داماد روحانی رفت اما اقوام بقیه هستند

آرمان- مطهره شفیعی: چالش انتصاب داماد رئیس‌جمهور با یک استعفا در روز گذشته تمام شد. کامبیز مهدی‌زاده 4روز پیش از سوی وزیر صمت به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی منصوب شد، اما این انتصاب واکنش‌های زیادی به همراه داشت چنان که جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در اعتراض به انتصاب‌های جدید وزیر صنعت استعفا داد. رمضانعلی سبحانی‌فر از نمایندگان مجلس هم گفته بود: «طبق شنیده‌های بنده رئیس‌جمهور دستور داده‌اند که حکم دامادشان به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت لغو شود.» اما در نهایت این پرونده با استعفای کامبیز مهدی‌زاده به پایان رسید. سایت وزارت صمت ظهر دیروز خبر داد: ‌«کامبیز مهدی‌زاده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از سمت خود استعفا کرد. در متن استعفای وی آمده است: «از اینکه اینجانب را قابل دانستید و در این مقطع از بنده دعوت نمودید که در این وزارتخانه همراه‌تان باشم کمال تشکر و قدردانی را دارم. اجازه می‌خواهم از خدمت‌تان مرخص شوم و به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود در سنگر قبلی‌ام ادامه دهم. بار دیگر از حسن ظن و اعتماد حضرتعالی سپاسگزارم».
دفاع دیرهنگام وزیر از آقاداماد!
این استعفا در شرایطی منتشر شد که پیش از آن وزیر صمت به دفاع تمام‌ عیار از توانمندی‌های کامبیز مهدی‌زاده پرداخته بود. وزیر صنعت دیروز با تاکید بر اینکه نسبت داشتن با یک شخصیت مهم جرم نیست، می‌گوید که داماد رئیس‌جمهور را بر اساس شایسته سالاری به عنوان معاون خود انتخاب کرده است. رضا رحمانی گفت: انتصاب وی به سمت معاونت وزیر اصلا ربطی به داماد رئیس‌جمهور بودن یا نبودن این فرد ندارد. همیشه ایراد گرفته می‌شود که چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؛ اما داماد رئیس‌جمهور یک نیروی جوان و نخبه است. هرکس سوابق داماد رئیس‌جمهور را دید به ما برای این انتصاب تبریک گفت. وی درباره سابقه اجرایی داماد رئیس‌جمهور گفت: وی در حوزه معاونت فناوری رئیس‌جمهور سِمَت داشته و رئیس ستاد توسعه‌ای بوده است و از آنجا به وزارت صمت آمده است؛ ضمن آنکه لیسانس زمین شناسی دارد، فوق لیسانس او مرتبط است و دکترای زمین شناسی هم دارد. رحمانی بیان کرد: آنها که درباره این انتصاب تردید داشتند، وقتی سوابق او را دیدند به ما تبریک گفتند؛ قطعا اگر هرکسی سوابق او را ببیند، آن را تایید می‌کند. داماد رئیس‌جمهور بودن فاکتور انتخاب نبوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بدون تردید این فرد از نظر شایستگی‌ها، صلاحیت‌های فردی، کارآمدی، مدارک تحصیلی و انگیزه رزومه‌ای قوی دارد و هیچ بحث دیگری جز این محورها در میان نبوده است. این فرد فارغ از اینکه داماد رئیس‌جمهور روحانی باشد یا نباشد انتخاب شده است. نسبت داشتن با یک شخصیت مهم جرم نیست و البته فاکتوری برای انتصاب او نیز نبوده است.
اعلام برائت خاتمی از انتصاب دامادش


پرونده انتصاب داماد روحانی با استعفای او بسته و پرونده داماد دیگری گشوده شد. طی روزهای گذشته شایعاتی درباره داماد آیت‌ا... احمد خاتمی شنیده می‌شد، اما هیچ‌گاه تایید نشد تا اینکه دیروز خطیب جمعه تهران این موضوع را تایید کرد و مشخص شد که سیدحسین میرخلیلی، رئیس حوزه ریاست در سازمان برنامه و بودجه شده است. آیت‌ا... خاتمی روز گذشته در واکنش به برخی انتقاد‌ها از انتصاب سید حسین میرخلیلی(داماد وی) به‌عنوان رئیس حوزه ریاست در سازمان برنامه و بودجه طی بیانیه‌ای تأکید کرد که این انتصاب ربطی به او ندارد. در بیانیه امام جمعه تهران آمده است: «چند روزی است در فضای مجازی مسئولیت دامادم آقای سیدحسین میرخلیلی در دفتر آقای دکتر نوبخت منتشر شده است در این رابطه چند نکته گفتی است: 1-در آغاز زندگی مشترک دخترانم با دامادها، گفته‌ام «همه مسئولیت کارهایتان با خودتان است، این انتساب را دخالت ندهید». 2-هیچ‌گاه برای هیچ یک از دامادهایم سفارشی برای کاری نداشته و ندارم، چون رانت‌خواری را منکر می‌دانم. 3-در رابطه با مسئولیت آقای میرخلیلی نه در این مسئولیت و نه در مسئولیت قبلی هم بنده نه تلفنی نه پیامکی نه کتبی هیچ سفارشی نداشته‌ام می‌توانید از آقای محمدی(رئیس محترم سازمان اوقاف و امور خیریه) و آقای دکتر نوبخت بپرسید. 4-از حساسیت جامعه اسلامی بر این امور سپاسگزارم و امیدوارم این روش ادامه یابد. 5-در این عرصه هم باید تقوی، محور باشد، از تجسس و عیب‌جویی پرهیز گردد، باید درصدد اصلاح عیب موجود بود».
اتهام بی‌اساس به پسر پزشکیان
تا به اینجای کار شایعات درباره پسر و دامادهای مسئولان درست بود به نحوی که هادی رحمانی فضلی پسر وزیر کشور معاون وزیر اقتصاد، کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس‌جمهور معاون وزیر صمت و سیدحسین میرخلیلی داماد امام جمعه تهران رئیس حوزه ریاست در سازمان برنامه و بودجه شدند و تنها داماد رئیس‌جمهور استعفا داد. اما برخی اوقات شایعات ریشه سیاسی دارد و برای تضعیف یک مسئول منتشر می‌شود مانند آنچه درباره پسر نایب رئیس مجلس یعنی مسعود پزشکیان شایعه کردند. دیروز پزشکیان در ارتباط با موضوع بورسیه پسر خود و رفع اتهام از وی گفت: «پسر من هم که اتهام به او زده شد و بعد رفع اتهام شد اگر حقی نداشت باید کنار زده می‌شد. من در اسم نوشتن و رفتن او هیچ دخالتی نداشتم و اگر هرکسی هر توصیه‌ای از من برای پسرم شنیده است بیاید و اعلام کند. پسرم طبق روال برای بورسیه رفت و عده‌ای تهمت زدند و بعد شفاف شد که اینطور نیست. هرکس تخلف کند باید با او برخورد شود.» وی ادامه داد: «عده‌ای به راحتی تهمت و افترا می‌زنند اما اگر قرار باشد برای هر کدام از اینها بلند شوی و دنبال کار را بگیری اصل کاری که داری زمین می‌ماند. من خیلی حرف‌ها را حتی پاسخ هم نمی‌دهم و فرصت آن را ندارم. من اگر می‌خواستم تخلف کنم نمی‌آمدم بگویم به من پول اضافه می‌دهند. ما با تمام وجود دلمان می‌خواهد به مردم خدمت کنیم و دنبال رانت و رشوه هم نیستیم. اما اینکه چطور می‌توان این وضعیت را درست کرد راه آن بردن آبروی آدم‌ها و تخریب آنها نیست».
لزوم بازگرداند اعتماد به دولت
به‌طور حتم رئیس‌جمهور چندان از انتصاب دامادش به عنوان وزیر صمت خشنود نبوده است، چراکه شعار دولت او شایسته‌سالاری است و با فرض حضور کامبیز مهدی‌‌زاده در دایره شایستگان اما این سوال در صورت عدم استعفای او بی‌پاسخ می‌ماند که آیا شایسته‌تر از داماد رئیس‌جمهور برای جلوس بر کرسی معاونت وزیر صمت و ریاست سازمان زمین شناسی در کشور حضور نداشت؟ اگر انتصاب مهدی‌زاده بدون اطلاع و نظرخواهی از رئیس‌جمهور صورت گرفته باشد، اما عیان است که استعفای او با نظر و تاکید دکتر روحانی است. بدون شک این انتصاب اعتمادها به شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور را دچار خدشه می‌کرد و موجبات گلایه حامیان دولت می‌شد. از سوی دیگر به‌طور حتم با انتصاب فرزندان و دامادان مسئولان با ادعای شایسته بودن آنها جامعه حامی جریان اصلاحات و اعتدال در انتخابات‌های 98 و 1400 از رأی دادن به کاندیداهای این دو جریان امتناع کرده یا دچار تردید می‌شوند. روز گذشته دلسوزان پیشنهاد کردند برای بازگرداندن اعتماد به جامعه، اقوام مسئولان از سمت‌های خود استعفا دهند و کنار بروند. یک عضو فراکسیون امید با اشاره به انتصاب‌های فامیلی گفت: به هر حال، در وضعیت و شرایط خاص کشور و مشکلاتی که مردم دارند، با شنیدن این ‏نکات، هیچ چیزی جز سرخوردگی و ناامیدی به آنها دست نمی‌دهد. ‏ قاسم میرزایی نیکو افزود: متاسفم که فراکسیون امید به عنوان فراکسیون نه به عنوان افراد، هیچ موضعی نمی‌گیرد و هیچ حرفی نمی‌‏زند. ‏او تصریح کرد: موضوع ژن خوب شرایطی دارد که باعث این اتفاقات می‌شود. باید بدون حب و بغض، جلوی این اتفاقات ‏را گرفت و به مردم آگاهی داد.