مواضع صریح ظریف در دوحه

وزیر امور خارجه کشورمان که روز گذشته برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه (Doha Forum 2018) به قطر رفته بود، در بخش پرسش و پاسخ های  این نشست، به سوالات صریح مجری این بخش درباره سیاست های ایران و ارتباط ایران با آمریکا و عربستان پاسخ داد. پاسخ هایی مستدل که سیاست های آمریکا و عربستان سعودی را به چالش کشید و در بخش هایی با تشویق از سوی حضار عرب این نشست مواجه شد.
گفت و گو با آمریکا باید هدف مشخصی داشته باشد
به گزارش فارس، محمد جواد ظریف درباره اقدامات یک سال اخیر دولت آمریکا علیه ایران گفت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به هر دلیلی تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) گرفته و اگر حالا می‌خواهد با ایران مذاکره داشته باشد، این گفت‌وگوها باید هدف مشخصی را دنبال کند و در ادامه با کنایه به مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی گفت: «ما صرفا برای فرصت عکس گرفتن (با یکدیگر) و امضای یک سند دو برگی گفت‌وگو نمی‌کنیم.»
تشویق ظریف توسط حضار


ظریف در پاسخ به سوال مجری این نشست که در حال مطرح کردن سوالی با مضمون «مداخله ایران در اوضاع کشورهای منطقه» بود، بلافاصله گفت: «مداخله چه کسی؟ این آمریکاست که در امور منطقه مداخله می‌کند. کشور ما در منطقه واقع شده است.» این پاسخ ظریف با تمجید و دست زدن حضار در سالن مواجه شد. مجری برنامه تلاش کرد با تغییر نوع سوال خود، وزیر خارجه را با مطرح کردن «حضور نیروهای ایران در خارج از این کشور» تحت فشار بگذارد، اما ظریف در پاسخ گفت: «این منطقه ماست و هر کجا که ما نیرویی مستقر داریم یا مستشار نظامی‌ اعزام کرده‌ایم،‌ این اقدام کاملا با درخواست مستقیم دولت آن کشور صورت گرفته است. آیا آمریکا می‌تواند ادعای مشابهی داشته باشد؟»
وزیر خارجه ایران در ادامه درباره هرگونه احتمال گفت‌وگو با آمریکا در آینده تأکید کرد: «ما هرگز با کشوری که برای ما 12 شرط تعیین کرده، آن هم پس از نقض قطعنامه شورای امنیت که خودش هم آن را تأیید کرده بود، وارد مذاکره نخواهیم شد. اگر قرار بر عمل به یک سری شروط باشد، این ما نیستیم که باید شروطی را رعایت کنیم بلکه خود آن ها (آمریکایی‌ها) هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، آن هم با کمتر بی‌قانون بودن. من از آن ها نمی‌خواهم که قانون مدار باشند چرا که این تقریبا غیرممکن است اما من می‌خواهم که کمتر بی‌قانونی کنند.»
مجری در ادامه در خصوص دیدگاه قریب به اتفاق مردم ایران در خصوص برجام و گفت‌وگو با آمریکا پرسید که وزیر خارجه ایران پاسخ داد: «اکثریت مردم ایران بر این باورند که برجام توافق خوبی بود اما اعتماد به آمریکا برای گفت‌وگوی بیشتر، اشتباه محض است».  مجری این نشست در ادامه درباره «میزان فشار ناشی از تحریم‌های آمریکا» پرسید که ظریف پاسخ داد: «به طور مشخص هم اکنون ما تحت فشارهای اقتصادی به دلیل تحریم‌های آمریکا هستیم. آمریکا یک قدرت جهانی مهم است و می‌تواند شرایطی را برای دیگر کشورها تعیین کند، اما این که آیا این مسئله می‌تواند منجر به تغییری شود، من می‌توانم با اطمینان بگویم که خیر نمی‌تواند...آمریکا حتی برای کسانی که سعی دارند به ما دارو و غذا بفروشند مجازات تعیین کرده است. مسئله دشوار برای ما این جاست. در غیر این صورت ما در دوره‌های قبلی نیز با تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم و به خوبی می‌دانیم که چطور اقتصادمان را در این شرایط مدیریت کنیم. اگر هنری در ایران وجود داشته باشد که ما بتوانیم آن را به دیگران آموزش دهیم، آن هنر دور زدن تحریم‌هاست.»
وی تاکید کرد: «من بر این باورم که ما به فروش نفت مان و به انجام تبادلات و تعاملات اقتصادی با جامعه بین‌المللی ادامه خواهیم داد. کسانی که از ایران خارج شدند، ضرر کرده‌اند و در آینده مجدد تصمیم به بازگشت به ایران خواهند گرفت چرا که ایران بازار بسیار جذابی دارد، اما این بار ما با کسانی که به راحتی تصمیم به ترک این کشور گرفتند وارد تعامل نخواهیم شد. سوال اصلی که باید پرسیده شود، مخاطبش ایران نیست بلکه باید از اروپا و جامعه بین‌المللی پرسید که آیا آن ها حاضرند اجازه دهند، آمریکا برای امور داخلی‌شان تصمیم‌گیری کند؟»
چشم‌انداز روابط ایران و عربستان
در ادامه مجری برنامه از ظریف درباره چشم انداز روابط ایران و عربستان سعودی به ویژه از زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این کشور به قدرت رسیده است پرسید. ظریف پاسخ داد: «ما در فارسی مثالی داریم که وقتی شما به خواستگاری می روید 50 درصد مسئله حل است. 50 درصد بقیه به پاسخ طرف دیگر بستگی دارد. متاسفانه عربستان سعودی به دنبال کاهش تنش ها نیست. در واقع سعودی ها معتقد هستند که افزایش تنش ها به نفع منافع آن هاست. ببینید با قطر چه کردند. نگاه کنید به زندانی کردن نخست وزیر یک کشور دیگر(سعید حریری نخست وزیر لبنان). نگاه کنید در یمن چه کردند...آن ها(عربستان سعودی) فکر می کنند می‌توانند قتل انجام دهند و از زیرش در بروند و وقتی شما این گونه فکر می‌کنید دیگر هیچ پایانی بر آن وجود ندارد.  آمریکا و متحدان غربی عربستان سعودی نیز در هر شرایطی از این کشور حمایت می‌کنند. رفتار بد در منطقه پاسخ بد دریافت خواهد کرد.»
موشک های ما قابل مذاکره نیست
به گزارش ایرنا، ظریف همچنین با تاکید بر این که واشنگتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و در موقعیتی نیست که در این باره به ایران اتهام وارد کند، تصریح کرد: موشک های ما قابل مذاکره نیست.