ایران، روسیه و ترکیه بر استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند

ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه ای تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید از سوی همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان تضمین کنندگان فرمت آستانه، روز سه شنبه نشستی سه جانبه و مشورتی را با حضور استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو برگزار کردند.
وزیران امور خارجه سه کشور در این نشست نتایج مثبت رایزنی‌هایشان با طرف‌های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارایه کردند.
سه کشور همچنین اراده خود را برای تسهیل آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن به واسطه تعامل با طرف‌های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد.


فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.
شرکت کنندگان در این نشست همچنین توافق کردند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کرده و بر این باور تصریح کردند که این گام‌ها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری - سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت منجر خواهد شد.
همچنین تعهد قوی نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار گرفته و تصدیق شد که این اصول باید توسط همه طرف‌ها مورد احترام قرار گیرد.