جمهوری اسلامی هیچ وقت مدعی هژمونی نبوده است

پیش سمینار سومین کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه و یک سرنوشت» با سخنرانی دکتر «کمال خرازی»، رییس شورای راهبردی روابط خارجی روز گذشته (دوشنبه) آغاز به کار کرد.
به‌ گزارش ‌ایسنا، «کمال خرازی» در سمینار صلح و ثبات در غرب آسیا اظهار کرد: ایده‌ای که به نظرم می‌رسد و مورد اختلاف نیست گفت‌وگوهای درون تمدنی است و این گفت‌وگو در باب تمدن اسلامی می‌تواند طراحی شود و محوریتی را ایجاد کند که موجب آرامش در فضای فعلی شده و پرچم احیای تمدن اسلامی را برافرازد.
وی تصریح کرد:‌ باید ببینیم به جای ائتلاف‌هایی برای جنگ در منطقه چگونه می‌توانیم به اصل تمدن طلایی اسلامی برگردیم. البته آگاه ساختن ملت‌ها جدای از دولت‌ها خود عامل مهمی است.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: ما اثبات کردیم که در برابر تحولات منطقه که بی‌ثباتی است ، ساکت نمی‌نشینیم بلکه حضور داریم برای این که عامل ثبات‌ساز باشیم و جلوی طرح‌های بی‌ثبات‌ساز را بگیریم.


خرازی ادامه داد: هدف اصلی کنفرانس امنیتی تهران باید این باشد که چه گام‌هایی را می‌توانیم در جهت ثبات بیشتر و صلح و آرامش در منطقه برداریم و چگونه می‌توانیم به ساز و کار امنیتی – منطقه‌ای دست یابیم.
خرازی با طرح این سوال که واقعیات در منطقه چیست؟ گفت: واقعیات این است که جبهه مقاومت به پیروزی‌های زیادی نایل آمده و جبهه مخالف به شکست رسیده، اما این بدان معنا نیست که یک جبهه از قدرت هژمونی برخوردار است. واقعیت این است که هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای ما توان هژمونی را ندارند و جمهوری اسلامی هم هیچ وقت مدعی هژمونی نبوده که بخواهد در منطقه مسلط شود و موضوع ایران هراسی که دیگران مطرح می‌کنند و این که ایران باید امپراطوری پارس را تشکیل دهد یک نوع جنگ روانی است. این دیگران هستند که با آوردن دیگران در منطقه مانند آمریکا و قدرت‌های اروپایی به دنبال هژمونی بودند چون خودشان هژمونی ندارند و می‌خواهند از قدرت بین‌المللی استفاده کنند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: واقعیت دیگر این است که اغلب حکومت‌ها در منطقه برخاسته از اراده مردم نیست و حکومت‌های اقتدار گرایی هستند. بنابراین حکومت‌های برخاسته از اراده مردم در منطقه بسیار نادر است و منافع قدرت‌ها در حکومت‌ها و مردم منطقه اختلاف ایجاد می‌کند.
کمال خرازی در ادامه بیان کرد: واقعیت دیگر که در منطقه وجود دارد این است که برخی از رهبران منطقه ما به دنبال جاه‌طلبی هستند که این جاه طلبی زمینه‌ای برای آنها ندارد و بارها تجربه کردند که به شکست انجامیده است. 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد:‌ روی هم رفته بعد از این جنگ‌ها و درگیری‌هایی که در منطقه وجود داشته همه به این نتیجه می‌رسند که جنگ راه حل نیست و از طریق جنگ نمی‌توان اختلافات را حل کرد بلکه باید به دنبال راه حل‌های غیر نظامی بود.
خرازی خاطر نشان کرد: باید ببینیم موقعیت جمهوری اسلامی ایران در این منطقه چیست؟ همه اذعان دارند که ایران با ثبات‌ترین کشور در این منطقه پرتلاطم است. 
وی افزود: امنیتی که در ایران وجود دارد در بسیاری از کشورها نیست. حکومت‌های برخاسته از اراده مردم بر مردم تحمیل نشده بلکه مردم با رای خود آن را پذیرفتند و در هر دوره‌ی انتخابات‌ها هم شرکت کردند. 
وی اظهارکرد:‌ ایران یک نفوذ طبیعی و معنوی دارد که به معنای هژمونی نیست و این نفوذ برخاسته قرن‌ها رابطه مردم با مردم است. نمونه آن را امروز شاهد هستیم. 
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین بیان کرد: ایران آماده همکاری با کشورهای موجود در منطقه است و مخالف تغییر حکومت‌ها با زور می‌باشد. یکی از دلایل حضور ما در سوریه همین بود.
وی تصریح کرد: حکومت‌هایی که در منطقه وجود دارند چه برآمده از اراده مردم و چه آنهایی که به صورت طایفه‌ای و سنتی اداره می‌شود، ما می‌توانیم با آنها صحبت کنیم و همکاری داشته باشیم. برای این که در منطقه صلح و امنیت ایجاد شود.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: کار رسانه‌ای و آگاهی رسانی طبیعتا یک ابزار اولیه و بسیار مهم است. باید اذعان کرد در این زمینه چندان در کشور موفق نبودیم و نتوانستیم از شبکه‌های اجتماعی و ابزار رسانه‌ای به معنی صحیح استفاد کنیم و دلایل حضورمان و راهبردهایمان را به خوبی در جهان منتشر کنیم و این نشان می‌دهد که برنامه ریزی  جدی‌تری در صحنه‌ی رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به صورت جدی‌تری نیاز است که بتوانیم افکار عمومی را همراه کنیم.
وی یاد آور شد: در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها فضای خوبی را ایجاد کرد البته شخصیت ایشان عامل موثری بود . نفس این که چنین ایده‌ای مطرح شود که اختلافی در آن نباشد و جذابیت هم داشته باشد عامل موثری بود. گفت‌وگوی تمدن‌ها واقعا فضایی در سطح بین‌المللی ایجاد کرد که همه می‌خواستند راجع به آن صحبت کنند. در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت و قطعنامه‌ای در این راستا به تصویب رسید. این نشان می‌هد که یک ایده می‌تواند ایجاد تحرک کند و ما نیاز به چنین ایده‌هایی در بین کشورهای اسلامی نیاز داریم که نو باشد و بتواند فضا را آرام کند. از طریق جنگ نمی‌توان به چنین فضایی رسید.
وی تصریح کرد: منطقه ما به پارادایم جدیدی برای گفت‌و‌گو نیاز دارد که همه را دور خودش جمع کند و موضوع اختلافی هم نباشد. تا بتوان در زمینه صلح و ثبات صحبت کرد.
برجام بعد از خروج آمریکا آسیب دیده
«حسام الدین آشنا» نیز طی سخنانی در همایش صلح و ثبات در غرب آسیا با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی تهران گفت: نشست امنیتی تهران فرصتی برای باز اندیشی در خانه ی پدری و تامل در این سوال است که آیا فزرندان و وارثان این خانه در حال بازسازی و نوسازی آن هستند یا بر رقابت بر سر میراث، در حال تخریب و ویران سازی خانه خود هستند. ما در اینجا از یک زیستگاه تمدنی سخن می‌گوییم؛ از غرب آسیا، از شکست‌ها و پیروزی‌ها، خطاها و تدبیرها، سوالات بزرگ و پاسخ‌های سخت از آنچه بوده، آنچه هستیم و آنچه می‌توانیم باشیم.
وی افزود: همانطور که می‌دانید برجام امروز بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پاینبدی سایر کشورها بیشتر آسیب ببیند، اما هر اتفاقی که بیفتد برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته‌ای را از پیشانی ایران بردارد.
آشنا ادامه داد: امروز به رغم خروج امریکا از برجام کسی از امریکا حمایت نمی‌کند و کسی نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست و چه برجامی و طرفدار برجام باشیم وچه مخالف و منتقد آن می‌توانیم شاهد باشیم که اکنون برجام سرمایه ارزشمند برای صلح و آرامش در منطقه است. صلح سازی ایران به برجام محدود نیست .
رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: اخیرا گفته‌اید که اگر آمریکا نبود ظرف یک هفته در عربستان سعودی به فارسی سخن می‌گفتند. دروغ می‌گویید! برادران عرب ما را تحقیر نکنید آنها را از برادران مسلمان ایرانی خود نترسانید! ما ملتهای منطقه زبان تفاهم با یکدیگر را به خوبی بلدیم.
آشنا در ادامه اظهار کرد: بیایید به جای رقابت‌های فرساینده بر سر قدرت اول منطقه شدن و حذف دیگران به خود منطقه فکر کنیم. به بقای این جغرافیا و به احیای این منطقه که روزگاری مهد تمدن‌های بزرگ بوده فکر کنیم.
این سمینار با محوریت شناخت و ارائه تحلیل دقیق از منطقه، شناسایی مولفه‌ها، متغیرها و پویایی‌های جدید تاثیرگذار در نظم منطقه و ایجاد بستر لازم برای هم اندیشی نخبگان ، آینده پژوهی نظم غرب آسیا و ... برگزار می‌شود.
پیش از این در سال‌های 95 ــ 96 دو کنفرانس بین‌المللی امنیتی در تهران برگزار شد که «احترام، اعتماد، گفت‌وگو و همکاری متقابل» در راستای تامین امنیت و پیشرفت دسته جمعی را دنبال می‌کرد. با توجه به برگزاری موفقیت آمیز این دو کنفرانس سومین کنفرانس امنیتی تهران قرار است، به طور جامع‌تر و فراگیرتر در 23 و 24 دی ماه در تهران برگزار شود که همایش فعلی پیش درآمدی بر سومین کنفرانس امنیتی تهران است. همچنین در این همایش یک روزه که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی برگزار می‌شود علاوه بر کمال خرازی، «حجت‌الاسلام محمود علوی»، وزیر اطلاعات و تعدادی از کارشناسان و تحلیل‌گران حوزه امنیتی و منطقه‌ای شرکت و سخنرانی خواهند داشت.
این سمینار، اولین سمیناری است که به منظور برگزاری موثر کنفرانس امنیتی تهران در داخل کشور برگزار می‌شود.