ماجرای مهناز افشار چیست؟ تعهد یا عدم تعهد، مسئله این است

گروه فرهنگ و هنر- این روزها مهناز افشار در همه جا هست. این بازیگر سینما پرده‌ه‌ای سالن‌های سینما را اشغال کرده است و پس از آن به سمت صحنه تئاتر شتافت و حالا هم در فضای مجازی می‌تازد. بازیگری که همه جا هست و درباره همه چیز نظرهای خاصی دارد. دنیای رنگارنگ سلبریتی‌ها دنیای عجیبی است. آنها از زلزله تا فوتبال نظر می‌دهند. بعضی‌ها کتاب چاپ می‌کنند و ناشران هم دوان دوان دنبال آنها روان هستند و برای‌شان جشن امضای کتاب و سخنرانی ترتیب می‌دهند. اما ماجرای مهناز افشار کمی پیچیده است.
طبق خبرهایی که شنیده می‌شود، مهناز افشار در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شده است و اعلام کرد که تعهدی هم نداده است. او در فضای مجازی نوشته است: «بله به دادسرا رفتم! موضوع شکایت، ممنوع بودن تبلیغ دارو بود. خبرگزاری رسمی زده مهناز افشار تعهد داده! تعهد چی؟ هنوز حکمی ندادن. می‌خواین آدم‌ها رو تو عمل انجام‌شده قرار بدید؟» این سلبریتی پر طرفدار در ادامه می‌گوید: «به جای اخبار کذب در ارتباط با من، خبر واقعی کار کنین! معلم‌ها، کارگران [...] و خبر واقعی مردم». نکته جالب توجه اینجا است که همین رسانه‌های رسمی که خانم بازیگر از آنها می‌نالد باعث شهرت او شده‌اند و حالا که قضیه چیز دیگری شده است آنها شده‌اند دشمن مردم؟! صبح تا شب در اغلب رسانه‌های رسمی و غیررسمی تصاویر بسیار مبتذل و عجیب و غریب سلبریتی‌ها را می‌بینیم. هر روز خبرهای ریز و درشت مسائل مردم در کنار اخبار بازیگرها و خواننده‌ها به چشم و گوش مردم می‌رسد و این رسالت خبررسانی است. حالا برخی رسالت‌های والاتری را دنبال می‌کنند و برخی دیگر رسالت‌های کوچک‌تر. گروهی دنبال روابط‌عمومی‌شدن سلبریتی‌ها هستند و برای آنها کیف‌کشی می‌کنند و گروهی دیگر دنبال مطالبات بحق مردم در فضای رسانه هستند که با عنوان «روزنامه‌نگار» معرفی می‌شوند. پرسش اساسی این است که چرا سلبریتی‌ها همه را با یک چوب می‌زنند؟! آیا آنها مطالعه دارند؟ روزنامه‌ها و مجلات معتبر را مطالعه می‌کنند؟ یا فقط به دنبال این هستند که فلان رسانه رسمی چه عکس جذابی را از آنها کار کرده است و چه خبری را هم از آنها برای مردم نوشته‌اند؟! اینجا یک بحث دیگری هم پیش می‌آید. به نظر می‌‌رسد که دیگر فضای روشنفکری سابق به فراموشی سپرده شده است و دور، دور افراد مشهور است. خواننده‌ها و بازیگرها و مدل‌ها و تعدادی هم هستند که معلوم نیست برای چه معروف شده‌اند؟ تعهد این افراد به کیست یا به چیست؟! چند روز قبل بود که ویدئویی از مهناز افشار بازیگر زن منتشر شد که در آن یک آمپول توسط وی تبلیغ می‌شد. پس از واکنش‌های متعدد از سوی جامعه پزشکی به مهناز افشار، دادسرای تهران وی را درخصوص این اظهاراتش احضار کرد. حالا خبرگزاری فارس گزارش داده است که پس از گذشت ۸ روز از احضار افشار، این خانم بازیگر به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کرد. مهناز افشار پس از توضیح درباره قصد و نیتش از انتشار آن ویدئو متعهد شده است تا سخنانش را اصلاح کند. این در حالی است که مهناز افشار در توئیت جدید خود موضوع تعهد را تکذیب کرد. در انتها باید به آلبر کامو اشاره کنیم. او روز دهم دسامبر 1957 در تالار شهر استکلهم در سخنرانی هنگام دریافت نوبل ادبیات گفت: «من بدون هنر نمی‌توانم زندگی کنم، با این حال، هرگز هنر را بالاتر از دیگر چیزها ندانسته‌ام. اگر من به هنر نیاز دارم، برای این است که به من اجازه می‌دهد تا زندگی کنم. هنر، هنرمند را متعهد می‌کند که خود را از دیگران جدا نداند. او را در معرض معمولی‌ترین و جهانی‌ترین حقایق قرار می‌دهد. آن‌هایی که هنر را تقدیر و سرنوشت خود قرار داده‌اند تا از دیگران متفاوت باشند، دیری نمی‌پاید که درمی‌یابند اگر خود را مانند دیگران ندانند، نه هنرشان و نه تفاوت‌های‌شان را نمی‌توانند حفظ کنند.» کامو در ادامه‌ سخنرانی‌اش اظهار کرد: «هنرمند خود را میان هنری که بدون آن نمی‌تواند کار کند و جامعه‌ای که نمی‌تواند خود را از آن جدا کند، قرار می‌دهد به همین دلیل است که هنرمند واقعی هیچ‌ چیز را به تمسخر نمی‌گیرد. آن‌ها به‌جای قضاوت، مجبورند بیاموزند».
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس‌جمهوری: هیچ وقت آرامشی به خوبی وضع فعلی در دانشگاه‌ها نداشتیم محمدصادق‌جنا ‌نصفت حرف حساب بخش خصوصی جواب ندارد رفتارهای جدید و عجیب در بعضی مراسم زنانه بررسی شد گلریزون ریا و رودربایستی قاچاق کتاب همچنان ادامه دارد قارچ‌های سمی حوزه فرهنگ « ابتکار» آخرین تحولات میدانی بحران در سوریه را بررسی می‌کند دورنمای خاکستری صلح خطر در کمین اقتصاد است؟ ابرتورم در راه اقتصاد ایران «ابتکار» از واکنش‏های متفاوت موافقان و مخالفان استعفای مجمع نمایندگان استان اصفهان گزارش می‏دهد «ابتکار» در پی تغییر نام جامعه روحانیت مبارز، سوابق تشکیلات این نهاد مذهبی ـ سیاسی را بررسی کرد ماجرای مهناز افشار چیست؟ تعهد یا عدم تعهد، مسئله این است سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس دو خودروساز عمده کشور حدود 300 هزار تعهد معوق دارند وزیر امور اقتصاد و دارایی خبر داد: طراحی سازوکار ممانعت از جهش ناهمگون قیمت کالاهای اساسی عروج شهادت‌گونه فرمانده قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه