تکرار فاجعه شین‌آباد این بار در زاهدان

آفتاب یزد- گروه شبکه: با ورود سامانه‌های هوای سرد در پاییز و زمستان، تن معلمان و خانواده دانش آموزان مناطق محروم باید لرزان از این باشد که نکند آتش، دامان فرزندان آنها را بگیرد. خبرهای آتش سوزی در مدارس‌ گویی برای مسئولان به امری عادی تبدیل شده است و نهایت تلاش آنها انجام مصاحبه و انداختن تقصیر بر گردن دیگری است. خبر کوتاه، دردناک و تکراری بود. براثر برخورد یک دانش‌آموز با چراغ گرمازای نفتی، این وسیله واژگون و باعث ایجاد حریق در کلاس شد. این کلاس درس در مرکز آموزشی دخترانه اسوه حسنه زاهدان 59 دانش آموز داشته که بعد از وقوع آتش‌سوزی 55 نفر آن‌ها از سوی تیم‌های امداد و نجات از مدرسه خارج شدند. اما چهار دانش‌آموز دچار سوختگی شدید(70تا90 درصدی) شدند که بلافاصله در بیمارستان امام علی(ع) زاهدان بستری و تحت مداوا قرار گرفتند.

>مرگ تلخ دو دانش آموز
«صبا»، «مریم»، «یکتا» و «مونا» اسامی چهار دانش آموز حادثه دیده است. علیرغم تلاش تیم پزشکی، صبا و مونا در اثر شدت سوختگی در ساعات اولیه وقوع حادثه جان خود را


از دست دادند؛ یکتا در وضعیت بهتری قرار دارد و مریم با تلاش فراوان و درحالی که یک بار طعم مرگ را چشید با سی آر پی مجددا احیا و در شرایط نسبی از نظر پزشکی قرار گرفته است.
این مرکز آموزشی شامل دو پایه‌ی دبستان و پیش‌دبستانی است و ازآنجا که شهر زاهدان فاقد گاز شهری است، مدارس در فصل سرما از بخاری‌های غیرگازی و چراغ‌های گرمازای نفتی استفاده می‌کنند. این درحالی است که خبر انتقال گاز به زاهدان با تبلیغات فراوان در اسفندماه ۹۵ درحضور رئیس جمهور و با روشن کردن مشعلی در میدان گاز این شهر، موجی از خوشحالی را دربین اهالی این منطقه به همراه داشت.

> تکرار حادثه و عدم پاسخ گویی مسئولین آموزش و پرورش
از سویی تکرار این حادثه دلخراش در شرایطی است که طی چند سال اخیر بارها با تکرار این دست از فجایع، کام مردم کشور را تلخ کرده است و هر بار مسئولین امر در سطح کلان به نحوی از پذیرفتن مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند. هنوز تلخی حادثه‌های سال‌های قبل از ذهن مردم و دانش آموزان پاک نشده که حادثه‌ای دیگر رخ می‌دهد. حادثه دردناک و شاید تلخ ترین در نوع خود، آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای «شین‌آباد» از توابع «پیرانشهر» کرمانشاه بود که به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی درآذرماه ۱۳۹۱ اتفاق افتاد. در این حادثه نیز ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند. همچنین انگشتان سه تن از دانش‌آموزان به دلیل شدت سوختگی و موفق نبودن عمل پیوند عضو، قطع شد. دختران روستای شین آباد پس از گذشت چندین سال از حادثه، همچنان درگیر روند درمانی خود هستند! حادثه دیگر آتش سوزی مدرسه شهید کاتب روستای حماملو مشگین‌شهر در آذرماه سال 95 بود که جان یک معلم را گرفت. این حادثه هم مشابه حادثه زاهدان براثر سیستم سوخت رسانی بخاری نفتی در کلاس درس به وقوع پیوست.
اما هیچ کدام از این فجایع درس عبرتی برای مسئولان نمی‌شود. در یازدهم آبان 97 نیز در پی انتشار خبر روشن کردن آتش در کلاس درسی در روستای طاویران کرمانشاه، مدیر روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در مصاحبه ای با روزنامه آفتاب یزد گفت: کارشناسان آموزش و پرورش به محل فرستاده شده‌اند و همه اقدامات لازم انجام شده است. او این اطمینان خاطر را داد که اتفاق روستای طاویران تکرار نمی‌شود و در ضمن گفت بزودی پکیجی چند رسانه‌ای از رفع نواقص مدرسه‌ این روستا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. اما علاوه بر اینکه برخی از این وعده‌ها به نتیجه نرسید، کمتر از سه هفته پس از این مصاحبه، آتش سوزی مدرسه‌ی دخترانه در زاهدان خبر از فاجعه ای تکراری داد. علیرغم تلاش‌های زیاد، مدیر روابط عمومی وزارتخانه پاسخ گو نبود اما یکی از کارمندان حوزه روابط عمومی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر چرایی تکرار حادثه و لزوم پاسخ گویی این ارگان، باز هم وعده انتشار پاسخ مناسب را در آینده نزدیک داد.

>ورود مجلس به پرونده مرگ ۲ دانش‌آموز
داود محمدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه و مرگ دو دانش‌آموز بر اثر آن گفت مسئله را در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و قرار شد که کمیسیون هر چه زودتر این مسئله را بررسی کند تا مقصران آن شناسایی شوند، اما مشکلی که وجود دارد این است که وقتی این اتفاقات می‌افتد، بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود، پس باید به طور جدی به این مسئله بپردازیم.

>دستور بازداشت مدیر مدرسه
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در پی این حادثه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این زمینه دستور بازداشت آن‌ها صادر شد. استاندارد‌های لازم و نکات ایمنی در این مدرسه رعایت نشده بود و قطعا پس از وصول نظریه کارشناسی چنانچه سایر اشخاص و دستگاه‌ها در این رابطه مقصر شناخته شوند، طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد با صدور دستوری، آموزش و پرورش و بهزیستی را مکلف به بازدید از کلیه مدارس و مهدکودک‌ها کرد و افزود: این نهادها باید هر چه سریعتر گزارش مدارسی که حداقل استاندارد‌های قانونی در آن رعایت نشده است را به دادستانی ارسال کنند تا نسبت به تعطیلی و یا انتقال دانش آموزان به مکان مناسب‌تر اقدام شود.
همچنین روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام کرد: مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه، به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم، از سمت خویش استعفا کرد.
دستگیری یا استعفای عوامل اجرایی مدرسه چه دردی را از خانواده‌های داغ دیده برطرف می‌کند و آیا این تضمینی است برای عدم تکرار فجایعی از این دست؟! تا کی مردم باید شاهد از دست دادن جان فرزندان خود باشند؟!