وزیر خارجه قطر: امارات و عربستان عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند

وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای با حمله به امارات و عربستان تاکید کرد، این دو کشور از فعالیت‌های مشکوک در تعدادی از کشورها با هدف برهم زدن ثبات آنها حمایت می‌کنند.
به گزارش ایسنا، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی که یکشنبه شب پخش شد، خاطرنشان کرد، امارات و عربستان ناظر بر فعالیت‌هایی مشکوک در سومالی،‌ یمن و لیبی با هدف برهم زدن ثبات منطقه هستند. علاوه بر اینکه دست به سرکوب فعالان و نقض حقوق بشری در حق شهروندان خود می‌زنند.
وزیر خارجه قطر افزود: سیاست‌های ریاض منجر به وقوع تنش‌هایی در منطقه شده و این کشور از طریق سلسله تصمیم‌گیری‌هایی در بی‌ثباتی منطقه سهیم است و از نظر ما ریاض مسئول تنش‌های روزافزون در خاورمیانه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی قطر تاکید کرد: ما درحال حاضر موافق عربستان نیستیم چراکه آنها قطر را محاصره کرده، بدون هیچ دلیلی دست به جنگ در یمن زده و نخست‌وزیر لبنان را ربودند.


وی افزود: سیاست قطر کاملا با سیاست‌ امارات هم فرق دارد به طوریکه ابوظبی از کودتاهای نظامی در لیبی و سازمان‌های وحشی حمایت می‌کنند و حامی بی‌ثباتی در سومالی و گروه‌های مسلح و اختلافات در یمن است از این رو این سیاست باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. امارات و عربستان صدها مزدور و شورشی و اعضای گروه‌های تروریستی را در صفوف ائتلاف ضد یمن وارد کرده‌اند. امارات در سال 1396 به گروه‌های مسلح در لیبی از طریق هوایی سلاح داد و با هدف تغذیه درگیری‌ها در سومالی از شبه نظامیان منطقه "سومالی لند" حمایت می‌کند.
الجزیره از توطئه مشترک عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر پرده برداشت
شبکه خبری الجزیره مستندی از طرح مشترک سه کشور عربستان، امارات و بحرین برای اشغال قطر در سال 1996 که در نهایت اجرا نشد را پخش کرد.
در این فیلم مستند 52 دقیقه‌ای که از شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر پخش شد، پل باریل، رئیس مزدوران فرانسوی جزئیات این طرح را فاش کرد.
باریل گفت: در سال 1996 (1375) پس از شکست کودتا در قطر علیه حاکمیت این کشور، با حمایت مستقیم امارات، عربستان و بحرین بر هدایت این طرح نظارت داشتم، امارات حمایت گسترده‌ای را برای اجرای این عملیات فراهم کرد و در هتلی در ابوظبی که سلاح زیادی انبار شده بود، میزبان من و تیمم بود.
این مزدور فرانسوی اظهار کرد: به من و تیمم پاسپورت‌های رسمی امارات جهت رفت‌وآمد آسان و پنهانی داده شد، محمد بن زاید، ولیعهد کنونی ابوظبی که آن روزها رئیس ستاد مشترک ارتش امارات بود، این پاسپورت‌ها را برای ما فراهم کرد.
شبکه الجزیره با اشاره به روابط قبلی باریل با مسئولانی در امارات و عربستان، گزارش داد، باریل به همراه 40 تن از اعضای تیمش که همگی از آمادگی بالایی در حوزه‌های نظامی مختلف برای این حمله برخوردار بودند، به ابوظبی سفر کرد.
باریل درباره نقشه حمله نیز گفت: نیروهایی که در این عملیات شرکت داشتند از جمله افسران و نظامیان قطری که به امارات گریخته بودند، تمرین داده شدند، عربستان نیز آماده‌سازی نیروهای قبیله‌ای را برعهده گرفت، بحرین ایستگاه باریل و تیمش برای مدیریت تماس‌ها و تحت نظر گرفتن اتفاقات دوحه بود.
وی در ادامه این مستند فاش کرد، در اوایل سال 1996 (1375) ماموریت اطلاعاتی ویژه و محرمانه‌ای را شخصا انجام داده و به این منظور از راه دریا وارد دوحه شده و از مناطقی که جزء اهداف عملیات بودند مانند کاخ امیر قطر، ساختمان تلویزیون رسمی قطر و پایگاه‌های امنیتی این کشور، تصویربداری کرده بود.
باریل افزود: موفق شدم در مقابل مبلغ 20 میلیون دلار 3000 نیروی نظامی سابق را از چاد برای شرکت در این عملیات جذب کنم.
وی فاش کرد: فراهم کردن مقدمات این حمله در مجموع حدود 100 میلیون دلار هزینه داشت.
رئیس مزدوران فرانسوی در ادامه فاش کرد: آنچه بر روند اجرای عملیات تاثیر گذاشت، تماس ژاک شیراک، رئیس جمهوری وقت فرانسه با شخص من و تاکید او بر لزوم توقف هرگونه اقدام احمقانه بود چراکه این طرح اگر اجرا شده بود، قتل عامی رخ می‌داد.
تا این لحظه عربستان، امارات یا بحرین هیچ‌گونه واکنشی نسبت به این مستند نداشته‌اند.
تنها بحرین در مارس گذشته که الجزیره تحقیقی با عنوان "قطر 96" را پخش کرد، اتهامات مشابه مطرح شده در آن برنامه از جمله دست داشتن کشورهای تحریم‌کننده قطر در کودتای 96 را رد کرده و آنها را بی‌اساس خواند.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه: سازوکار مالی اروپا شامل همه کالاها می‌شود مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: عزم جدی ذوب آهن اصفهان برای ارتقاء صادرات در سال جاری پیامدهای ذلت پذیری ارتجاع عرب واشنگتن‌پست: ترامپ، آینده آمریکا را در معرض تردید قرار داده است پیروزی مقاومت مردم یمن بر جنایتکاران تاریخ تقدیر از 79 برگزیده بیست و سومین المپیاد علمی دانشجویی کشور گروه پهپادی هوانیروز تشکیل می‌شود امیر کویت: علاقه‌مند به توسعه و گسترش همکاری با ایران هستیم کاهش پلکانی قیمت خودرو در دستور کار وزارت صمت و خودروسازان رئیس قوه قضاییه: دادستان‌ها به موضوع گرانی‌ها ورود کنند رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: احتمال تصویب لوایح پالرمو و CFT زیاد است تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی نخست وزیر فرانسه: اشتباه کردیم به حرف مردم گوش نکردیم جهانگیری: فرهنگستان‌ها جایگاه رفیع و برجسته‌ای در ایران دارند حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری: دستیابی به برجام تصمیم عاقلانه‌ای بود تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی وزیر خارجه قطر: امارات و عربستان عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند رای دیوان عدالت اداری به استرداد وجوه دریافتی غیرقانونی مدیران بیمه سلامت ایران تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، تهدیدی برای تولید مواد غذایی