توسعه اقتصاد دولتی

مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز دیروز در پکن برگزار شد‌. شی جین پینگ دبیرکل کمیته مرکزی حزب، رییس‌جمهور و رییس کمیته نظامی مرکزی چین در این مراسم شرکت و سخنرانی و بر توسعه اقتصاد دولتی و هدایت توسعه بخش‌های غیردولتی تاکید کرد‌.
18دسامبر سال 1978 در سومین نشست عمومی یازدهمین دوره کمیته مرکزی حزب کمونیست چین محوریت سازندگی اقتصادی در امور ملی و آغاز اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز تعیین شد‌. پس از 40 سال اجرای این سیاست، چین به دومین جامعه اقتصادی جهان، بزرگ‌ترین کشور صنعتی، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا و کشور دارای بیشترین ذخیره ارزی تبدیل شد‌. سهم چین در ارزش تولید ناخالص جهان از 8/1 درصد در 40 سال پیش به 2/5 درصد در امروز افزایش یافته و سهم چین در رشد اقتصادی جهان نیز به 30 درصد رسیده است‌.
بنا بر داده‌های بانک جهانی آمار کسانی که در چین زیر خط فقر زندگی می‌کردند، از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲ از ۸۸ به 5/6 درصد کاهش یافته است، اما از نظر سیاسی چین همچنان تحت کنترل یک حزب و اعضای ارشد آن اداره می‌شود‌.
شی جین پینگ در سخنرانی خود در این مراسم در جمع‌بندی سیاست اصلاحات و درهای باز گفت: سیاست اصلاحات و درهای باز بیداری دوباره حزب ماست و این همین بیداری است که باعث شد مفهوم و اندیشه‌های حزب ما به اجرا گذاشته شود‌. اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، انقلاب بزرگ دیگر ملت چین بوده و باعث پیشرفت جهشی کشور در مسیر سوسیالیسم با ویژگی چین شده است‌.


شی جین‌پینگ سیاست اصلاحات و درهای باز را برای ملت چین سرنوشت‌ساز خواند و تاکید کرد: باید بر این سیاست پایبند بوده و در اجرا آن را توسعه داد‌. رییس‌جمهور چین با تاکید رهبری حزب کمونیست چین در اجرای اصلاحات و درهای باز گفت: باید روش رهبری و کشورداری حزب را تکمیل و بهبود بخشیم و توان کشورداری حزب را به سطوح بالاتری برسانیم و توان حزب در جهت‌گیری و تعیین سیاست و کمک به اصلاحات را تقویت کنیم تا سیاست اصلاحات و درهای باز در جهتی درست به اجرا گذاشته شود‌.
شی جین پینگ عنوان کرد: چین باید با پایبندی بر تکمیل و توسعه نظام سوسیالیسم با ویژگی چین، پیوسته از برتری‌های نظام چین استفاده و آن را تقویت کند‌. او گفت: چین باید به طور تزلزل‌ناپذیر با توسعه اقتصاد مالکیت دولتی، تشویق و پشتیبانی از توسعه اقتصاد مالکیت غیردولتی، از بین بردن تمام موانع توسعه نظام و سازوکار و سرعت بخشیدن به تکمیل سازوکار، علمی‌تر، کاراتر و موثرتر کردن آن، پیشرفت و تحکیم نظام سوسیالیسم با ویژگی چین را پیش برد‌.
رهبر چین همچنین گفت کشورش هرگز به دنبال هژمونی جهانی نخواهد بود‌. او افزود: چین در حال نزدیک شدن به مرکز عرصه جهانی است و به عنوان سازنده صلح جهانی شناخته می‌شود؛ یک مشارکت‌کننده در توسعه جهانی و یک مدافع نظم جهانی‌.
شی جین‌پینگ در سخنرانی خود بارها اشاره کرد تمام گروه‌های قومی باید پشت حزب حاکم متحد شوند‌. به نظر می‌رسد این اظهارات واکنشی به انتقادات بین‌المللی از سیاست‌های چین در منطقه سین‌کیانگ واقع در غرب چین باشد که سکونتگاه یک میلیون اقلیت مسلمان است که عمدتا اویغور هستند و بسیاری از آنها به کمپ‌های بازداشت فرستاده می‌شوند‌.
رییس‌جمهوری چین بر کنترل کامل حزب کمونیست بر کل این کشور تاکید کرد‌. او گفت: چه حزب، چه دولت، چه ارتش، چه مردم عادی یا دانشجویان، چه ‌شرق، چه غرب، چه جنوب، چه شمال یا مرکز کشور، این حزب بر همه چیز رهبری دارد‌.
او اضافه کرد: توسعه چین از جهان جدایی‌ناپذیر است و شکوفایی جهان نیز به چین نیاز دارد‌. چین باید بر گسترش اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز پایبند باشد و به تلاش برای ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک بشری ادامه دهد‌. چین به دنبال ایجاد الگوی جدید روابط بین‌المللی متکی بر احترام متقابل و عدالت و برابری و همکاری برد-برد است و به حق مردم کشورها در انتخاب مسیر توسعه احترام می‌گذارد و با تحمیل خواست خویش بر دیگران و مداخله در امور داخلی دیگران و زورگویی در مقابل دیگران مخالف است‌. چین باید وظایف خود را به عنوان کشوری بزرگ در جهان مراعات و از توسعه کشورهای در حال توسعه حمایت و در تکمیل نظام مدیریت جهان شرکت کند‌. چین از نظام تجارت چندجانبه نیز حمایت و برای آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری تلاش می‌کند‌. چین سعی می‌کند به اتفاق دیگر کشورها بستر همکاری جدیدی با محوریت اجرای پیشنهاد کمربند و جاده ایجاد کند‌.
جدایی یک وجب از خاک چین را تحمل نمی‌کنیم
شی جین پینگ تاکید کرد: چین توسعه خود را به بهای قربانی کردن منافع دیگر کشورها تحقق نمی‌بخشد، اما به هیچ وجه از منافع مشروع خود صرف نظر نمی‌کند‌. چین بر سیاست دفاعی غیرتجاوزکارانه پایبند است و توسعه چین تهدیدی علیه هیچ کشور دیگری نیست و هر قدر هم توسعه یابد، رفتار استبکاری در پیش نخواهد گرفت‌.
شی جین پینگ ادامه داد: باید خط‌مشی‌های «یک کشور دو نظام»، «مدیریت هنگ‌کنگ به دست هنگ‌کنگی‌ها»، «مدیریت ماکائو به دست ماکائویی‌ها» و خودمختاری سطوح بالا را با جدیت و دقت اجرا کرد و شکوفایی و ثبات هنگ‌کنگ و ماکائو و مشارکت آنها در توسعه ملی را تحقق بخشید‌.
شی جین پینگ تاکید کرد: باید بر سیاست چین واحد و توافق سال 1992 درباره روابط دو ساحل تنگه تایوان پایبند بود و ضمن تحکیم و توسعه روابط صلح‌آمیز بین دو ساحل تنگه، روابط و همکاری‌های دو طرف را به منظور تامین رفاه برای مردم دو طرف تعمیق بخشید‌. رهبر چین تاکید کرد: چین برای حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور از اراده سیاسی قوی و توان کافی برخوردار است‌. جدایی حتی یک وجب از خاک چین را تحمل نمی‌کنیم‌.
سخنرانی رییس‌جمهوری چین در حالی‌ انجام شد که همچنان انتقادهای گسترده‌ای از پکن در مورد نحوه و میزان دسترسی شرکت‌های خارجی به بازارهای آن می‌شود‌.
بسیاری از طرف‌های خارجی در داد و ستد با جمهوری خلق، خواستار بهبود دسترسی شرکت‌های غیرچینی به بازار آن هستند‌.
همزمان ایالات متحده و چین نیز در آستانه یک جنگ تجاری قرار گرفته‌اند که البته فعلا در آتش‌بسی ۹۰ روزه به‌سر می‌برد و مذاکراتی میان دو طرف در جریان است‌.
دونالد ترامپ که شدیدا از سیاست‌های اقتصادی چین انتقاد کرده، می‌گوید کشورش در برابر چین بین ۳۷۵ میلیارد تا ۵۰۴ میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت غیرمنصفانه پکن با آمریکاست، اما مقام‌های چین این انتقاد را رد کرده و می‌گویند سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ به نظام تجارت جهانی لطمه جدی می‌زند‌.