه توسط شیخ طوسی و فراز و نشیب‌های آن در طول هزارسال افزود: حوزه نباشد هیچ چیزی نیست؛ اما بدانید خدا و امام زمان حافظ حوزه هستند. این مفسر قرآن کریم توجه حوزویان را به سه نکته جلب کرد و ادامه داد: نکته اول اینکه حوزویان دست اتحاد به یکدیگر داده و متحد شوند؛ نغمه خلافی در حوزه نباشد. دوم اینکه مسائل روز و مستحدثه را همه بدانند و پاسخ شبهاتی که از سوی وهابیت و غیر وهابیت مطرح می‌شود را بدانند. این مرجع تقلید در توصیه سوم از حوزویان خواست که زیّ طلبگی و حوزوی را فراموش نکنند و تاکید کرد: در خانه‌ها، مسافرت‌ها و در همه چیز زی طلبگی را فراموش نکرده و بهانه دست دشمن ندهید.
مساله حوزه به ازغدی ربطی ندارد
یک عضو جامعه مدرسین در واکنش به این اظهارات رحیم‌پور ازغدی در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه هفته گذشته اظهار کرد: متاسفانه، آقای ازغدی بیش از آنچه به او مربوط است، صحبت می‌کند. او باید حد و منزلت خود را بداند و متوجه موقعیتی که در آن قرار دارد باشد. انتخاب نوشت؛ آیت‌ا... سیدمحمد غروی گفت: این شکل صحبت کردن اثرات مناسبی ندارد. ایشان حوزه را نمی‌شناسد. اگر می‌خواهد نظر بدهد بیاید به او توضیحاتی بدهیم که در حوزه چه تحولاتی شکل گرفته و بعد از آن در خصوص موضوعات حرف بزند. وی با بیان اینکه «آقای ازغدی اطلاعاتی ندارد و سالیان سال بیرون از حوزه بوده»، ادامه داد: ایشان فقط در زمینه‌های مختلف ادعا دارد. صحبت‌های او در حوزه بازخورد خوبی نداشته، مسئولان هم به این مساله توجه نمی‌کنند و نمی‌دانند این شخص موجب نارضایتی بزرگان حوزه شده است. عضو ارشد جامعه مدرسین افزود: باید به او تذکر بدهند و تریبون‌های او را محدود کنند، یا توسط افراد اثرگذار در او، معنای حرف‌هایش را به او بفهمانند. آیت‌‌ا... غروی هشدار داد: ادامه رفتارهای آقای ازغدی اصلا به صلاح نیست، ایشان در قم و مشهد صحبت‌هایی کرده که موجب ناراحتی بزرگان حوزه شده است. او جایگاهی ندارد که در این موضوعات صحبت کند. این موضوعات به ایشان چه ارتباطی دارد؟ وی تصریح کرد: آقای ازغدی می‌توانست در حد خودش اثر گذاری‌هایی در بعضی مجامع داشته باشد، اما با این کارها موجب می‌شود خود را منزوی کند و در انزوا قرار بگیرد. او مثل اینکه نظر کرده در مسائلی که به او ارتباطی ندارد دخالت کند. ظاهرا همه مسائل حل شده همین این مساله مانده که فقط او باید حل کند. امیدوارم هدف او از حرف‌هایش خیر باشد.