زمستان در راه است

 ژیلا صادقی که هم تجربه بازیگری و هم مجری‌گری را در صداوسیما دارد، حالا قرار است برنامه شب یلدای امسال را به‌ عنوان تنها مجری زن در شبکه دو اجرا کند. سابقه کار او به‌ عنوان مجری به ‌سال 1378 برمی‌گردد؛ زمانی که برنامه کاپیتولاسیون را در شبکه چهار اجرا کرد، بعد از آن هم تا عید امسال با برنامه اینک بهار ویژه‌برنامه عید نوروز که روی آنتن رفت نزدیک به 30 برنامه را اجرا کرده است. صادقی در این مدت البته از حاشیه‌ها هم دور نبود و ماجرای ازدواج او مدت‌ها سوژه رسانه‌ها شد تا بالاخره دو ‌سال قبل با خبر ازدواج مجددش رسانه‌ها دست از سر او برداشتند. حالا او پنجشنبه، ۲۹ آذر، بعد از خبر ۲۲:۳۰ در برنامه‌ای با نام «امشب مثل هر شب نیست» در شبکه دو روی آنتن می‌رود و تا نیمه‌های شب ادامه دارد. جمعه ۳۰ آذر  هم  بعد از خبر ساعت ۱۹:۳۰ دوباره پخش برنامه از سر گرفته می‌شود.
 رضا رشیدپور را هم که دیگر همه می‌شناسند؛ کسی است که در این سال‌ها هم به‌عنوان بازیگر و اجراگر شناخته شده است و هم کنشگر سیاسی. مثلث شیشه‌ای، دید در شب، زنده رود، صفر در صفر، عبور شیشه‌ای و همین حالا خورشید که از تلویزیون در حال پخش است، ازجمله برنامه‌های او است؛ مجری‌ای که به دلیل ممیزی‌های تلویزیون مدتی هم به شبکه‌ای اینترنتی کوچ کرده بود. رشیدپور هم از آن دست مجری‌هایی است که بیشتر در برنامه‌هایی که جنبه انتقادی و سیاسی دارد، ظاهرا شده است و تداوم حضورش در این ژانر نشان از رضایت مدیران صداوسیما از او دارد. رشیدپور در ‌سال گذشته بعد از تمام حرف‌وحدیث‌هایی که درباره اجرای ویژه‌برنامه جشنواره فجر در مورد او و مهران مدیری بود، بالاخره این برنامه را اجرا کرد. او شب یلدای امسال قرار است برنامه‌ای متفاوت با آن‌چه تاکنون اجرا کرده است را در شبکه سه داشته باشد. برنامه «شب آرام» 2 شب شروع می‌شود و هنرمندانی چون علی نصیریان، فریبرز لاچینی و ناصر طهماسب در آن حضور دارند.
 نفر بعدی علی ضیا است که این روزها برنامه فرمول یک را از شبکه یک در حال پخش دارد و شب یلدا هم روی آنتن خواهد رفت. او از ‌سال 85 به صورت کاملا اتفاقی وارد برنامه طنز رادیو شد و بعد هم گویندگی برای شبکه جوان را تجربه کرد. شانس با او یار بود و از ‌سال 88 به‌ عنوان مجری به شبکه سه سیما وارد شد و همزمان در برنامه‌های گزینه جوان، ماه عسل، ویتامین سه، بعضیا و تحویل ‌سال نو به اجرای برنامه پرداخت. سیدعلی ضیا‌ سال گذشته در نظرسنجی «سه ستاره» به ‌عنوان یکی از سه مجری برتر بیست ‌سال اخیر شبکه سه انتخاب شد. او هم در جریان اجرا طعم انتقاد و حتی احضار را چشید و ماجرای دروغ یکی از میهمانان او درباره هزینه‌های بیماری فرزندش حاشیه‌ساز شد. ضیا اجرای ویژه برنامه شب یلدا در شبکه یک را برعهده دارد؛ برنامه‌ای که در دو شب پنجشنبه و جمعه، ۲۹ و ۳۰ آذر روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت؛ البته هنوز جزییات میهمانان مشخص نیست.
 حمید گودرزی هم که مسابقه پنج ستاره را در شبکه پنج در حال اجرا دارد، ظاهرا قرار است امسال در برنامه شب یلدای این شبکه حاضر شود. ویژه برنامه «شب نشین» به مدت سه شب، چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ساعت 21 روی آنتن خواهد رفت. پنج‌شنبه و جمعه 90 دقیقه‌ای و شنبه 150 دقیقه‌ای این برنامه پخش خواهد شد. این برنامه در خدمت نقالی، دعوت از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری خواهد بود. شهریاری: یلدا، شب شاهنامه و حافظ است اما الان برخوردها سطحی شده برنامه‌های شب یلدا و انتخاب مجری‌ها تا چه حد می‌تواند مخاطب را از پای کانال‌های بی‌شمار ماهواره‌ای به سمت رسانه ملی بکشاند. معیار انتخاب این مجری‌ها چیست و آیا می‌توانند از عهده اجرای این شب‌ها بربیایند؟ در گذشته مجریان این برنامه‌ها چطور انتخاب می‌شدند؟ ویژگی برنامه شب یلدا چه باید باشد؟ چرا صداوسیما از مجریان محبوب همیشگی مثل احسان علیخانی یا فرزاد حسنی برای این برنامه‌ها استفاده نکرده؟ اینها سوالاتی است که جواد یحیوی ترجیح داد به آنها پاسخ ندهد، چون به قول خودش سال‌هاست از تلویزیون دور بوده و ممکن است جواب‌هایش غرض‌ورزی برداشت شود. محمود شهریاری به‌عنوان کسی که مجری محبوب تلویزیون بوده اما سال‌هاست که از اجرا دور است، به بخشی از آنها پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.
«در تمام این سال‌هایی که در صداوسیما بوده‌ام، معیار بخصوصی برای انتخاب مجریان تلویزیون نبوده است. فقط می‌بینید چه کسی ممنوع‌التصویر نیست و چندنفر از مجریان مانده‌اند تا از میان آنان کسی را برای اجرا انتخاب ‌کنند. درحالی‌ که باید مجریانی برای برنامه‌های صداوسیما انتخاب شوند که فرهنگ مردم، آداب و سنت‌ها را بدانند. مثلا اگر مجری برای برنامه شب یلدا انتخاب می‌شود، باید از علت برگزاری این شب اطلاعات دقیقی داشته باشد. یادش بخیر در گذشته میهمانانی که برای این شب‌ها دعوت می‌شدند، کاملا به یلدا ربط داشتند؛ مثلا استاد جابر عناصری و دیگر حافظ‌شناس‌ها می‌آمدند، فال می‌گرفتند و از چرایی این شب‌ها حرف می‌زدند اما حالا برنامه‌ها سطحی است. بنابراین جوان‌ها هم فکر می‌کنند در این شب‌ها فقط باید آجیل و هندوانه میل کنند. حالا برنامه‌ها پر شده است از شوخی‌های سطحی. در گذشته هم این برنامه به جهت سرگرمی، شادی و حضور خوانندگان بنام بود که همیشه مورد استقبال بوده‌اند اما حالا خیلی از آنها به دلیل رفتار مدیران با رادیو و تلویزیون قهر کرده‌اند؛ کسانی که ترانه‌های مرتبط می‌خواندند، حافظ‌شناس بودند و درباره  چرایی تفأل مردم به حافظ توضیح می‌دادند. من به‌عنوان کسی که روزهای پرقدرت تلویزیون را دیده‌ام، وقتی این روزها را می‌بینم، غصه می‌خورم. شب یلدا، شب شاهنامه و حافظ است اما الان برخوردها سطحی شده. صداوسیما روز‌به‌روز از نخبگان فاصله می‌گیرد و مردم وقتی صدای خود را از آن نمی‌شنوند، جذب شبکه‌های ماهواره‌ای می‌شوند. دلم می‌سوزد وقتی می‌بینیم در فقدان برنامه جذاب در صداوسیما شبکه‌های ماهواره‌ای با دعوت از دانشمندان و حافظ‌شناسان بین‌المللی جای خالی برنامه‌های ما را  پر می‌کنند.