یارانه سه‌دهک کاهش خواهد یافت

وزیر کشور گفت: دولت موافقت کرد که منابع سه دهک یارانه بگیران در حوزه‌های حمل و نقل، تولید و کمک به معیشت افراد نیازمند استفاده شود.به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش روز ملی حمل و نقل در خصوص کاهش سه دهک اقتصادی و تخصیص منابع آن به بخش‌های حمل و نقل، تولید و معیشت مردم گفت: این موضوع در قالب یک پیشنهاد در لایحه بودجه سال ۹۸ است و دولت موافقت کرد که سه دهک یارانه بگیران در استان‌ها توسط وزارت کشور و استانداری‌ها و با کمک وزارت رفاه شناسایی شوند و منابع حاصل از آن در حوزه‌های حمل و نقل، تولید و کمک به معیشت افرادی که نیاز بیشتری دارند به کار گرفته شود.وی ادامه داد:‌ امیدواریم همه مردم کمک کنند زیرا این کار امر بزرگی است و از این منابع می‌توانیم کارهایی انجام دهیم و پروژه‌های تولیدی خوبی در استان‌ها شروع کنیم که موجب ایجاد اشتغال برای بیکاران شود همچنین می‌توانیم هزینه اصلاح سیستم‌های حمل و نقل در استان‌ها را از این محل تامین کنیم. به افرادی که نیاز بیشتری دارند نیز کمک شود.وزیر کشور در پایان اظهارکرد: امیدوارم با هماهنگی همه مسئولان مرتبط این کار محقق شود و کسانی که واقعا توان و امکان زندگی و منابع درآمد کافی دارند لطف کنند و این امر را داوطلبانه انجام دهند تا  بتوانیم کارهای این چنینی را عملیاتی کنیم.
همچنین رحمانی فضلی در این همایش تصریح کرد: موضوع حمل و نقل درون شهری و برون شهری یک موضوع میان بخشی است و اگر ایرادی می‌گیریم نباید تنها به دارندگان وسایل نقلیه باشد. ذات این مسئله چند بخشی و بین بخشی است. اگر طراحی شهری ما به گونه‌ای نباشد که سهولت دسترسی به خدمات در حداقل زمان باشند، مردم مجبورند برای انجام کارهای روزانه کیلومترها مسیر طی کنند که این امر باری بر روی ترافیک خواهد بود یا اگر راهنمایی و رانندگی نتواند در طراحی مهندسی و هدایت قانونی ترافیک نقش خود را ایفا کند این موضوع متوجه ترافیک می‌شود و یا همچنین اگر شهرداری نتواند در مهندسی خیابان‌ها و طراحی مهندسی ترافیک نقش خود را به خوبی ایفا کند و یا اگر کارشناسان فنی نتوانند خدمت رسانی را به سیستم‌های جدید منتقل کنند و از تکنولوژی و نرم افزارهای مدرن در خدمت رسانی استفاده کنند این موضوع متوجه بحث ترافیک می‌شود.وی با بیان اینکه مشکلات ترافیک تا حدود زیادی حل شده است، گفت: شاید اگر به درصد حساب کنیم بیش از 50 درصد فعالیت‌ها هنوز نتوانسته‌اند بر روی نرم افزارهای هوشمند بنشینند. یعنی بعد از حدود 27 سال هنوز نتوانستیم سیستم‌های اداری را به سیستم‌های هوشمند تبدیل کنیم و هنوز برخی کارهای ما کارتابلی است.وزیر کشور اضافه کرد: وقتی صحبت از حمل و نقل و آلودگی می‌کنیم موضوع را متوجه عده خاصی که در این زنجیره به عنوان دارندگان این وسایل نقلیه هستند قرار ندهیم. ما هزینه‌های بسیار زیاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی داده‌ایم. به طور مثال میزان مصرف سوخت روزانه در زمان اوج حتی به 100 میلیون لیتر رسیده است ولی متوسط مصرف آن 80 تا 85 میلیون لیتر بنزین بوده که با توجه به متوسط زمان سفر رقم بالایی است. همچنین 5000 نفر تلفات درون شهری در حوزه حمل و نقل که هر کدام خانواده‌های زیادی را دچار غم و اندوه می‌کند بسیار بالا است.رحمانی فضلی اظهار کرد: باید بدانیم بخش مهمی از جریان زندگی روزانه مردم در حوزه ترافیکی است و همه با هم کاری کنیم که ضمن برقراری ارتباط راحت، هزینه‌ها در این زمینه کاهش یابد. در این راستا وزارت کشور توانسته هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های مرتبط ایجاد کند و اقدامات خوبی در بحث معاینه فنی انجام شد. در حوزه حمل و نقل ریلی کارهای خوبی انجام شده است. همچنین در بحث فرسودگی خودرو نیز به عنوان یکی از مسائلی که دارندگان وسایل نقلیه با آن مواجه‌اند و همین موضوع منجر به افزایش مصرف سوخت و آلودگی می‌شود وزارت کشور اقدامات خوبی انجام داده، تعدادی از این وسایل نقلیه نوسازی شده‌اند اما رقم آن پایین است یا در بحث کامیون‌ها و اتوبوس‌ها 400 هزار دستگاه کامیون رقم پایینی است و باید پشتکار بیشتری صورت گیرد.وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به یارانه‌ها و بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت:‌ در لایحه بودجه 98 مقرر شد که سه دهک از گروه‌های اقتصادی کاهش یابد و منابع آن در اختیار استان‌ها قرار گرفته شود و با همکاری وزارت رفاه و سایر دستگاه‌ها این منابع در جهت تولید، حمل و نقل و معیشت مردم استفاده شود. امیدواریم با این کار بخشی از تامین منابع برای حمل و نقل انجام شود و امیدواریم همه بخش‌های مرتبط با این موضوع‌ها در قالب شورای عالی ترافیک فعالیت‌شان را نزدیک‌تر کنند.
۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی درون شهری
 فرسوده است


همچنین مهدی جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در این همایش گفت: در حال حاضر یک هزار و ۷۳۹ واگن در شبکه ریلی درون شهری فعالیت می‌کنند و به ۲ هزار واگن دیگر هم نیاز داریم.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی  اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ۵۰ درصد از ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور فرسوده است.وی با تأکید بر اینکه سازمان شهرداری‌های وزارت کشور در زمینه نوسازی این ناوگان اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: تلاش کردیم تا اتوبوس‌های فرسوده فعلی را به ناوگان عمومی برگردانیم و از طریق تبصره ۱۸ هم اتوبوس‌های جدیدی را خریداری کنیم و به ناوگان اتوبوسرانی اضافه کنیم.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه در تاکسیرانی برای تأمین ملزوماتی مانند لاستیک اقدامات مناسبی انجام شده است، گفت: بیمه تأمین اجتماعی رانندگان به مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط مجلس تصویب شد و می‌توانیم رضایت رانندگان را هم جلب کنیم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ریلی گفت: برای تأمین تجهیزات ریلی در ۹ کلانشهر ورود کرده‌ایم و در حال حاضر ۲۹۵ کیلومتر خطوط ریلی بهره‌برداری می‌شود و با داشتن ۲۹۳ ایستگاه، یک هزار و ۷۳۹ واگن در حال فعالیت هستند.جمالی‌نژاد با بیان اینکه به ۲ هزار واگن دیگر نیز نیاز داریم، گفت: تلاش می‌کنیم شهر‌ها را به شهرهایی آرام و سبز تبدیل کنیم و تردد خودرو‌های شخصی را کمتر کنیم.رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه کم شدن ترافیک و آلودگی کاری نیست که توسط یک دستگاه کشور انجام شود، گفت: در بودجه سال آینده تسهیلاتی برای اتوبوس‌ها فراهم خواهیم کرد و تاکنون هم چندین شهر در قالب اوراق مشارکت کمک‌هایی دریافت کرده‌اند.جمالی‌نژاد در خصوص کمک به تاکسی‌ها ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از لوازم خودرو گران شده، تلاش می‌کنیم از طریق اتحادیه تاکسیرانی لوازم مورد نیاز را به قیمت مناسب در اختیار تاکسیرانان قرار
 دهیم.