مدیرعامل هما:

گروه حمل‌و‌نقل- رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره عدم سوخت‌رسانی در فرودگاه برخی از کشورها به هواپیماهای ایرانی، اظهار داشت: شبکه پروازی ایران به کار خود ادامه می‌دهد و ما تلاش می‌کنیم با راهکارهایی سوخت مورد نیاز هواپیماها را تامین کنیم.
علی ‌عابدزاده که در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌و‌نقل بین‌المللی کشور سخن می‌گفت، افزود: یکی از راهکارهای ما استفاده از فرودگاه سوم برای سوخت‌گیری است و تلاش می‌کنیم هیچ پروازی به دلیل تحریم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی کنسل نشود. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه ممنوعیت سوخت‌رسانی به هواپیماها مغایر با روح کنوانسیون شیکاگو است و این رفتار برخی از کشورها خلاف مقررات موجود محسوب می‌شود، گفت: شکایت خود را به ایکائو و کشورهای عضو ایکائو ارائه کرده‌ایم. عابدزاده همچنین درباره درخواست برای تاسیس شرکت هواپیمایی جدید در شرایط تحریم صنعت هوانوردی اظهار داشت: حتی در شرایط اعمال تحریم‌ها متقاضی برای تاسیس ایرلاین جدید وجود دارد و تمام این شرکت‌های هواپیمایی موجود هم در سال‌های تحریم ایجاد شده‌اند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: هرچند تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها برخی از فرودگاه‌های اروپایی از تحویل سوخت به هواپیماهای ایران خودداری می‌کنند اما شرکت‌های هوایی با مدیریت مناسب تاکنون توانسته‌اند این مشکل را به خوبی مدیریت کنند تا در انجام پروازهای آنها مشکلی پیش نیاید. عابدزاده تاکید کرد: آمریکایی‌ها درصددند با اعمال محدودیت و تحویل ندادن سوخت به ناوگان هوایی ایران، پرواز شرکت‌های ایرانی را کاهش دهند در حالی که ایران در چهار دهه گذشته توانسته با بهره‌گیری از متخصصان داخلی و مدیریت مناسب، صنعت هوایی را سرپا نگه دارد.
مدیرعامل ایران‌ایر نیز در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در شرایط حضیض مدیریت این شرکت هواپیمایی را تحویل گرفتم، گفت: تمام ناوگان ایران‌ایر حتی هواپیماهایی هم که فروخته شده‌اند یا متلاشی شده‌اند در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند. فرزانه شرف‌بافی با اشاره به قدمت تاسیس شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) اظهار داشت: 57 سال است که این شرکت به مردم خدمات ارائه می‌دهد و ایران‌ایر قبل از برجام با برجام و پس از برجام با مردم بوده است. مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به افزایش توانمندی داخلی‌ها در برنامه‌ریزی پروازها اظهار داشت: متاسفانه آمریکا تمام هواپیماهای ایران‌ایر را در لیست تحریم قرار داده است حتی هواپیماهایی که زمینگیر هستند، حتی هواپیماهایی که متلاشی شده‌اند و حتی هواپیماهایی را که در سال‌های گذشته آنها را به فروش رسانده‌ایم. معتقدم این اقدام آمریکا در راستای عدم توسعه شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر است و می‌خواهد همکاری تمام بخش‌های داخلی و خارجی با هما قطع شود.


وی درباره قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت ATR، بوئینگ و ایرباس گفت: سه قرارداد بزرگ در طول برجام منعقد شد که 16 فروند هواپیما اعم از دو فروند هواپیمای 330، یک فروند هواپیمای 321 و 13 فروند هواپیمای ATR وارد کشور شد و سری آخر هواپیماهای ATR با تمدید مجوز اوفک بعد از هشتم آگوست وارد ناوگان ایران‌ایر کردیم. وی با تاکید بر اینکه در هیچ یک از قراردادها کوتاه نیامده‌ایم اظهار داشت: معتقدیم اروپا مطابق همان کاری که برای تمدید مجوز اوفک برای وارد شدن سری آخر هواپیماهای ATR انجام داد باید همان اقدامات برای ورود مابقی هواپیماهای ایرباس انجام شود. وی درباره پشتیبانی هواپیماهای ATR در قرارداد گفت: در این رابطه هم مشکلی نداریم و در حال حاضر 100 خلبان در حال آموزش برای پرواز با هواپیماهای ATR هستند.
همچنین در ادامه این نشست علی رستمی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام با بیان اینکه ترمینال سلام تنها یک ترمینال نیست بلکه مجموعه‌ای از خدمات فرودگاهی در این ترمینال متمرکز شده است، گفت: این ترمینال به زودی به افتتاح می‌رسد و ظرفیت جابه‌جایی پنج میلیون مسافر را در سال دارد. وی همچنین از انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خبر داد و گفت: بخشی از پروازها که یک طرف آن خارجی است به فرودگاه امام منتقل می‌شود.
وی همچنین درباره خروج برخی از شرکت‌های خارجی از فرودگاه امام گفت: تاکنون هفت شرکت هواپیمایی اعلام کردند که پروازهای خود را در فرودگاه امام متوقف می‌کنند اما خوشبختانه تمام شرکت‌های داخلی می‌توانند این پروازها را پوشش دهند. وی تاکید کرد: از ابتدای سال تا امروز با توجه به نوسانات نرخ ارز 19 درصد نشست و برخاست پروازها از فرودگاه امام کاهش پیدا کرده است.