میدان های جدید نفت و گاز در کشور کشف شد

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد: همکاری با شرکت های بین‌المللی برای مطالعات اکتشاف میدان های نفتی ادامه دارد و در سال‌های 1396 و 1397 میادین جدیدی کشف شده است که وزیر نفت جزییات آن‌ها را اعلام می کند.
سیدصالح هندی، عصر دوشنبه در نشست خبری افزود: در سه بخش اکتشاف میدان های جدید، مخازن جدید و افزایش حجم میادین کشف شده در حال فعالیت هستیم و در هر سه بخش دستاوردهای خوبی داشته ایم. وی ادامه داد: در کشور حدود 40 مخزن نفتی کشف شده و توسعه‌یافته داریم که نشان می دهد بخش اکتشاف از تولید و توسعه جلوتر است. بر اساس برنامه های پنج ساله توسعه، در بخش اکتشاف میادین و مخازن نفت و گاز دستاوردهای خوبی داشتیم؛ به طوری که اکنون از نظر ذخایر نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار داریم»
هندی درباره شناسایی منابع جدید گازی در دریای عمان گفت: هیدرات های گازی در دریای عمان شناسایی شده است و ذخایر گازی زیر آن‌ها وجود دارد.
وی افزود: این منابع کشف شده در عمق ۸۰۰ متری دریا قرار دارد که حفاری چاه در آن‌ها بسیار گرانقیمت است؛ به طوری که هر چاه حدود ۳۰۰ میلیون دلار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.


تصمیم گرفته شده است مرحله دوم مطالعات هیدرات های گازی دریای عمان بدون حفر چاه انجام شود و قرارداد آن با پژوهشگاه صنعت نفت به امضا رسید.
هندی اضافه کرد: ضریب موفقیت کشف در طرح های اکتشافی کشور بیش از 60 درصد است.
پس از وضع تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، مشکلی برای ما رخ نداده و برنامه های اکتشاف تغییری نکرده است. وی تاکید کرد: تحریم ها توسعه توانایی های داخلی را شتاب می دهد و چند سال پیش برای خرید برخی تجهیزات حفاری به شرکت های خارجی و حتی چینی التماس می شد اما امروز در آن‌ها به خودکفایی رسیده ایم.
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت یادآوری کرد: مناقصه اکتشاف بلوک‌های جدید هیدروکربنی به علت تحریم ها لغو شد و به جای آن قرار شد شرکت های داخلی آن را اجرا کنند.
هندی به همکاری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و مراکز پژوهشی اشاره کرد و گفت: در اسفند سال 13۹۶ چهار قرارداد پژوهشی با دانشگاه های کشور در بخش اکتشاف به امضا رسید.مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت درباره سوء استفاده مالی صورت گرفته در این شرکت گفت: پس از شناسایی این موضوع از طریق مراجع قضایی، اقدام به شناسایی و توقیف اموال فرد متخلف شد.
وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد مبالغ قابل توجهی از اموال وی ضبط شده است. همچنین از طریق مراجع مربوطه اقدامات لازم برای دستگیری وی در خارج از کشور ادامه دارد.به گزارش ایرنا، اختلاس حدود یک هزار میلیارد ریالی در شرکت اکتشاف نفت، پارسال در پی نوسازی و تغییر در ساختارها و فرآیندهای مالی و اداری کشف شد.متخلف اصلی که خزانه دار شرکت بود، متواری شده اما بخش زیادی از اموال وی شناسایی و توقیف شده است.
مدیر شرکت اکتشاف نفت شانزدهم اسفند پارسال اعلام کرد: بخش قابل توجهی از اموال فردی که عامل تخلف مالی حدود یک هزار میلیارد ریالی بوده و اکنون متواری است، شناسایی شد و باید منتظر ماند قوه قضاییه به وظیفه خود عمل کند.