پررنگ شدن تردیدها در بورس

گروه بورس- بورس این روزها دقیقا شبیه روزهای نوسانی شدید سال‌های گذشته است؛ سال‌هایی که هر روز بازار سهام و سهامداران در گرداب نوسان‌ها، غرق می‌شدند. ریزش‌های ادامه‌دار شاخص، ارزش بازار، قیمت سهام و بازدهی تالار شیشه‌ای تردیدهای تازه‌ای را برای فعالان در این بازار شکل داده است. بر اساس این گزارش، معاملات تالار شیشه‌ای روز گذشته با کاهش بیش از ۱۹۰۰ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۱۵۹ هزار و ۷۴۹ واحد به پایان رسید. جزئیات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت‌شده نشان می‌دهد که همه شاخص‌های معاملاتی در بازار سهام روز گذشته با کاهش مواجه شدند. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با ریزش دسته‌جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۱۹۵۸) واحد ریزش معادل (21/1) درصد به ۱۵۹ هزار ۷۴۹ واحد، شاخص قیمت «وزنی- ارزشی» با (۵۶۹) واحد کاهش معادل (21/1) درصد به ۴۶ هزار و ۴۳۸ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با (۱۵۴) واحد افت معادل (57/0) درصد به ۲۷ هزار و ۱۷۹ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با (۱۰۸) واحد کاهش‌ معادل (57/0) درصد به ۱۹ هزار و ۱۴۱ واحد، شاخص آزاد شناور با (۲۲۵۴) واحد ریزش‌ معادل (57/0) درصد به ۱۷۱ هزار و ۲۰۲ واحد، شاخص بازار اول با (۱۹۳۴) واحد افت معادل (63/1) درصد به ۱۱۷ هزار و ۲۶ واحد و شاخص بازار دوم با (۱۵۲۵) واحد ریزش معادل (47/0) درصد‌ به ۳۲۱ هزار و ۴۳۵ واحد رسید. از سوی‌ دیگر جزئیات داد و ستدهای روز گذشته مشخص می‌کند شش نماد «فولاد با (۲۹۸) واحد، فملی با (۱۷۵) واحد، وامید با (۱۷۴) واحد، کگل با (۱۶۰) واحد، فخوز با (۱۵۹) واحد‌ و کچاد با (۱۳۶) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در ریزش شاخص کل بورس بر جا‌ گذاشتند.
افت شاخص صنایع
این گزارش می‌افزاید‌ روز گذشته اکثر شاخص صنایع تالار شیشه‌ای با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «خودرو با ۶۷۷ واحد رشد معادل 40/3 درصد به ۲۰ هزار و ۵۸۶ واحد، سایر مالی با ۷۳ واحد افزایش معادل 84/2 درصد به دو هزار و ۶۴۷ واحد، زراعت با ۳۲۸ واحد رشد معادل 56/2 درصد به ۱۳ هزار و ۱۵۸ واحد، چند‌رشته‌ای صنعتی با (۴۰۳) واحد افت معادل (39/2) درصد به ۱۶ هزار و ۵۵۲ واحد، منسوجات با (۴۹) واحد رشد‌ معادل (91/2) درصد به هزار و ۶۴۳ واحد، فلزات اساسی با (۳۱۱۸) واحد ریزش معادل (92/2) درصد به ۱۰۳ هزار و ۶۳۳ واحد، فنی مهندسی با (۴۵) واحد کاهش معادل (05/4) درصد به هزار و ۸۳ واحد» رسید.
بیشترین کاهش قیمت‌ها


در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند قیمت سهام نمادهای «جاتو، وبیمه، غپاک، کخاک، غشصفا، خساپا و خمحرکه» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «جفلز، لابسا، سفانو، غدام، غچین، قمرو و دشیمی» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های «صنعت و تجارت آداک، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، آلومتک، پتروشیمی اصفهان‌، بازرگانی صنعتی آینده‌سازان بهشت پارس، نفت سپاهان، بیمه آرمان و حق تقدم خرید سهام آن، ایران‌تایر، کویرتایر، ملی‌سرب و روی ایران، پتروشیمی خارک و سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «گروه صنعتی بارز، بسته‌بندی ایران، نصیر‌ماشین، گاز‌لوله، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل، ملی صنایع مس ایران و مواد ویژه لیا» متوقف شدند. به این ترتیب‌ در پایان سومین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۱۲۷ هزار و ۷۸۳ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۶۳۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۶۰۶ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان رسید.
ناپایداری سامانه معاملاتی
در همین حال‌ یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اختلال ایجاد شده در سامانه معاملاتی که دیگر چیز تازه‌ و عجیبی در بازار سهام نیست گفت: در شرایطی که بازار سرمایه نیاز به جذب نقدینگی بیشتر برای پررونق شدن و محل سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان دارد، به روزرسانی قوانین سازمان بورس و ارتقای کیفیت سامانه معاملات از هر لحاظ امری ضروری است. پرویز اسحاقی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته و به مدت طولانی، سازمان بورس اقدام جدی از روی عمد یا غیرعمد، در این رابطه به ویژه به روزرسانی سامانه معاملات انجام نداده است، این روزها بیش از پیش به بهبود زیرساخت‌ها و رسیدن به استانداردهای بازارهای معتبر بورس دنیا نیازمند هستیم. وی تصریح کرد: به لحاظ دانش فنی در کشور این امکان وجود دارد تا سامانه معاملاتی جدیدی جایگزین سامانه فعلی شود‌ بنابراین با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان مشکلات کنونی سامانه معاملات را حل کرد.