مردم با تبعیض‌ها مخالفند اما مشکلات را تحمل می‌کنند به شرط اینکه صادقانه با آنان سخن بگوییم

دور دوم نشست بررسی و رفع مشکلات مناطق ٢٢گانه تهران در مسجد المهدی (ع) منطقه ۱۵ تهران با حضور مردم اين منطقه، اعضا و دبیران شوراياری‌ها، فریده اولادقباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عيسی فرهادی فرماندار تهران، آرام معاون فنی عمرانی شورای شهر و همچنين حیدرضا محمدی شهردار منطقه ۱۵ برگزار شد.   در اين نشست که با پيگيری دکتر مصطفی کواکبيان و هماهنگی مجمع امید تهران و با حمايت فرمانداری تهران تشکيل می‌شود مردم و اعضای شوراياری‌ها از مشکلات باقی‌ﻣﺎنده و حل نشده و مسائل جديد پيش آمده در منطقه ۱۵ گفتند و مسئولين اجرايی گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کردند.   
مشکلاتی همچون برخی پروژه‌های ملی که به دلیل بودجه کم و عدم اجرای آن‌ها مشکلاتی برای منطقه ۱۵ ایجاد شده و نیاز به تصمیم‌گیری در سطح ملی دارند، عدم وجود مدیریت واحد شهری و دوباره کاری‌ها در روند مدیریت شهری منطقه ۱۵، حضور بسیار پررنگ معتادان متجاهر و فروشندگان مواد مخدر صنعتی در سطح منطقه، مشکلات امنیتی معابر منطقه به دلیل حضور معتادین و مواد فروشان و کمبود کلانتری از جمله مسائل مطرح شده توسط اعضا و دبیران شورایاری منطقه ۱۵ بود.  
در ادامه این نشست حسینی رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۵ گفت: کمبود فضای آموزشی و محرومیت مدارس درمنطقه ۱۵ از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. البته خوشبختانه شورایاری‌ها و مدیران مدارس در نقش خیر ظاهر شده و با توجه به اینکه دانش آموزان «کودک کار» در این منطقه زیاد هستند؛ در خصوص بهداشت و سایر مسائل آن‌ها کمک‌هایی انجام می‌دهند.  
وی افزود: با وجود این محرومیت‌ها در پیشرفت تحصیلی از بهترین مناطق هستیم. بیش از ۷کشور خارجی از پژوهشسرایی که در منطقه ۱۵ واقع است بازدید نموده و حدود ۲۳۰ اختراع ثبت شده دانش آموزی داریم.   


سپس سرکلانتر منطقه در خصوص وضعیت امنیتی گفت: جمع آوری معتادین از سطح منطقه ادامه دارد و تا بازپروری کامل آن‌ها را رها نخواهیم کرد.   بساط گستران و میوه فروشان در خیابان شهرزاد مشکلات فراوانی برای مردم ایجاد کرده بودند که با همکاری شهرداری وضعیت تا حدی بهبود یافته است.  
غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در ادامه این نشست مردمی‌گفت: جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران که برای اولین بار توسط دکتر کواکبیان و همراهی برخی نمایندگان مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ و اعضای شورای اسلامی‌شهر تهران و فرمانداری تهران برگزار شد؛ به جز ۲ منطقه که در حوزه فرمانداری تهران نیست، در ۲۰ منطقه ای که با حضور فرمانداری تهران برگزار شده است ۲۵۳ مصوبه داشتیم.  
وی افزود: در نتیجه این جلسات ۱۴۱ مصوبه اجرایی شده و ۱۱۲ مورد نیز در حال اجرا و پیگیری هستند. ۱۸ مصوبه در نتیجه جلسه اداری منطقه ۱۵ به تصویب رسید که ۱۳ مورد از آن‌ها اجرایی شده و ۵ مورد دیگر نیز در حال پیگیری و اجرا هستند.  
معاون فرماندار تهران خاطر نشان کرد: ۱۰ مورد از مصوبات ۱۰۰درصد به اجرا رسیده و تکمیل شده که از جمله آن‌ها می‌توان به صدور اسناد شهرک شهید بروجردی و سعیدیه که از سال ۷۲ درگیر مشکلاتی بودند و همچنین برخی اقدامات عمرانی انجام شده در محله مسگر آباد، آغاز عملیات پل سیمان و مشخص شدن پیمانکار آن اشاره کرد.   در ادامه این نشست محمدی شهردار منطقه ۱۵ گفت: از تدبیر و شجاعت دکتر کواکبیان تشکر می‌کنم که این سنت خوب را گذاشتند و این جلسات را بنا نهادند تا در جریان مشکلات و مسائل مردم مناطق حوزه انتخابیه‌شان قرار گیرند.  
وی افزود: ۱۱درصد ترافیک ورودی تهران مربوط به محور امام رضا(ع) است و بیش از ۴۰ سال تعریض سه راه سیمان بلاتکلیف مانده بود.   در جلسه قبلی که برگزار شد تکلیف بر اجرای این پل تعیین شده و تعریض سه راه سیمان قبل از ۲۲بهمن پس از مدت‌ها انجام می‌شود.  
شهردار منطقه ۱۵ خاطرنشان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته علی رغم مشکلات اقتصادی اخیر با تسهیل روند صدور پروانه ۸۸درصد افزایش صدور پروانه ساخت را داریم.  
وی تصریح کرد: تعداد دانش آموزان مهاجر افغان که مشغول به تحصیل در مدارس منطقه ۱۵ هستند 5/3 برابر زاهدان است که نشان می‌دهد در خصوص مسائل اجتماعی منطقه ۱۵ باید رسیدگی بیشتری کنیم.   از جمله نواحی دارای آسیب‌های اجتماعی فراوان مینابی و اتابک است که نیاز به رسیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی فوری دارند.  
وحیدرضا محمدی درخصوص حمل و نقل عمومی‌گفت: منطقه ۱۵ با ۶۵۰هزار نفر جمعیت نیاز به مترو دارد.   شبکه حمل و نقل عمومی‌تنها راه برون رفت منطقه ۱۵ از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل است.   با توجه به تاکید دکتر حناچی به استفاده از حمل و نقل عمومی‌شخصا روزهای سه شنبه برای رفتن به محل کار از BRT استفاده می‌کنم.  
دکتر عیسی فرهادی فرماندار تهران سخنران بعدی این نشست مردمی ‌بود که سخنان خود را با تبریک ولادت امام حسن عسکری و چهل سالگی انقلاب آغاز کرد و گفت: جمعیت کثیر و ارزشمندی در این مسجد جمع شده و جلسه باشکوهی برگزار شده که از همه بانیان آن تشکر می‌کنم.   
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی‌توفیقات فراوانی در پزشکی، کشاورزی، سدسازی، صنایع دفاعی، توزیع آب و برق و گاز و سایر موارد رفاهی به دست آورده است. امروز ۹۵ درصد مردم ایران اسلامی ‌به آب و برق و گاز و امکانات مشابه دسترسی دارند که از ثمرات انقلاب اسلامی ‌است.  
معاون استاندار تهران افزود: ۲۰۰ کیلومتر مترو در تهران ایجاد شده و روزانه ۳میلیون نفر می‌توانند از مترو استفاده کنند که درصورت تکمیل ظرفیت‌های موجود تا ۷ میلیون نفر امکان استفاده از مترو را خواهند داشت. آرام معاون فنی و عمرانی شورای شهر تهران در ادامه گفت: شبکه فاضلاب منطقه ۱۵ به طول۴۵۰ کیلیومتر است ۴۴۶ کیلومتر آن اجرایی شده و با تکمیل ۴ کیلومتر باقیمانده ۱۰۰ درصد آن انجام می‌شود که لازم است از آبفای منطقه تشکر ویژه کنیم.  فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌گفت: درجمع خواهران مسجد حاضر شدم و دغدغه‌های خانم‌های منطقه را شنیدم. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خواهران، امنیت بود که معتادین متجاهر و مواد فروشان آن را سلب نموده‌اند.  
وی افزود: نوسازی و مقاوم سازی مدارسی که دارای بافت‌های قدیمی‌و فرسوده هستند را با اولویت بندی پیگیری خواهیم کرد تا جان دانش آموزان در خطر قرار نگیرد.   
در پایان این نشست دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با گرامیداشت روز ولادت امام حسن عسکری (ع) و یادآوری حدیثی از ایشان گفت: امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ (ص).  
امام حسن عسکري عليه السلام به شيعيانش فرمود: شما را سفارش مي‌كنم به: رعايت تقواي الهي، پيشه كردن پارسايي در دين خود، كوشش بسيار براي خدا، راستگويي، امانت پردازي به كسي كه چيزي به شما سپرده خواه نيكوكار باشد و خواه بدكار، انجام سجده‌هاي طولاني و خوش همسايگي كه محمد صلي الله عليه و آله بدين روش آمده است.  
وی افزود: ایشان به شیعیانشان نصایحی فرمودند که دارای جنبه‌های فرهنگی، اخلاقی، مذهبی، اجتماعی و… است؛ البته توجه به این نصایح برای مسئولین واجب‌تر است. از جمله این موارد خداترسی است، چرا که اگر کسی خداترس باشد همواره درنظر دارد که سرسوزنی حق مردم را ضایع نکند.  
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: واقعا متاسفم گاهی یک موسسه کنکور مشکلی پیدا می‌کند و مسئولین آن نزد یک مرجع تقلید می‌روند و مرجع تقلید نیز حکم صادر می‌کند که مشق شب واجب است درحالیکه مشق شب یک موضوع کارشناسی و مصداق تشخیص موضوع توسط عرف است.   
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: ۴۰سال است چنین جلساتی وجود نداشته که با حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، مسئولین اجرایی برگزار می‌شود و نمونه‌ای از مدیریت جامع شهری است.   ۲ سال است این جلسات در تهران آغاز شده و امیدواریم بتوانیم گره‌ای از کار مردم باز کنیم. مصوبات فراوانی در طول همین مدت اجرایی شده که برخی از آن‌ها مشکلات قدیمی‌تهران را حل کرده اند.  
رئيس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی‌افزود: صدق الحدیث مربوط به مسئولین است، کسانی که وعده می‌دهند و به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند دروغگو هستند. باید با مردم صادقانه حرف بزنیم و اگر برای حل مشکلی امکانات لازم را نداریم صادقانه به مردم بگوییم؛ چرا که فطرت مردم پاک است و قطعا قبول خواهند کرد.  
دکتر کواکبیان تصریح کرد: درخصوص مسائل امنیتی منطقه پیگیری خواهیم کرد و تا ۱۵ دی ماه کلنگ کلانتری جدید به زمین زده خواهد شد. درخصوص معتادان ۲ بار به همراه تمام نمایندگان تهران از ۱۰ شب تا ۴ صبح در اطراف میدان شوش و هروی را گشتیم و از وضعیت بدی که وجود داشت بازدید داشتیم. بالغ بر ۳۰هزار نفر معتاد متجاهر در سطح شهر وجود دارند که فقط برای ده هزار نفر از آنان اردوگاه و کمپ معتادان ایجاد شده است و مابقی این افراد در مناطق مختلف پراکنده‌اند و در بعضی از مناطق فعلا با گرمخانه‌ها ساماندهی می‌شوند اما باید برای آن‌ها فکری کرد.  
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌گفت: این مژده را می‌دهیم که انتخابات شورایاری‌ها با پیگیری‌های انجام شده اسفندماه برگزار می‌شود. مشکلات فعلی تهران به دلیل گستردگی و پیچیدگی بسیار زیاد بوده و صرفا با شورای شهر قابل پیگیری و رفع نیست و حتما نیاز به کمک و همراهی شورایاری‌ها دارد. البته راه حل اصلی لایحه جامع مدیریت شهری است که پیگیری‌های مربوط به آن در جریان است.