نزاع منفـور

حاشيه‌سازي برخي از مسئولان بسيار بيشتر از خدمتي است كه در كشور انجام مي‌دهند و اين موضوع سبب شده تا مردم نسبت به اين قشر بي‌اعتماد شوند. تازه‌ترين حاشيه‌سازي كه صورت گرفته،‌ مربوط به درگيري روز دوشنبه نماينده سراوان با كارمند گمرك است؛ اقدامي كه بازتاب بسيار منفي در جامعه داشت و سبب تشويش اذهان نيز شد. محمد باسط درازهی در واکنش به انتشار کلیپ درگیری لفظی وی با یک کارمند اظهار کرد: بنده سه شنبه هفته گذشته با رییس گمرک ایران آقای میراشرفی در اداره گمرک مرکزی وقت ملاقات داشتم و قرار بود تا درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و گفت‌وگویی داشته باشم.
اين نماينده افزود: ریاست گمرک به دلیل نبود وقت قرار ملاقات را به امروز موکول کرد و بنده حدود ۴۰ الی ۴۵ دقیقه جلوی در معطل بودم.
دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیگیری بنده با رییس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می‌کشیم از دست امثال شماست. وی ادامه داد: بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم‌برداری کرده بودند با تدوین فیلم قسمت‌هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف کرده‌اند. نماینده مردم سراوان گفت: کارمندی که تصویرش در فیلم مشخص است با ادبیات بسیار سخیف و بیان دشنام، از ملاقات بنده با ريیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی‌احترامی از اداره بیرون انداختند.
درازهی تصریح کرد: بنده با وزارت اقتصاد تماس گرفتم تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و نهایتا پس از دو الی سه ساعت معطلی موفق به انجام ملاقات نشدم.


آشفته‌كردن اوضاع
بعد از اين حواشي، مردم انتظار داشتند تا طرفين دعوا با عذرخواهي فضا را آرام كنند ولي متاسفانه نماينده سراوان با اظهاراتي كار را خراب‌تر كرد. البته ناگفته نماند كه وزير اقتصاد كه گمرك زيرمجموعه آن محسوب مي‌شود، از نماينده عذرخواهي كرد ولي درازهي در واكنشي، اين درگيري‌ها را به مخالفت‌ها با اقوام و مذاهب ارتباط داد كه فضا را آشفته كرد.
اعتراض خودي‌ها
محمد جواد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، از بررسی رفتار نماینده سراوان در گمرک تهران، شکایت از صادقی و بررسی پرونده ربیعی در نشست امروز هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد.
وي درباره نحوه ورود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به موضوع رفتار نماینده مردم سراوان در مجلس بر اساس کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، گفت: به دنبال مراجعه‌ای که نماینده سراوان به گمرک تهران داشته در محل ورود به گمرک با مشکلاتی مواجه شده است که برخی به اشتباه این اتفاقات را به ورودی مجلس نسبت داده‌اند که درست نیست. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نماینده مردم سراوان مدعی است که فیلم منتشر شده در فضای مجازی تنها مربوط به ۳۰ ثانیه از آن اتفاقات است و همه موضوع را شامل نمی‌شود، بر اساس اظهارنظر وی دقایقی معطل شده‌ که این امر موجب عصبانی و تهدید شدن هر دو طرف و بیان جملاتی شده است که در نهایت حراست حرکتی را نسبت به آن انجام داد.
وی یادآورشد: در پی بروز این اتفاق در ابتدای نشست علنی صحن، بسیاری از نمایندگان به هیات ريیسه اعتراض کردند که همزمان وزیر اقتصاد در یکی از فراکسیون‌ها حضور داشت، بنابراین از وی برای حضور در نشست غیر علنی دعوت شد تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
جمالی تاکید کرد: با توجه به اینکه این موضوع مورد تایید نیست، بنابراین ريیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که حتما این موضوع مورد رسیدگی و بررسی قرار بگیرد و وزیر اقتصاد هم چون مستقیم درگیر قضیه نبود، قرار شد آخرین مستندات و اطلاعات را بیاورد، بنابراین احتمالا ظهر یا بعد از ظهر امروز نشستی با وزیر اقتصاد برگزار می‌کنیم که اگر نیاز باشد نماینده سراوان هم برای ارائه توضیحات در آن حضور یابد. وی در پاسخ به پرسشی پیرامون انتقاد مردم نسبت به رفتار این نماینده اظهار کرد: ما هم الفاظ به کار برده شده را تایید نمی‌کنیم، اما قبول کنید که نمایندگان با فشارها و درخواست‌های زیادی مواجه هستند، به ویژه در روزهای دوشنبه‌ای که نشست علنی برگزار نمی‌شود، آن‌ها به ادارات کل و وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات مراجعه می‌کنند و فشار روی آن‌ها زیاد است.
جمالی افزود: بنده باز هم تاکید می‌کنم که رفتار این نماینده را تایید نمی‌کنم، حتی اگر خود نماینده سراوان هم به شرایط قبل برگردد، رفتارش را قبول نمی‌کنم، به هر حال عواملی موجب بروز این رفتارها شده است، کما اینکه مردم انتظار دارند نماینده سعه صدر و تحمل بالاتری داشته باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: بی‌تردید فشارهای بسیاری از سوی مردم به نمایندگان برای رفع مشکلات‌شان وارد می‌شود، بنابراین بهتر است توقعات‌شان را کمتر کنند و یا طوری تنظیم نمایند که این همه فشار به نمایندگان وارد نشود تا شاهد چنین واکنش‌هایی که مورد تایید ما هم نیست، نباشیم.
تشريح يك جلسه غيرعلني
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات ريیسه مجلس، نيز در حاشیه جلسه علنی پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی قوه مقننه، اظهار داشت: در این جلسه کلیپی که در مورد آقای درازهی، نماینده سراوان، در فضای مجازی پخش شده بود، بررسی شد.
وی افزود: نمایندگان، بحث‌هایی در این زمینه داشتند و اعتراض‌هایی به این موضوع بود، با توجه به اینکه این کلیپ تقطیع شده است برخی از صحبت‌ها و توهین‌هایی در آن انجام می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: درازهی در این جلسه بیان کرد که 45 دقیقه در گمرک معطل مانده، ناسزاهای بدی به وی دادند و او را عصبانی کردند.
نعمتی تصریح کرد: فارغ از فضاهایی که وجود دارد باید با موضوع منطقی برخورد شود. وی گفت: در این جلسه بنا شد مسعود پزشکیان و فرهاد دژپسند موضوع را بررسی کنند و گزارش نهایی را تا امروز به مجلس ارائه کنند.
این نماینده با بیان اینکه این موضوع باید به صورت منطقی و عالمانه حل شود، گفت: فرهاد دژپسند در این جلسه سخنرانی کوتاهی داشت و از منظر وزیر اقتصاد عذرخواهی کرد اما قرار شد ابعاد مختلف موضوع بررسی شود.