روزانه 5/5 میلیون دلار سوخت از کشور قاچاق می شود

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا دهقانی‌نیا درباره قاچاق سوخت اظهار داشت: قیمت هر لیتر سوخت بر اساس فوب خلیج ‌فارس 50 تا 60 سنت است که بر اساس نرخ دلار می‌توان ارزش این مقدار قاچاق سوخت را مشخص کرد. تفاوت فاحش قیمت سوخت داخل و کشورهای همسایه از علل مهم قاچاق سوخت است.
وی با بیان اینکه کشفیات قاچاق سوخت در شش ماهه سال 97 نسبت به شش ماهه سال 96 حدود 62 درصد رشد داشت، اضافه کرد: بر اساس قیمت فوب خلیج ‌فارس، حدود پنج و نیم میلیون دلار در روز قاچاق سوخت انجام می‌شود. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 25 تا 26 دستگاه تشکیل شده است و دو نفر از نمایندگان مجلس هم عضو این ستاد هستند.
سخنگوی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این‌که سامانه بارنامه برخط سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و سامانه رسید حواله و سامانه حواله‌های بارگیری شرکت نفت، راه‌اندازی شده است، گفت: اکنون هیچ بارنامه جعلی نداریم، در حالی که 9 ماه پیش این گونه نبود.
دهقانی‌نیا با تاکید بر اینکه اقدامات ستاد موجب کنترل و کاهش قاچاق سوخت شده است، افزود: 33 و نیم میلیارد لیتر در سال نفت گاز تولید می‌کنیم که از این میزان وزارت نفت، 31 میلیارد لیتر را توزیع می‌کند و بقیه صادر می‌شود.


وی با ‌اشاره به اینکه بیشتر حجم قاچاق سوخت مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در حوزه خشکی و دریاست، گفت: برخی اوقات زیرساخت‌های جلوگیری از قاچاق سوخت نیاز به هزینه‌هایی دارد که انجام نمی‌شود.
همچنین انارکی محمدی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق، فرادستگاهی و فراسازمانی است، افزود: نبود سامانه جامع موجب می‌شود تا آمار دقیقی از قاچاق سوخت نداشته باشیم و همچنین اقتصاد ما پنهان است.
محسن ایرانگردی کارشناس حوزه انرژی نیز گفت: دولت عزمی برای اجرای کامل برنامه‌ها ندارد. هر لیتر سوخت نیروگاه‌ها 50 ریال و تقریبا رایگان است یعنی هیچ طرحی برای مبارزه با قاچاق در حوزه نیروگاه‌ها، دارای صرفه اقتصادی نیست و برای آنها سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از قاچاق، توجیه ندارد. همچنین سرمایه‌گذاری برای افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها هم مقرون به صرفه نیست زیرا سوخت آنها تقریبا رایگان است.این کارشناس مسایل انرژی افزود: با کارت آزاد جایگاه‌دار به نرخ 600 تومان سوخت را برای کامیون‌های ترانزیتی عرضه می‌کنیم، یعنی صرفه اقتصادی قاچاق آن، حدود پنج هزار تومان است. بنابراین جلوگیری از آن سخت است.