SPV صرفا برای دارو و مواد غذایی تعریف نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح روز گذشته (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به سفر اخیر ظریف به قطر برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه اظهار کرد: در حاشیه این سفر وزیر امورخارجه رایزنی‌ها و تبادل نظرهای مفید و سازنده‌ای با مقامات عالی رتبه قطر داشت .
به گزارش ایسنا، «بهرام قاسمی» در رابطه با آخرین اقدامات وزارت امور خارجه جهت دفاع از حقوق شهروندان ایرانی که به گرجستان سفر می‌کنند اظهار کرد: ما اتفاقات رخ داده برای شهروندان ایرانی در گرجستان و مبادی ورودی به این کشور را مورد بررسی قرار دادیم در تفلیس و تهران تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌ایم تا این مشکل حل شود. این پرونده همچنان به صورت جدی برای ما مفتوح است و ما در حال پیگیری آن هستیم.  سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه‌ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که «برایان هوک» یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در ویدیویی اعلام کرده است که بحث اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا را دولت این کشور مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و این که این مقدار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی ربط می‌زند و خیلی نباید جدی بگیریم. حرف‌های بی‌ربط یک فرد غیر ایرانی که تلاش می‌کند هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با احتمال حمله قریب الوقوع دولت ترکیه به شمال سوریه و شرق فرات و نگاه ایران نسبت به این موضوع، تصریح کرد: هنوز اقدام نظامی صورت نگرفته است و آن چه که در این زمینه  مطرح است بیشتر چیزی است که در خبرها منتشر شده است و این که اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر را ما نمی‌دانیم. قاسمی در ادامه‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که معافیت ۴۵ روزه دولت عراق برای همکاری با ایران در حال‌ اتمام است و آیا دو کشور ایران و عراق در این ارتباط اقدام به تدوین راهکارها و ساز و کارهایی برای ادامه همکاری دو کشور کرده‌اند، اظهار کرد: عراق جزو شرکای خوب ایران در عرصه‌های مختلف است. ما همکاری‌های خود را با این کشور همسایه مثل گذشته و با همان شدت ادامه‌ می‌دهیم و علائمی که در این زمینه  دریافت می‌کنیم، علائم مثبتی است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اسرائیل به تازگی به عضویت FATF در آمده است، لابی اسرائیل به چه میزان می‌تواند در نوع تصمیم گیری در این جلسه پیوستن ایران به FATF موثر باشد؟ خاطر نشان کرد: آن چه که اشاره کردید اهمیتی برای ما ندارد. امیدواریم در داخل کشور در مورد تصمیم‌گیری در ارتباط با FATF به راهکاری برسیم که منافع ایران را تامین کند.  این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه‌ و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چرا وزارت امور خارجه در راستای افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی تلاش نمی‌کند که روادید بین ایران و کشورهای همسایه لغو شود، گفت‌: مسائل سیاسی ــ خارجی یک موضوع دو طرفه است و نمی‌شود مثلا شما امروز اراده کنید که لغو روادید شود و فردا این اقدام صورت بگیرد. تصمیم گیری‌ها در مورد این نوع اقدامات دو طرفه است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در هفته گذشته شورای امنیت در ارتباط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی ایران در مورد فعالیت‌های موشکی‌اش تشکیل جلسه داد و در این جلسه کشورهای شرکت کننده به غیر از آمریکا حمایت خود را از برجام اعلام کردند ولی انتقادات تندی را در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مطرح کرده‌اند. آیا ایران قصد ندارد در مورد مسائل موشکی نیز نه مذاکره بلکه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی با اتحادیه اروپا داشته باشد تا آنها تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا علیه ایران در این زمینه قرار نگیرند، اظهار کرد: در حوزه برجام کشورهای اروپایی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان مواضع مشخص و راسخی دارند و بر استمرار برجام تاکید دارند، اما در مورد سایر مسائل از جمله مسائل موشکی ممکن است اختلاف نظرهایی بین ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی وجود داشته باشد.  وی تاکید کرد ایران براساس امکانات و توانمندی‌های خود در این مسیر حرکت کرده است و به حرکت خود ادامه می‌دهد، چرا که هیچکس تضمینی برای امنیت ما، به ما نمی‌دهد و اگر ما مورد تجاوز قرار بگیریم این ملت ایران است که باید از خود دفاع کند. وی با بیان اینکه موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای و مسائلی که آنها ادعا می‌کنند نیست و آنها نباید به ادعاهای محافل صهیونیستی و آمریکایی در این زمینه توجهی داشته باشند گفت:‌ ایران سیاست‌های خود را در این زمینه با حفظ قوانین و مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر اینکه اگر «بشار اسد» در یک روند دموکراتیک از سوی مردم سوریه انتخاب شود ترکیه همکاری با وی را مورد بررسی قرار می‌دهد، تغییری که در نوع دیدگاه ترکیه در مورد اسد به وجود آمده است، چه تاثیری می‌تواند در روند آستانه و مذاکرات سه کشور داشته باشد گفت: نشست‌های آستانه و همکاری‌های مستمر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و شفاف‌سازی که سه کشور در ارتباط با سیاست‌هایشان در تعامل با یکدیگر داشته‌اند و مشخص شدن این موضوع که تروریست‌ها دنبال چه موضوعی هستند باعث شده که تغییراتی در مواضع ترکیه به وجود آید. البته این تغییر مواضع فقط مربوط به ترکیه نیست و بسیاری از کشورها تغییر موضع داده‌اند گرچه ممکن است آن را اعلام نکنند.  سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توافق استکهلم و این که براساس این توافق قرار است به زودی در شهر الحدیده آتش بس ایجاد شود و آیا این توافق به نوعی در راستای به زانو درآمدن عربستان سعودی و شکست این کشور متجاوز به یمن نیست؟ خاطرنشان کرد:‌ من از واژه‌هایی چون پیروزی و شکست استفاده نمی‌کنم. از همان ابتدا ایران تجاوز صورت گرفته به یمن را محکوم کرد و برای حل این بحران طرح ۴ ماده‌ای را ارائه کرد.


سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در خصوص سفر اخیر وزیر خارجه به قطر و حضور او در نشست بین‌المللی دوحه با تشریح سیاست‌های ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای منطقه ادامه داد: سیاست‌های منطقه جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های مشخص و روشنی است سیاست‌هایی است که در مجموعه‌ سیاست‌های کلان نظام تعریف شده است و مبتنی بر همکاری، همزیستی و رایزنی با کشورهای همسایه و پیرامونی است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته شده است در جریان ساز و کار مالی اتحادیه‌ اروپا جهت تعامل با ایران تصمیم گرفته شده است که در ازای پول نفت ایران فقط نیازهای دارویی و غذایی کشور تامین شود، اظهار کرد: ساز و کار و مکانیزمی که مدتی است در مورد آن صحبت می‌شود، ساز و کاری برای تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی و یا به عبارتی دیگر اتحادیه اروپا است. این ساز و کار شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که بدون شک شامل مواد غذایی و دارویی نیز می‌شود. ولی صرفا برای دارو و مواد غذایی تعریف نشده است بلکه سایر نیازمندی‌های وارداتی ایران را نیز در بر می‌گیرد. قاسمی همچنین در ارتباط با تهدید اسرائیل در مورد انجام عملیات در خاک ایران و ارتباط این موضوع به مشکلاتی که دولت صهیونیستی در داخل این رژیم با آن روبرو است و این که آیا می‌توان این موضوع را یک نوع فرافکنی اسراییلی‌ها دانست؟ اظهار کرد:. با توجه به ماهیت این رژیم انتظاری بیش از این نمی‌توان از سران این رژیم داشت. آنها نسبت به ملت ایران دارای سیاست‌های خصمانه‌ای هستند و برای پیشبرد این سیاست‌ها و دشمنی خود با ملت ایران به شیوه‌های مختلفی متوسل می‌شوند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری در مورد احضار سفیر ایران در پاکستان  به وزارت خارجه این کشور در پی وقوع یک عملیات تروریستی  در بلوچستان  و همچنین آخرین اخبار از وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی تصریح کرد: وجود ناامنی و مشکلات در مرزهای ما با پاکستان موضوع جدیدی نیست. ما همواره با سرعت و با شتاب تمام در برابر این اقدامات عکس‌العمل لازم را داشته‌ایم. بعد از ربایش اخیر نیز با توجه به اهمیت مساله وزیر امور خارجه به پاکستان سفر کرد.