جنبش ملی یک تیم

«احترام»، این درخواست مشترک بازیکنان و اعضای کادرفنی است که روز گذشته در گفت و گوهای مختلف پیرامون آن صحبت کردند. تیم ملی فوتبال کمتر از 18 روز دیگر باید در برابر حریفان خود در جام ملت ها به میدان برود و همین موضوع باعث افزایش استرس ها شده است. کی روش نیز که آخرین ساعت های قرارداد خود را پشت سر می گذارد فرصت را مغتنم شمرده و علیه وزیر نیز گفت و گو کرده است. او روز گذشته در حاشیه تمرین تیم ملی به انتقاد از مسئولان پرداخت و بازیکنان نیز در گفت و گوهایی سرمربی تیم ملی را حمایت کردند. ماجرای بدرقه سوت و کور ملی پوشان به قطر نیز اعتراضات فراوانی را در پی داشته و همین موضوع باعث عصبانیت کی روش شده است. او در این باره گفته است: « این تیم، تیم ملی ایران است و در حال حاضر به جام ملت‌های آسیا اعزام می‌شود و تنها مطلب، احترام است که شاید درک این موضوع برای چند نفر سخت باشد. الان این وظیفه من است که به عنوان سرمربی این مطلب را عرض کنم، متاسفانه در چند ماه گذشته احترامی که باید به تیم ملی گذاشته می‌شد، گذاشته نشده است و با کمال احترام باید بگویم مخصوصا از سمت آقای وزیر. البته مهم نیست و ما به این مساله عادت کرده‌ایم. مطلبی که اهمیت دارد، بسیار ساده است، ما آماده این هستیم که توقعات را بالا ببریم و بیشتر بجنگیم و بیشتر تلاش کنیم. یک بار دیگر تاکید می‌کنم ما برای مردم بازی می‌کنیم و برای قلب آن‌ها. در آخر هم مهم‌ترین مطلب برای تیم ملی این است که بتواند قلب‌های مردم را تسخیر کند و برای آن‌ها که ساکت هستند تلاش کند، نه تعداد محدودی که در رسانه‌ها سروصدا می‌کنند».
امیدوار به موفقیت در یک تورنمنت سخت
مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال نیز با انتقاد پیرامون شرایط موجود گفت: « هر کاری می‌توانستیم انجام دادیم و اکنون با شرایط سخت به مسابقات می‌رویم و از مسئولان هم ناامید هستیم. در حال حاضر کار خاصی نمی‌شود انجام داد و بازی‌ها و اردوهایی که باید را به هر شکلی برگزار کردیم. هم‌اکنون باید خود را از نظر روحی و روانی آماده کنیم که امیدوارم بتوانیم این تورنمنت سخت را با موفقیت پشت سر بگذاریم». وی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ‌کدام از مسئولان فدراسیون برای بدرقه تیم ملی نیامده‌اند، عنوان کرد: «خودتان شاهد هستید و واقعا حرفی برای گفتن نمی‌ماند. اولین بار است که این اتفاق می‌افتد. آنقدر درباره مشکلات حرف زده‌ایم که دیگر به هیچ‌کس هم برنمی‌خورد. واقعا از این زشت‌تر نمی‌شود. ما به خاطر مردم که تیم ملی را دوست دارند راهی مسابقات می‌شویم و با نتایجی خوب جواب بی‌احترامی‌ها را می‌دهیم، چون حرف زدن دیگر فایده ندارد و پرداختن به این مسائل دیگر لوث شده است». به نظر می رسد شرایط ملی پوشان آنقدر وخیم است که اشکان دژاگه نیز که به طور معمول درباره حاشیه ها سکوت می کرد به انتقاد از مسئولان پرداخته است. او در این باره گفت: « حریفان تیم ملی تدارک خوبی برای مسابقات جام ملت‌ها دیده‌اند، اما ما هم برای دفاع از پرچم ایران راهی مسابقات می‌شویم. ما چند بازیکن مصدوم داریم که گویا وضعیت‌شان بهتر شده است. چند بازی تدارکاتی هم در قطر خواهیم داشت که فرصت خوبی است تا مصدومان شرایط بازی کردن را پیدا کنند تا با آمادگی خوب راهی جام ملت‌ها شویم». وی درباره آخرین وضعیت خودش هم گفت: «در آخرین بازی باشگاهی‌ام نتوانستم به میدان بروم و دلیلش این بود که یک هفته کامل سرماخورده بودم و هرچه سعی کردم مقابل فولاد بازی کنم، نتوانستم، چون ریسکش بالا بود. با توجه به اینکه جام جهانی را به خاطر مصدومیت از دست داده بودم دوست نداشتم جام ملت‌ها را هم از دست بدهم. هم‌اکنون شرایط خوبی دارم و دو جلسه هم تمرین کردم. ان‌شاءا... بتوانم در جام ملت‌ها بازی‌های خوبی برای تیم ملی انجام دهم». دژاگه در ارتباط با نحوه آماده‌سازی تیم ملی و مشکلاتی که در این راه وجود داشته است، خاطرنشان کرد: چه بگویم؟! واقعا شرایطی که برای ما وجود داشت و امکاناتی که فراهم شد در حد یک تیم مدعی قهرمانی نبوده است. تیم‌های قطر، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی امکانات خیلی بهتری نسبت به ما دارند، اما متاسفانه ما به این کاستی‌ها عادت کرده‌ایم. ما برای سربلندی کشورمان می‌جنگیم و امیدوارم موفق باشیم».
دل مردم را شاد می کنیم


مهدی طارمی، مهاجم تیم ملی یکی دیگر از منتقدان بود و در مصاحبه ای که به نظر می رسد هماهنگ شده بود به انتقاد از مسئولان پرداخت و گفت: «شانس خوبی برای قهرمانی در جام ملت‌ها داریم، اما عده‌ای قهرمانی را راحت جلوه داده‌اند، در صورتی که زمان خودشان کاری نکردند. آن‌ها در زمان خودشان می‌توانستند قهرمان جام ملت‌ها شوند، اما نشدند. به نظرم قهرمانی راحت نیست و سعی خواهیم کرد قهرمان شویم». وی در مورد رقابت در خط حمله تیم ملی تصریح کرد: «با بازیکنانی که داریم، مهم نیست چه کسی بازی می‌کند و مهم این است که تیم ملی ببرد و قهرمان شود. مهم نیست ایکس بازی کند یا فرد دیگری». مهاجم تیم ملی فوتبال در واکنش به عدم حضور مسئولان برای بدرقه تیم ملی گفت: «خودتان می‌گویید کسی اینجا حضور ندارد. وقتی نیامده‌اند، یعنی نیامده‌اند. ما که کسی را ندیده‌ایم. فرقی نمی‌کند مسئولی بیاید یا نیاید، ما برای تیم ملی می‌جنگیم. وظیفه اصلی مسئول این است که بیاید، اما خودم به این فکر نمی‌کنم که چرا کسی نیامده است. تیم ملی مسئول دارد و اگر زمان بدرقه نیاید، چه زمانی قرار است بیاید». رامین رضاییان دیگر منتقد رفتارهای مسئولان پیرامون تیم ملی است. او با انتقاد از وضعیت موجود گفت: «شرایط تیم خیلی خوب است و از امکاناتی که قطر مهیا کرده استفاده می‌کنیم تا به هماهنگی بیشتر برسیم و برای موفقیت تیم ملی کار کنیم». وی درباره این موضوع که همه می‌گویند با توجه به عملکرد تیم ملی در جام جهانی، ایران باید قهرمان جام ملت‌ها شود، گفت: «بایدی نداریم، ولی انتظارات مردم از تیم ملی درست است که بالا باشد به خاطر اینکه ایران رتبه اول آسیاست. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم. شما ببینید در جام ملت‌های قبل هم اتفاقات فوتبالی خوب پیش نرفت و ما نتوانستیم مقابل عراق پیروز باشیم. ما با این هدف به جام ملت‌ها می‌رویم که بتوانیم دل مردم ایران را شاد کنیم و رتبه خوبی بگیریم». مدافع - هافبک تیم ملی فوتبال درباره بازی دوستانه با قطر و فلسطین هم بیان کرد: «با امکانات و شرایطی که ما داریم با این تیم‌ها می‌توانیم بازی کنیم. مطمئناهر تیم خوبی بخواهد با ایران بازی کند، پول زیادی می‌خواهد و الان شما فکر می‌کنید مربیان تیم ملی و بازیکنان هم دوست دارند با برزیل بازی کنیم، ولی این اتفاق نمی‌افتد، چون شرایط مهیا نیست». مارکار آقاجانیان، دستیار کارلوس کی روش دیگر شخصی بود که روز گذشته علیه مسئولان صحبت کرد و درباره شرایطی که برای تیم ملی رقم خورده گفت: «ما بازی تدارکاتی کم داشتیم و چند فیفادی را از دست دادیم، ولی مطمئنا همه ما و بازیکنان با تمام وجود به جام ملت‌ها می‌رویم که بهترین نتیجه ممکن را بگیریم و دل مردم را شاد کنیم.
آقاجانیان درباره حمایت از تیم ملی تصریح کرد: به‌هرحال همان‌طور که می‌دانید مانند جام جهانی مشکلات تیم ملی زیاد است. مهم‌ترین مساله از دست دادن بازی‌های دوستانه در فیفا‌دی و عدم برگزاری اردو بود و الان این مسائل را پشت سر گذاشته‌ايم. توقع ما این است که از این به بعد تا جام ملت‌ها از کل تیم حمایت بیشتر شود و مسئولان هم حمایت بیشتری کنند».
وی درباره نارضایتی برخی از بازیکنان از عدم حمایت مسئولان ورزش از تیم ملی گفت: «به‌هرحال مشکلات هست اما ما توقع‌مان این بود که حمایت بیشتر باشد. باید حداقل تا فاصله کمی که به جام ملت‌ها مانده است، حمایت‌ها بیشتر شود. هر اتفاقی که بیفتد بازیکنان برای پیراهن تیم ملی و مردم از جان هم مایه می‌گذارند، ولی از مسئولان انتظار حمایت بیشتری داریم».
مردم در کنار تیم ملی
اعضای تیم ملی در سکوت به قطر بدرقه شدند و همین موضوع می تواند دستاویز مناسبی برای عدم نتیجه گیری احتمالی در جام ملت ها باشد. بازیکنان و کادرفنی در حالی به مسابقات اعزام شدند که در صورت قهرمانی می توانند به کابوس 43 ساله پایان دهند و همین موضوع امیدوارمان می‌کند. نسل بااستعداد و جوان تیم ملی به زودی در نخستین بازی در برابر حریفان قرار می گیرد و یک مردم پشت سر آن‌ها هستند.