تکرار‌کابوس‌«شین آباد» در زاهدان

گروه  حوادث - کابوس مدرسه شین آباد این بار در زاهدان تکرار شد تا چند دختر معصوم قربانی شوند. صبح دیروز یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان در خیابان مصطفی خمینی 23 زاهدان طعمه حریق شد.
در این حادثه، چهار دانش آموز این مدرسه دخترانه دچار سوختگی بالای 70 درصد شدند که متاسفانه  دو دانش آموز  به نام‌های صبا عربی و مونا خسروپرست فوت کردند.بنا بر شنیده  ها گویا یکی ازدانش آموزان در زنگ تفریح برای برداشتن کاپشن خود به کلاس می رود وچون دیر بر می‌گردد سه تن از دوستانش به دنبال او می‌روند. بر این اساس گفته می شود ممکن است در زمان مراجعه این دانش آموز چراغ شعله ور بوده یا برخورد کاپشن وی با چراغ نفتی موجود در کلاس که وسیله گرمایشی بوده، باعث آتش سوزی و بروز این فاجعه شده باشد .
آتش نشانی :به  احتمال زیاد دلیل آتش سوزی چراغ نفتی باشد
 در عین حال معاون عملیات سازمان آتش نشانی زاهدان در این باره به خبرنگار خراسان گفت: دلیل حادثه در دست بررسی است، به دلیل شلوغی نمی‌توانستیم  اقدامی برای بررسی موضوع انجام دهیم، به همین دلیل مجبور به بستن در مدرسه شدیم تا در شرایطی آرام تر موضوع را بررسی کنیم. «شاقوزایی» ادامه داد: به احتمال زیاد دلیل آتش‌سوزی چراغ نفتی باشد اما هنوز دلیل اصلی مشخص نیست، در این مدرسه 70 دانش‌آموز  و دیگر عوامل حضور داشتند که فقط چهار نفر مصدوم شدند و دیگر افراد توسط نیروهای آتش نشانی با سلامت کامل از محل حادثه خارج شدند.
علیرضا نخعی مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: اسامی چهار کودک دختر که در حادثه پیش دبستانی اسوه حسنه زاهدان صبح دیروز دچار حریق شدند و درصد سوختگی آن ها بالای 70درصد گزارش شده، به این شرح است: مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و  یکتامیرشکار.


پیشتر به نقل از  مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اعلام شده بود سه ‌دانش‌آموز این حادثه فوت کردند ولی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد تعداد فوت شده‌ها دو ‌نفر است. در همین حال  مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: پزشکان توانستند "مریم نوکندی" دانش آموزی را که پیش از این تصور می کردیم فوت کرده است، احیا کنند.
دادستان : مدیر و مربی آموزشی بازداشت شدند
در همین حال حجت الاسلام والمسلمین موحدی‌راد درباره آتش‎سوزی یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان  در زاهدان به خراسان  گفت: با بررسی های انجام شده  قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده است و در این زمینه دستور بازداشت آن ها صادر شد.وی افزود: متاسفانه در اثر آتش سوزی  دو نفر از دانش آموزان فوت کردند و دو نفر در بیمارستان  بستری هستند و تیم پزشکی از تهران برای انجام اقدامات درمانی راهی زاهدان  شدند.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان ضمن انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش و دیگر دستگاه های نظارتی در خصوص استانداردنبودن محیط آموزشی گفت: متاسفانه استانداردهای لازم از نظر رعایت نکات ایمنی در این مدرسه لحاظ نشده بود و قطعا پس از وصول نظریه کارشناسی چنان چه سایر اشخاص و دستگاه‌ها در این باره مقصر شناخته شوند، طبق قانون با آن ها برخورد خواهد شد.موحدی راد افزود: در همین زمینه نامه ای تنظیم شده است مبنی بر این که آموزش و پرورش و بهزیستی مکلف اند از کلیه مدارس و مهدهای کودک با توجه به فصل سرما بازدید به عمل آورند و هر چه سریع تر گزارش مدارسی را که حداقل استانداردهای قانونی در آن رعایت نشده است، به دادستانی ارسال کنند تا برای تعطیلی یا انتقال دانش آموزان به مکان مناسب تر اقدام شود.
استفاده از چراغ های نفتی ممنوع است
معاون عملیات سازمان آتش نشانی زاهدان نیز  با بیان این که آتش به سرعت شعله ور شده بود، افزود: در استفاده از سیستم های گرمایشی هر چه بیشتر به سمت استاندارد برویم به نفع همه است، باید در مدارس از سیستم های گرمایشی استفاده شود که حداکثر استانداردها را دارد، به ویژه برای دانش‌آموزان دبستانی و پیش دبستانی بهترین سیستم شوفاژ یا  اسپلیت است. به گفته وی، از آن جا که این مدرسه ساختمانی شخصی بود که به صورت غیر انتفاعی راه اندازی شده است، مسئولان آن از وسایل گرمایشی در حد توان خود استفاده کرده بودند. رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بر اساس بخشنامه‌های آموزش و پرورش استفاده از هر نوع بخاری نفتی، چراغ تیوست و آترا ممنوع اعلام شده است، بررسی دلیل این آتش سوزی و اقداماتی که باید انجام شود در مرحله بعد قرار دارد، مهم پیگیری سلامت دانش‌آموزان است.
معاون استاندار: مجبور به استفاده از چراغ نفتی در مدارس هستیم
 این در حالی است که محمد هادی مرعشی، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ‏عصرهامون در پاسخ به  چرایی استفاده از چراغ های نفتی در مدارس استان ‏گفت: مجبور به استفاده از چراغ نفتی در مدارس هستیم چون هم اکنون جایگزینی برای این ‏موضوع در استان وجود ندارد که البته در همه مدارس وضعیت به همین شکل ‏است منتها باید مراقبت شود تا کمتر اتفاقی رخ دهد. ‏
استعفای مدیر منطقه 2 آموزش و پرورش
در همین حال  روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام کرد: مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد. در  بخشی از متن استعفای ملک محمد سنجرانی آمده است: «فارغ از این که مقصر این حادثه کیست بنده به عنوان متولی اصلی امر آموزش و پرورش این ناحیه قصد هیچ گونه توجیهی ندارم و احساس می کنم فرزند و نوه ام را در این حادثه تلخ از دست داده ام فلذا به نشانه احساس مسئولیت اجتماعی و ابراز همدردی استعفای خودم را از مسئولیت آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان تقدیم می دارم.امیدوارم هیچ‌گاه شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی در مجموعه آموزش و پرورش نباشیم.»
شایان ذکراست، آذر 91  نیز آتش‌سوزی  مهیبی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد (از توابع پیرانشهر) به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی رخ داد که در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند.