اعطای 2500 گرین‌کارت به مقامات صحت ندارد



صبح دیروز حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات برای پاسخ به سؤال‌های جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب و کاظم جلالی نماینده تهران در مجلس حضور یافت. محبی‌نیا این سؤال را مطرح کرده بود که وزارت اطلاعات برای رفع اقدامات مخل امنیت و جلوگیری از هر گونه بحران در سال 97 چه تمهیدات امنیتی مطمئن را اجرا کرده است؟ سؤال بعدی از سوی کاظم جلالی نماینده تهران مطرح شد؛ درباره ادعای جنجالی اعطای حق شهروندی به‌ مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در پیوست برجام. البته جلالی پیش‌تر اعلام کرده بود این سؤال بیشتر برای شنیدن توضیحات و پخش سخنان وزیر اطلاعات در واکنش به ادعای بزرگی است که از سوی حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم و رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده بود و دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به آن استناد کرد. وزیر اطلاعات درباره این دو سؤال توضیحات مفصلی ارائه کرد و در پایان هم محبی‌نیا و هم جلالی اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شده‌اند و آن را به رأی مجلس نگذاشتند.
خبر وزیر اطلاعات از تحرکات امنیتی همسایگان


وزیر اطلاعات ابتدا در پاسخ به سؤال محبی‌نیا گفت: سرویس‌های امنیتی کشورهای همسایه و حتی کشورهای دوردست، مستقیم علیه امنیت کشور وارد عمل شدند. به‌گزارش ایرنا، علوی افزود: سرویس‌های رژیم صهیونیستی با تمام توان وارد عمل شده و تیم‌های تروریستی را ساماندهی می‌کنند و با حمایت امریکا، جریان‌های مختلف ضد انقلاب در حال نزدیک شدن به هم هستند و سعی در همگرایی و هم‌افزایی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند.
وی با بیان اینکه«شرایط امنیتی امروز کشور با سال‌های گذشته متفاوت است» تصریح کرد: در سال‌های قبل یکی از حامیان تروریست‌ها دولت خودخوانده تشکیل داده بود و تروریست‌ها از مراکز آموزشی مجهز مربوط به ارتش‌های عراق و سوریه بهره‌مند بودند و در آن مراکز آموزش می‌دیدند.
وی ادامه داد: تروریست‌ها به انبارهای عظیم سلاح‌ها و مهمات ارتش‌های سوریه و عراق دست یافته بودند، امروز اگر داعش زمین را از دست داده اما اسلحه را از دست نداده است و سلاح را زمین نگذاشته است، پشتیبانی لجستیکی از گروه‌های تروریستی توسط سرویس‌های کشورهای همسایه به تمام معنا ادامه دارد.وزیر اطلاعات همچنین گفت: آنها شرایطی را فراهم کردند که اگر پیش از این تیم‌های تروریستی با یک وانت یا چند اسلحه کلاشینکف وارد جنوب شرق، شمال غرب یا جنوب غرب کشور می‌شدند امروز با ماشین‌های شاسی بلند و موتورهای تندرو و اسلحه‌های تیربار یا حتی با توپ‌های 23 میلیمتری ضد هوایی وارد کشور می‌شوند و تعرض می‌کنند.
وی همچنین گفت: ما با چنین شرایط متفاوتی مواجه هستیم، شرایطی که مستقیماً سرویس‌های رژیم صهیونیستی با تمام توان وارد عمل شده و تیم‌های تروریستی را ساماندهی می‌کنند و با حمایت امریکای جنایتکار، جریان‌های مختلف ضد انقلاب در حال نزدیک شدن به هم هستند و سعی در همگرایی و هم‌افزایی دارند و در سطح دنیا در یکی دو سال اخیر بیش از 64 همایش و نشست و هم اندیشی بین جریان‌های مختلف قومی و ضد انقلابی برگزار شده است برای اینکه سطح مبارزه خود با جمهوری اسلامی ایران را یکی کنند.وی با بیان اینکه در این شرایط، فضای متفاوت امنیتی ایجاد می‌شود، این سؤال را مطرح کرد که ما با این همه حساسیت با مسأله امنیت چه طور برخورد کردیم، آیا نسبت به افزایش اعتبارات دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات توجه لازم شده است.
وزیر اطلاعات اظهارداشت: بودجه این دستگاه همان بودجه‌های قبل است و تغییر نکرده ولی انتظارات تغییر کرده است، این طبیعی است وقتی لجستیک و تجهیزات دشمن این باشد ما مقداری مشکل‌تر حرکت می‌کنیم.وزیر اطلاعات اظهار داشت: ما با توسعه تیم‌های تروریستی و بسیج دشمن مواجه هستیم اگر قبلاً سه ماه یک بار یک تیم تروریستی را زیر ذره‌بین می‌بردیم حال گاهی در هفته دو تیم تروریستی را شناسایی می‌کنیم.علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات از هر100 اقدام تروریستی 97 تا 98 مورد آن را خنثی می‌کند، کجای دنیا تیمی را که 98 گل زده و یکی دو گل خورده تیم بازنده به حساب می‌آورند؟
محبی‌نیا پس از سخنان علوی و توضیحات کامل وی در پایان اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شده است و آن را به رأی مجلس نگذاشت.
اشراف وزارت اطلاعات به مذاکرات هسته‌ای
 علوی سپس در پاسخ به سؤال جلالی در خصوص اعطای حق شهروندی به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در پیوست برجام گفت: مسأله‌ای مطرح شده است که ذهنیت مردم را مخدوش کرده است، اگر اعطای حق شهروندی واقعیت داشته باشد، مشمئز‌کننده و به‌عنوان خائن به امنیت باید محاکمه شود. وزیر اطلاعات یادآور شد: در این باره گفته می‌شود دلیل و مدارکی وجود دارد اما می‌خواهند دلیل را در وقت مقتضی ارائه کنند. اعتقاد دارم اگر دلیل و مدرکی وجود داشت در این پنج ماه ارائه می‌شد.علوی تصریح کرد: وزارت اطلاعات در روند مذاکرات هسته‌ای چه عمومی و چه خصوصی اشراف کامل داشته است، وزارت اطلاعات تمام موارد و حواشی مذاکرات را در اسرع وقت به استحضار مقامات رسانده است حتی آن اتفاق که عراقچی قلم خود را به‌سمت مذاکره‌کننده امریکایی پرتاب کرده بود را نیز گزارش داده‌ایم چه برسد به آنکه مطلبی در خصوص اعطای 2500 گرین کارت به مقامات ایرانی داده شده باشد و آن را اطلاع‌رسانی نکنیم.وی گفت: ریشه این خبر به تمام معنا بی‌اعتبار است، کانال دروغ‌پرداز ناشر اکاذیب ضد انقلاب در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده است که 2500 گرین کارت در جریان مذاکرات هسته‌ای به طرف ایرانی داده شده است؛ خبر آنچنان بی‌پایه و اساس بوده است که هیچ رسانه‌ای آن را بازنشر نمی‌کند تا آنکه در اسفند سال 95 نشریه رژیم صهیونیستی آن را دوباره بازنشر می‌کند و مجدد هیچ رسانه‌ای به آن نمی‌پردازد.
علوی ادامه داد: یک سال و نیم پس از انتشار خبر کذب تیرماه سال 97 مجدداً موضوع اعطای 2500 گرین کارت به مذاکره‌کنندگان ایرانی مطرح می‌شود و این بار تعداد اعطای گرین‌کارت کاهش پیدا می‌کند؛ آن زمان فاکس نیوز خبر را منتشر و ترامپ آن را توئیت می‌کند و یکی از خبرگزاری‌های ارزشی آن را منتشر می‌کند. با انتشار این خبر مسئولان هر دو کشور موضوع را تکذیب کردند.
روایت جلالی از گیجی  رسانه‌ها
بعد از توضیحات علوی، کاظم جلالی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: همه رسانه‌های بیگانه امروز به‌دنبال سوژه در ایران نمی‌گردند چرا که ما به اندازه کافی خوراک و سوژه برای آنها تولید می‌کنیم. وی افزود: در دهه‌های 60 یا 70 به رسانه‌های بیگانه به دروغ برای ما سوژه‌سازی می‌کردند اما امروز به قدری سوژه به دست رسانه‌های خارجی می‌دهیم که آنها را گیج کرده‌ایم. وی در پایان اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع شده و آن را به رأی مجلس نگذاشت.
گفتنی است مجتبی ذوالنور نماینده قم ادعا کرده بود:«وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢٥٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانشان جزو این ٢٥٠٠ نفر باشند.» وی بعدها در واکنش به اینکه آیا اسناد ادعایش را دارد یا نه، گفته بود: هرکس که یقه‌مان را گرفت، آن‌وقت اسناد (اعطای 2500 تابعیت) را عندالاضطرار رو می‌کنیم.دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با استناد به این ادعا تأکید کرد:«تازه برملا شده است که دولت اوباما در طول مذاکرات وحشتناک هسته‌ای ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی از جمله مقام‌های رسمی [جمهوری اسلامی] حق شهروندی اعطا کرده است.چه [خبر] مهم (وبدی) است!»