دعوت به مناظره با احمدی‌نژاد در نارمک

غلامعلی رجائی در گفت‌وگو با «آرمان»:
 احمدی‌نژاد
دنبال موج سواری است
 دعوت به مناظره با احمدی‌نژاد در نارمک


آرمان: رفتارها و سخنان ساختارشکنانه محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم همچنان ادامه دارد و از هر تلاشی برای دیده شدن کوتاهی نمی‌کند. محمود احمدی‌نژاد در سفری که به صومعه‌سرا داشت، در سخنانی از رئیس‌جمهور برای مناظره دعوت کرد که با واکنش‌های بسیاری رو‌به‌رو شد. غلامعلی رجائی مشاور آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگو با «آرمان» احمدی‌نژاد را به مناظره دعوت کرده است.
 رفتارهای اخیر آقای احمدی‌نژاد را چگونه تبیین می‌کنید؟
احمدی‌نژاد در حال فراموشی است و حتی می‌توان گفت فراموش شده، اما نمی‌تواند این موضوع را تحمل کند، بنابراین دست به تحرکاتی به جهت دیده شدن می‌زند که این موضوع دیگر به یک بازی نخ‌نما تبدیل شده است. کسی نمی‌گوید که دولت در محقق کردن وعده‌هایش صددرصد موفق بوده، اما احمدی‌نژاد سوار بر این موج شده و موج‌سواری می‌کند. او سعی دارد خود را همدم مردم نشان دهد، اما باید گفت یکسری از هزینه‌ها به آن جهت است که هنوز دولت نتوانسته برخی مشکلات را حل کند. برخی مشکلات از دولت‌های قبل به دولت جدید منتقل می‌شوند. برخی از این طرح‌ها را اخیرا آغاز کرده‌اند.
 هدف دیگر احمدی‌نژاد بجز دیده شدن چیست؟
احمدی‌نژاد برای فرار از برخی آوردگاه‌هایی که در آنها بازنده است، دنبال ساخت کلیپ و سخنرانی می‌رود. یکی از این فرارها، فرار از احضار به دادگاه است. با توجه به اینکه به دادگاه احضار می‌شود، اما نمي‌رود. این موضوع باعث تاسف است که شخصی هشت سال رئیس دولت و مجری قانون اساسی و اولین شخص اجرایی باشد اما برای پاسخگویی در دادگاه حاضر نشود، در حالی که آقای احمدی‌نژاد باید در محکمه حاضر شود و از خود دفاع کند.
 برخی معتقدند که آقای احمدی‌نژاد دست به این کارها می‌زند تا خود را در مواجهه با قانون مظلوم نشان دهد؟
بله با دستگیری مشایی، جوانفکر و ‌بقایی تصورش آن است که اگر به این سو برود می‌تواند به دیگران القا کند که به خاطر بیان چنین موضوعاتی قصد بازخواست از من را دارند. بنابراین برای دیده شدن دست به هر تلاشی می‌زند تا هزینه احضار به محاکم قانونی را افزایش دهد تا دستگاه قضا ملاحظاتی داشته باشد، کما اینکه ملاحظاتی تاکنون داشته است. یکی از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد با من صحبت می‌کرد؛ به او گفتم که تو استاندار آیت‌‌ا... هاشمی بودی، این موضع و چرخش و مخالفت برای چیست؟ یاد دارم یکی از انتقاداتی که برخی از مخالفان آیت‌ا... هاشمی به ایشان داشتند آن بود که احمدی‌نژاد برآمده از دولت آیت‌ا... هاشمی است که اول بخشدار ماکو بود و سپس به فرمانداری و استانداری اردبیل رسید. وقتی پرسیدم چرا با آیت‌ا... هاشمی مخالفت می‌کنی،‌ آن فرد در پاسخ به من گفت حقیقتا فرد خوبی برای مخالفت با او در کشور پیدا نکردم. این موضوع خود به تنهایی معنا دارد. در آن بازی ناجوانمردانه از آیت‌ا... هاشمی حتی توسط دوستانش هم دفاع خوبی نشد و اگر دفاعی صورت گرفت، ناشیانه بود. برخی دست به ایجاد دو قطبی احمدی‌نژاد و آیت‌ا... هاشمی زدند و در مناظرات به آن دامن زدند. احمدی‌نژاد احساس کرده که اگر بتواند خود را با بزرگی مانند آیت‌ا... هاشمی درگیر کند، جامعه او را باور می‌کند. او با این فکر چنین کارهایی می‌کند و این نگاه را به دوستان خود هم منتقل کرده است.
 در مقابل اینگونه رفتارها آیا نظر خاصی دارید؟
من از آقای احمدی‌نژاد دعوت به یک مناظره می‌کنم و اگر لازم باشد در این مناظره‌ برخی از نکات را افشا خواهم کرد و امیدارم ایشان پاسخی برای وجدان خود و تاریخ ایران داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم که محل مناظره را هم در محله خود یعنی نارمک قرار دهد. من آمادگی مناظره با ایشان را دارم و امیدوارم این مناظره برای بیان حقیقت مناسب باشد.