تاخت و تاز اردوغان

در حالی که شمال شرقی سوریه و شمال غربی عراق و البته تا حدودی جنوب ترکیه به آرامشی نسبی رسیده و شر داعش از منطقه کم شده، رییس جمهور ترکیه دوباره به فکر احیای امپراتوری تاریخ مصرف گذشته و نابود شده عثمانی افتاده است و چشم دیدن کُردها در نوارهای مرزی را ندارد. اردوغان که همچنان در خیال خوش نئوعثمانی شب ها را با رویاهای خود در عمارت سفیدرنگ آنکارا، صبح می کند، یک بار دیگر به صرافت افتاده تا به کرُدکشی دست بزند و حتی شمال سوریه را از آن خود کند!
اردوغان به دنبال چیست؟
اردوغان آن‌قدر بی پروا عمل می کند که حتی دیروز دولت متبوع او، آمریکا را تهدید کرد که دست از حمایت کردها بردارد! معلوم نیست اصرار رییس‌جمهور گرجستانی الاصل ترکیه به پاکسازی قومیتی شمال سوریه برای چه منظوری است اما در نگاه اول، او نگران تشکیل یک هلال کردی از جنوب ترکیه، شمال عراق و شمال غربی سوریه است که مبادا در آینده، کار دست اردوغان بدهند! همچنین می شود راهبردهای دیگری نیز متصور شد که هر کدام به نوبه خود، می توانند دلیل ماجراجویی های اردوغان باشند!
روحانی به اردوغان تذکر دهد


روشن است که اگر پایداری و مبارزه شجاعانه کردها با داعشی های وحشی نبود، چه بسا در حال حاضر، اردوغان باید برای بازپسگیری استان‌های جنوبی نظیر دیاربکر از دست داعشی ها، کلی امتیاز تقدیم می کرد اما او به‌جای دوستی و همکاری با کردها، قصد دارد آن‌ها را از صحنه به در کند. امروز چهارشنبه، رییس جمهور روحانی در ترکیه با اردوغان دیدار خواهد کرد، به نظر می رسد باید به اردوغان نسبت به ماجراجویی های جدید در منطقه تذکری جدی داده شود تا او دوباره آتش به دل منطقه تازه آرام شده شمال سوریه نیندازد.
دیروز سه شنبه، حتی مولود چاووش اوغلو که در روزهای گذشته از ضرورت همکاری ترکیه با سوریه پساداعش و شخص بشار اسد حرف زده بود، احتمالا تحت فشار مقام مافوق خود یعنی اردوغان، حرف‌های قبلی خود را پس گرفت و گفت که منظورش چیز دیگری بوده و دلیلی ندارد همین طور بی جهت با رییس جمهور فعلی سوریه، تعامل کنیم!
انتظار آنكارا از آمريكا
دیروز ، نومان کورتولموش، دبیرکل حزب عدالت و توسعه (حزب متبوع اردوغان) در گفت‌وگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان گفت: اظهارات جیمز جفری درباره یگان‌های مدافع خلق غیر قابل قبول است.به تازگی جیمز جفری در اظهاراتی ضمن دفاع از همکاری آمریکا با یگان‌های مدافع خلق اعلام کرد که این گروه باید عضوی از جامعه سیاسی سوریه باشد.این در حالی است که ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه سوری پ.ک.ک دانسته و یک گروه تروریستی تلقی می کند.
جیمز جفری کیست؟
جیمز جفری، دیپلمات کهنه کار آمریکایی و نماینده ویژه این کشور در امور سوریه است که از تابستان امسال کار خود را در این سمت شروع کرد.جیمز جفری که از کارشناسان معروف خاورمیانه در آمریکاست در دوران ریاست جمهوری جرج دبیلو بوش در آمریکا معاون مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور بود. همچنین وی در همان دوران ریاست جمهوری بوش از سال 2008 تا 2010 میلادی به عنوان سفیر آمریکا در آنکارا خدمت کرده است. اودر دوران ریاست جمهوری اوباما و در سال 2012 به عنوان سفیر آمریکا در بغداد انتخاب شده و بعد از آن نیز بازنشسته شد. وی بعد از بازنشستگی در انیستیتوی واشنگتن مشغول کارهای تحقیقاتی بوده و به صورت فشرده در ترکیه به کنفرانس های مختلف رفت و آمد داشته است.جالب اینجاست که جفری با وجود یگان‌های مدافع خلق (Yekîneyên Parastina Gel)، حل اختلافات آمریکا و ترکیه را غیرممکن می داند.
درباره یگان‌های مدافع خلق
آن‌ها که بیشتر با نام اختصاری ی‌پ‌گ شناخته می‌شوند، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک هستند که بر بخش‌هایی از شمال سوریه تسلط دارند و با هر نیروی دیگری که برای تسلط بر شمال سوریه تلاش کند، مقابله می‌کنند.این گروه که توسط حزب اتحاد دموکراتیک و شورای ملی کرد تاسیس شده‌است، مسئول حفظ نظم و حفاظت از جان اهالی مناطق کردنشین سوریه است.ی‌پ‌گ خود را یک نیروی شبه‌نظامی مردمی معرفی می‌کند. اکثر اعضای این سازمان کرد هستند اما تعدادی از اعراب سنی و مسیحیان نیز در آن عضویت دارند.ی‌پ‌گ با سوتورو و شورای نظامی سریانی که از گروه‌های مسلح مسیحیان سریانی سوریه هستند ارتباط نزدیک و همکاری نظامی دارد. ی‌پ‌گ همچنین همراه با ارتش آزاد سوریه و تیپ توحید یک اتاق عملیات نظامی مشترک را به نام آتشفشان فرات برای نبرد با داعش تشکیل داده‌اند. آن‌ها در فوریه ۲۰۱۵ یک موافقتنامه در خصوص همکاری‌های قضایی با جبهه الشامیه (اتاق عملیاتی شامل چندین گروه فعال در منطقه حلب) امضا کردند.از دسامبر ۲۰۱۲ میلادی ی‌پ‌گ شامل هشت تیپ نظامی است. این تیپ‌ها بیشتر در شهرهای قامشلی، سری‌کانی، کوبانی و عفرین در حال انجام عملیات نظامی هستند.اردوغان احتمالا این گروه را بزرگ‌ترین مانع در راه استیلای بی چون و چرا خود بر منطقه می داند.
نمی‌خواهیم از شر اسد خلاص شویم
چند روز پیش، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور سوریه در نشستی در اندیشکده آتلانتیک درباره دولت سوریه گفت: می‌خواهیم حکومتی را در سوریه ببینیم که از اساس متفاوت است. دنبال براندازی نیستیم، نمی‌خواهیم از شر اسد خلاص شویم.
اعلام آمادگی ترکیه برای حمله به شمال سوریه
همزمان با حمله نیروهای کرد سوری علیه مناطق تحت کنترل داعش در سوریه که آخرین سنگرهای تروریستی به شمار می آیند ، دولت ترکیه نیز اعلام کرده که در نظر دارد در شمال‌شرق سوریه به عملیات دست بزند! محدوده عملیات مورد نظر ترکیه، در کنترل کردهای سوریه و يگان‌های مدافع خلق است.رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه، ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) خبر داد که ارتش این کشور به زودی علمیات نظامی جدیدی در شمال‌شرق سوریه آغاز خواهد کرد. رییس جمهوری ترکیه گفت: ارتش ترکیه منطقه شرق فرات را از چنگال تروریست‌های جدایی‌طلب آزاد خواهد کرد!
به دنبال حرف های اردوغان، چاووش اوغلو و پمپئو، وزیران امور خارجه ترکیه و آمریکا تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. ظاهرا آمریکا مخالف چنین عملیاتی است. شبکه‌های خبری ترکیه از انتقال تانک‌ها و خودروهای زرهی و حملات هوایی گزارش دادند.نیروهای کرد سوری نیز در منطقه بسیج عمومی اعلام کرده‌اند.دولت ترکیه یگان‌های مدافع خلق (YPG) را شاخه سوری حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و تهدیدی علیه حاکمیت این کشور قلمداد می‌کند. آمریکا اما ی‌پ‌گ را متحدی برای مبارزه با داعش می‌داند و با وجود اعتراض آنکارا، از این گروه با پشتیبانی هوایی، واحدهای کماندویی و ارسال اسلحه حمایت می‌کند.به نظر می رسد با این ماجراجویی های اردوغان فقط یک اتفاق بیفتد و آن جولان مجدد و چه بسا جان گرفتن تازه تروریست های داعشی در منطقه باشد. خاکستری که هرگز خاموش نمي‌شود!