یمن بعد از پیروزی مقاومت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
پیروزی مقاومت یمن در مذاکرات صلح سوئد، نقطه عطفی در تاریخ مقاومت منطقه است. ائتلاف سعودی با توسل به جنایات جنگی تلاش کرد اهداف شوم خود را در یمن عملیاتی کند ولی پس از چهار سال شرارت، دستاوردی غیر از شکست و ناکامی و بدنامی نداشت. عربستان هر چند هنوز هم به بمباران یمن ادامه می‌دهد ولی روشن است که این شرارت‌ها نوعی تلاش مذبوحانه است.
سعودی‌ها حتی در جریان مذاکرات هم با توسل به انواع شرارتها و جنایات جنگی، بمباران مناطق مسکونی، تخریب زیرساختها و کشتار مردم بی‌دفاع تلاش می‌کردند بلکه هیئت مذاکره‌کننده مقاومت یمن را مرعوب و منفعل سازند. هدف اصلی این بود که آنچه از طریق جنگ و جنایت قابل دستیابی نبود، از طریق مذاکره و فشار بر مردم مظلوم یمن، کسب شود ولی مقاومت یمن در میدان عمل نشان داد که با همان روحیه و انگیزه‌ای که شرارتهای دشمن متجاوز را دفع کرد، همچنان در پای میز مذاکره هم به آرمانهای خود پایبند است و به چیزی کمتر از منافع مردم مظلوم یمن قانع نیست.
ائتلاف سعودی اگرچه ادعا می‌کرد که تهاجمات وحشیانه علیه بندر الحدیده و نوار ساحلی را پایان داده ولی با تشدید جنایات جنگی اصرار داشت بر نتایج مذاکرات و روند تحقق اهدافش تاثیر بگذارد و هیئت مقاومت را منفعل سازد.


اکنون پیروزی مقاومت نه تنها در میدان جنگ بلکه در عرصه مذاکرات هم به وضوح قابل رصد کردن است. ائتلاف سعودی در جنگ یمن به جز قتل عام غیرنظامیان یمنی، تخریب زیرساخت‌ها و شکستی تاریخی در تمامی زمینه‌ها کمترین دستاوردی نداشته است. نه تنها ائتلافی متشکل از 10 کشور بلکه پشتیبانی قدرتهای شیطانی را نیز به همراه داشت. فجایع خونباری که در جریان حملات وحشیانه تروریست‌های اجاره‌ای و مزدوران چند ملیتی در نوار ساحلی بندر الحدیده و حومه آن رخ داد، روی تمامی جنایتکاران تاریخ را سفید کرد. نکته شرم‌آور در این میان آنکه اینهمه جنایت و شرارت به نام رژیم‌های فاسد عربی و با بودجه بیت‌المال کشورهای نفت خیز عرب صورت می‌گیرد.
حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل از این جنگ بیهوده به قدری شرم آور است که امروزه سنای آمریکا برای نجات آمریکا از این باتلاق در یمن، با ترامپ و دارودسته‌اش در کاخ سفید به تعارض و مخالفت برخاسته و اصرار دارد که آمریکا باید از حمایت ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن پایان دهد و نیروهایش را از جنگ یمن خارج کند، چرا که این شکست ائتلاف و حامیانش ضربه‌ای حیثیتی و لطمه‌ای استراتژیک برای ائتلاف و حامیانش تلقی می‌شود که تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. نباید از نظر دور داشت که نه تنها مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل در اتاق جنگ یمن حضور فعال داشتند، بلکه مزدوران چند ملیتی و نیروهای ویژه از همین کشورها در تهاجم وحشیانه علیه بندر الحدیده حضوری فعال ولی ناکام را تجربه کردند و علیرغم توسل به انواع حیله‌های جنگی، باز هم نتوانستند کاری از پیش ببرند.
کارنامه سیاه ائتلاف و حامیانش در جنگ یمن فقط محدود به جنایات جنگی نیست بلکه با تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن، فهرستی از فجایع ضدانسانی در یمن رقم خورده است. بنابر گزارش‌های رسمی سازمان ملل و سایر نهادهای ناظر، حداقل 19 میلیون نفر از مردم یمن در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارند و دچار سوءتغذیه و مرگ ناشی از قحطی و گرسنگی شده‌اند، بعلاوه با تخریب زیرساخت‌ها به ویژه منابع آب، درمانگاه‌ها و بیمارستانها، شیوع انواع بیماریهای واگیر از جمله تیفوئید، وبا و... باعث مرگ و بیماری به ویژه در میان کودکان، زنان و افراد سالخورده شده است.
با این حال، جان بولتون و شخص ترامپ همچنان حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن را در چارچوب منافع ملی آمریکا ارزیابی می‌کنند و با توقف جنگ و پایان حمایت از شرارتهای ائتلاف سعودی در یمن مخالفند. ترامپ البته این روزها از پایان جنگ و خونریزی در یمن سخن می‌گوید ولی اصرار دارد راه حل تحقق این خواسته، تسلیم شدن مردم یمن، خلع سلاح مقاومت و بازگشت دوباره منصور هادی رئیس‌جمهور مخلوع و فراری یمن به قدرت باشد!
در چنین شرایطی مذاکرات آتش بس در بندر الحدیده و نتایج آن، خط بطلانی بر آرزوهای برباد رفته ائتلاف سعودی و حامیانش کشید و نشان داد که اگر عدالتی در کار باشد باید کشورهای عضو ائتلاف و حامیانش به مردم یمن غرامت جنگی بپردازند و خود نیز در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه و مجازات شوند.
سایر اخبار این روزنامه