حمله عربستان به سنای آمریکا

گروه بین‌الملل: عربستان سعودی قطعنامه‌های سنای آمریکا برای پایان کمک نظامی واشنگتن به ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن و همچنین مقصر شناختن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال خاشقجی را «مداخله» آمریکا در امور داخلی خود دانسته و این اقدام را محکوم کرده است.
وزارت امور خارجه این کشور روز دوشنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «پادشاهی عربستان موضع‌گیری اخیر سنای آمریکا مبنی بر اتهامات بی‌اساس را محکوم می‌کند و دخالت آشکار در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد.»
آمریکا تاکنون علنا به بیانیه عربستان واکنش نشان نداده است.
مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه (۱۳ دسامبر) با ۵۶ رأی مثبت و ۴۱ رأی منفی پیش‌نویس قطعنامه توقف حمایت نظامی از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن را به تصویب رساند. نمایندگان سنا همچنین به تصویب قطعنامه‌ای دیگر رأی مثبت دادند که ولیعهد عربستان را مسئول قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی می‌داند. هر چند قطعنامه‌های یادشده حرکتی نمادین به شمار می‌روند، اما با این حال اعتراض آشکار اپوزیسیون و بخشی از حزب جمهوریخواه به سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ریاض تلقی می‌شوند.


این اولین بار از زمان سال ۱۹۷۳ است که یک مجلس کنگره آمریکا به خروج نیروهای آمریکایی از یک مناقشه نظامی رای می‌دهد.
عربستان سعودی هشدار داده این کشور هیچ‌گونه «بی‌احترامی» به خاندان پادشاهی را تحمل نخواهد کرد. در بیانیه وزارت امورخارجه عربستان تأکید شده موضع‌گیری اخیر سنا «پیام نادرستی را برای همه کسانی ارسال می‌کند که مایل به ایجاد اختلاف در روابط آمریکا و عربستان هستند.»
یک روز پس از تصویب دو قطعنامه یادشده مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر از رابطه واشنگتن با ریاض در زمینه امنیت ملی دفاع و از عربستان به عنوان سنگری در مقابل ایران یاد کرده بود.
در قطعنامه‌ سنا رابطه آمریکا با عربستان، رابطه‌ای «مهم» ارزیابی شده اما در عین حال سناتورهای آمریکایی از ریاض خواسته‌اند تا «سیاست خارجی متغیر و غیرقابل پیش‌بینی را تعدیل کند.»
ترامپ قول داده است قطعنامه‌های سنا را وتو کند و درحال حاضر احتمال تصویب مشابه آنها در مجلس نمایندگان - که روز چهارشنبه رای گیری در این باره را مسدود کرد - کم است. با این حال سناتور دمکرات برنی سندرز که از طراحان این قطعنامه‌هاست گفت انتظار دارد بعد از روی کار آمدن دمکرات‌ها در ماه ژانویه در مجلس نمایندگان مشابه آنها تصویب شود.
دولت ترامپ استدلال کرده بود که طرح مربوط به یمن باعث تضعیف ائتلاف عربستان در برابر حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن خواهد شد. مقام‌های کاخ سفید همچنین بر اهمیت روابط اقتصادی با ریاض تاکید کرده‌اند.
گزارش‌ها در رسانه‌های آمریکایی حاکیست که جارد کوشنر مشاور و داماد آقای ترامپ همچنان به روابط با ولیعهد عربستان ادامه می‌دهد.
نقش عربستان در جنگ یمن با انتقادهای شدید بین‌المللی همراه بوده است. بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت از زمان راه‌اندازی ائتلاف نظامی عربستان در سال ۲۰۱۵، دستکم ده هزار نفر در جنگ یمن جان خود را از دست داده‌اند. شماری از گروه‌های حقوق بشری آمار واقعی تلفات را بسیار بیشتر از آمارهای رسمی می‌دانند.
ماجرای قتل فجیع
موضوع قتل جمال خاشقجی دیگر مسئله‌ای‌ست که شماری از قانون‌گذاران ارشد کنگره آمریکا، انتقادهای شدیدی را در پیوند با آن متوجه شخص ولیعهد عربستان کرده‌اند. آقای خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان که ساکن آمریکا شده بود و برای واشینگتن‌پست یادداشت می‌نوشت، اوایل مهر ماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل امنیتی که از عربستان آمده بودند، به‌قتل رسید.
لیندسی گراهام، از سناتورهای جمهوری‌خواه حامی ترامپ، به منتقدان سرسخت ولیعهد عربستان در جریان قتل جمال خاشقجی تبدیل شده‌است؛ سناتور گراهام اخیرا گفته «برای ایالات متحده زیانبار است که با محمد‌ بن‌سلمان و رژیم آدمکشش همکاری کند».
عربستان سعودی بارها تاکید کرده قتل خاشقجی ارتباطی با ولیعهد آن ندارد. مقام‌های دولت ترامپ، از جمله وزیر خارجه آن کشور، نیز می‌گویند از برآوردها و ارزیابی‌های اطلاعاتی فعلی نمی‌توان مستقیما به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان آمر قتل بوده است. این گفته‌ها البته در تصویب قعطنامه اخیر در سنا تاثیری نگذاشته‌است.
بنا بر گزارش‌ها، سی‌آی‌ای در بررسی‌های خود نتیجه گرفته، که محمد بن سلمان، به احتمال بسیار زیاد در جریان قتل خاشقجی نقش دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا اواخر آبان ماه اعلام کرد دولت او «شریک ثابت قدم» عربستان باقی خواهد ماند حتی اگر محمد بن سلمان، از طراحی قتل خاشقجی، باخبر بوده باشد.