تحریم‌های آمریکا علیه ایران غصب اموال  دیگران

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: اقدامات آمریکا علیه کشورها یا شرکت‌هایی که خلاف قوانین داخلی این کشور با ایران همکاری می‌کنند، در واقع غصب اموال دیگران است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، «سرگئی لاوروف» افزود: آمریکا تحریم‌هایی را در خصوص همکاری روسیه، چین و متحدان خود با ایران به اجرا گذاشته است که همگی بر گرفته از قوانین داخلی این کشور است.
وی گفت: در دیگر کشورها از جمله فرانسه و آلمان چنین قوانینی وجود ندارد، اما اگر این شرکت‌ها بخواهند در آمریکا فعالیت کنند باید میلیاردها دلار به این کشور بپردازند.
وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با یک ایستگاه رادیویی در روسیه به نام کامسامولسکایا پراودا گفته است که روسیه و آمریکا ارتباطات میان سرویس های ویژه خود را کماکان حفظ خواهند کرد.


براساس گزارش تاس، لاوروف افزود: مسکو هرگز از مکالمه حرفه‌ای با واشنگتن در مناطقی که شرکای روسی آماده هستند برای مقابله با تهدیدات مشترک و مشکلات موجود به گونه‌ای برابر و صادقانه عمل کنند را رد نکرده است.
وی افزود: در برخی مسائل از جمله حل و فصل بحران سوریه، بحران هسته‌ای کره و مناقشه در افغانستان اگر چه نه همیشه، اما براساس تشخیص حوادث، تماس‌های نسبتا به صورت منظم در جریان است.
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با تکرار نگرانی روسیه از خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک‌های کوتاه و میان برد اظهار داشت: برای دومین بار به سازمان ملل متحد یک پیش نویس قطعنامه در مورد لزوم حفظ پیمان موشکی خواهیم داد چرا که جهان نگران خروج آمریکاست.
وی گفت: آمریکایی‌ها خواهان گسترش کشورهای طرف پیمان موشکی به چین، کره شمالی و ایران هستند و ما نیز خواهان حفظ پیمان موشکی و ادامه آن هستیم و معتقدیم که نباید آن رابه طور کامل از بین برد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو نگران لغو پیمان موشکی و توسعه برنامه‌های موشکی آمریکا در اروپا و مخصوصا استقرار برنامه‌ریزی شده آنها در لهستان است.
وی ادامه داد: ما شنیده‌ایم که آمریکایی‌ها گفته‌اند تنها راه نجات پیمان موشکی، از بین بردن موشک‌های روسی 9м729 Novator  است حال آنکه «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه تلاش کرده است در سطح کارشناسی با وزیر دفاع آمریکا در این رابطه گفت‌وگو کند، اما طرف آمریکایی هیچ پاسخی نداده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در خصوص آخرین تنش‌ها با اوکراین نیز گفت: اطمینان می‌دهم که با اوکراین وارد درگیری نظامی نمی‌شویم؛ به رسمیت نشناختن استقلال جمهوری‌های استقلال یافته همچون دونباس، یک شکست برای مقامات کی‌یف محسوب می‌شود و مقامات اوکراین تمام ویژگی‌های نازی‌ها را دارند.
وی در واکنش به این پرسش که چرا در این شرایط روسیه ارتباط با اوکراین را قطع نمی‌کند، ادامه داد: ما با اوکراین ارتباط داریم، کی‌یف خیلی مهمتر از رژیمی است که هم اکنون بر سر قدرت قرار دارد و به دلیل پشت پا زدن غرب به تمام هنجارهای بین المللی در این کشور به قدرت رسید.
لاوروف در ادامه رئیس جمهوری اوکراین را متهم کرد که در پی تنش و اقدامات تحریک آمیز نظامی قبل از سال نو در مرز با روسیه است.
وی افزود: حامیان غربی نیز در تحقق این اقدامات اوکراین را همراهی می‌کنند؛ روسیه برای هر شرایطی آماده است و در هر صورت آماده پاسخ متقابل و قاطعانه است.
لاوروف خاطرنشان کرد: مرز روسیه به معنی خود کشور روسیه است و مسکو هرگز اجازه نخواهد داد، اوکراین با نقض قوانین به اهداف غیرقانونی خود در مرزهای روسیه دست یابد و حقوق قانونی شهروندان کریمه که مطابق با اصول بین‌المللی است را پایمال کند.