ویدیوی پر‌ماجرا عذرخواهی و یک پیشنهاد

دیروز و پریروز روزهای پرحاشیه‌ای برای نماینده‌های مجلس بوده است؛ اما مدال پرحاشیه‌ترین را می‌توان به محمدباسط درازهی، نماینده سراوان داد که با انتشار ویدیویی از درگیری لفظی‌اش در سازمان گمرک جنجال بزرگی درست شد و ماجرا تا جایی بالا گرفت که صحبت از استیضاح وزیر اقتصاد به میان آمد. در ویدیوی منتشرشده درازهی با یکی از کارمندان اداره گمرک بر سر این‌که به او اجازه ورود داده نمی‌شد، درگیری لفظی پیدا کرد و کلمات توهین‌آمیزی از طرف او نثار کارمند گمرک شد. این‌طور که از ویدیو برمی‌آمد قائله با دخالت یکی از حاضران و هدایت‌کردن نماینده مجلس به بیرون از ساختمان خاتمه پیدا کرد؛ اما این پایان ماجرا نبود. به محض انتشار این ویدیو موجی در شبکه‌های اجتماعی در محکومیت رفتار این نماینده منتشر شد. چند ساعت بعد هم خودش اقدام به انتشار ویدیویی برای توضیح ماوقع کرد اما این ویدیو نه‌تنها افکار عمومی را راضی نکرد، بلکه منجر به واکنش‌های تندتر هم شد. درازهی در این ویدیو گفت: «بنده با وجود داشتن وقت قبلی برای جلسه با ریاست گمرک حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آن‌جا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رئیس گمرک ضمن توهین گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست.» به گفته درازهی کارمندان گمرک به قومیت بلوچ، مذهب اهل سنت و لباس او توهین کردند و بعد هم او را با بی‌احترامی بیرون انداختند. درازهی تأکید کرد که ویدیوی «منتسب» به او که از سوی «افراد مغرض» منتشر شده، تقطیع و تدوین هم شده است. او در انتهای ویدیویش تأکید کرد که این ماجرا را از طرف مراجع قانونی پیگیری می‌کند. چند ساعت بعد هم معلوم شد که نه ‌تنها خودش بلکه چند نفر دیگر از نماینده‌های مجلس هم بابت این ویدیو عصبانی هستند؛ اما نه از درازهی بلکه از وزیر اقتصاد، به همین دلیل هم خبر رسید که طرح استیضاح وزیر با امضای نماینده‌ها کلید خورده است.
وزیرعذرخواهی   کرد یا نه؟
همان‌طور که درازهی در ویدیوی تکمیلی‌اش وعده داده بود، جلسه صبح دیروز مجلس به بررسی این اتفاق اختصاص داشت و نخستین خبری که از آن بیرون آمد، عذرخواهی وزیر اقتصاد از نماینده سراوان بود. این خبر را بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس داد و گفت: «وزیر اقتصاد در صحن صحبت کوتاهی در این مورد داشت و از سوی خود در این مورد عذرخواهی کرد و قرار شد این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد.» اما دقایقی بعد وب‌سایت خبری «الف» نوشت که کاظم دژپسند، وزیر اقتصاد، عذرخواهی را رد کرده و گفته «اگر همکاران گمرک اشتباه کرده باشند، هم با آنها برخورد و هم عذرخواهی می‌کنم».
پیگیری   می‌کنیم


یکی از کسانی که پای درخواست استیضاح از وزیر اقتصاد را به دلیل توهین به نماینده سراوان امضا کرده است،‌ علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان است. او در مورد این کار به «شهروند» می‌گوید:   «به هر حال به نماینده مردم توهین شده است و باید این موضوع پیگیری شود. ویدیو تقطیع شده بود و بخش‌هایی که به نماینده توهین شده از آن بیرون آمده بود.» او در جواب این‌که آیا توهین‌هایی که احتمالا نماینده مجلس شنیده جواز خروج کلمات توهین‌آمیز از دهان او را صادر می‌کند؟ می‌گوید: «قطعا نه؛ ایشان امروز در صحن مجلس از مردم بابت این حرف‌ها عذرخواهی کردند.» یارمحمدی در مورد این‌که آیا قرار است این عذرخواهی به گوش مردم برسد یا گفتن آن پیش نماینده‌ها کفایت می‌کند، گفت: «قطعا ایشان به صورت علنی از مردم هم عذرخواهی خواهد کرد. ما به ایشان هم گفتیم که تحت هیچ شرایطی نباید آن الفاظ از دهانشان خارج می‌شد و ایشان هم پذیرفتند و ضمن عذرخواهی گفتند که از طرف کارمندان گمرک عصبانی شده بودند. به ‌هر حال آقایان پزشکیان و دژپسند موضوع را پیگیری می‌کنند و چهارشنبه شرح ماجرا و نتیجه‌گیری مجلس درباره آن در صحن علنی ارایه می‌شود.» او در جواب این‌که با این تفاصیل آیا هنوز استیضاح وزیر را دنبال می‌کنید، گفت: «ما سوالاتی داریم که اگر به این سوالات جواب داده شود، این موضوع از دستور کار خارج خواهد شد.»
ماجرا  از زبان کارمندان گمرک
از زمانی که ویدیوی درگیری لفظی درازهی با کارمند گمرک منتشر شد، بسیاری از نماینده‌ها و خود درازهی درباره این‌که اصل قضیه چه بود، توضیح دادند اما روایت کارمندان اداره گمرک متفاوت است. آنها می‌گویند که موضوع مشاجره مربوط به مراجعه سرزده نماینده مجلس به گمرک و مشکل پارک خودرو در پارکینگ محدود ساختمان گمرک بوده است.
آنها توضیح می‌دهند که قرار قبلی درازهی با رئیس گمرک صحت ندارد و کارمند انتظامات گمرک موظف بوده به خاطر عدم هماهنگی از ورود خودروی این نماینده به داخل پارکینگ گمرک جلوگیری کند. یکی از کارمندان گمرک می‌گوید: «کارمندی که در فیلم منتشرشده در فضای مجازی اجازه ورود بدون هماهنگی را به نماینده مجلس نمی‌دهد، هیچ‌گونه سابقه سوئی در مدت خدمت در گمرک نداشته و اتفاقا خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن‌صحرا در استان گلستان است و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل تسنن از سوی این کارمند و قومیتی جلوه‌دادن این بحث و درگیری نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.» سعید احمدخانی، مدیرکل روابط عمومی گمرک هم به «شهروند» می‌گوید: «ماجرا در دست بررسی است اما کارمندی که در تصویر مشاهده می‌شود، یک کارمند نمونه است و تاکنون سابقه درگیری با هیچ ارباب رجوعی هم نداشته است.» او در مورد هویت مردی که اقدام به بیرون‌کردن نماینده مجلس می‌کند، می‌گوید: «او یکی از ارباب‌رجوع‌ها بود که با دیدن برخورد و توهینی که در جریان بوده به ماجرا ورود کرده است. این‌که گفته می‌شود ایشان از سوی کارمندان گمرک به بیرون هدایت شده‌اند، صحت ندارد. به ‌هر حال ما هم مشغول بررسی ویدیوها هستیم.» پیشنهاد کسر از حقوق و تکذیب یک ادعا
ماجرای دعوای نماینده سراوان با کارمند اداره گمرک تنها خبری نبود که دیروز از نماینده‌های مجلس شنیده و بلافاصله با واکنش روبه‌رو شد. دور روز پیش نقل قولی از مجتبی ذوالنور، نماینده قم در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد که می‌گفت آیت‌الله مکارم شیرازی به او گفته‌اند که استیضاح ظریف شرعا حرام است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ذوالنور دیروز در توییترش ماجرا را تکذیب کرد و نوشت: «نقل قول منتشرشده از بنده مبنی بر این‌که آیت‌الله مکارم عنوان کرده‌اند که استیضاح وزیر خارجه حرام است، کذب محض است و من و ایشان چنین نکته‌ای را مطرح نکرده‌ایم.» علاوه بر نقل قول و بعد تکذیب ذوالنور، حرف‌های نماینده مردم مهریز هم توجهات زیادی به خودش جلب کرد. او در قالب پیشنهادی گفت: «اگر در این شرایط اقتصادی نمی‌توانیم برای مردم کاری انجام دهیم، ما مسئولان ۳۰ تا ۵۰‌درصد حقوق خود را کاهش دهیم. پیشنهاد من این است که سران قوا و رئیس مجلس در این کار پیشقدم شوند. اینجانب این کار را انجام می‌دهم تا زمانی که شاهد بهبود وضع اقتصادی کشور باشیم.»