ظریف در نشست بین‌المللی دوحه: کسانی که تعامل با ایران را رها کردند بازنده هستند

وزیر امور خارجه ایران دیروز در سخنانی در نشست بین‌المللی دوحه گفت: به فروش نفت و تعامل با جامعه جهانی ادامه خواهیم داد و کسانی که تعامل با ما را رها کردند بازنده هستند.
محمد جواد ظریف افزود: «و حالا ما شاهد نشانه‌هایی هستیم، نشانه‌هایی می‌بینیم که کسانی هستند که حاضرند به جای دلار با استفاده از واحد پول ملی خودشان با ما وارد معامله شوند، کسانی هستند که حاضرند در اروپا از طریق SPV (کانال ویژه مالی اروپا) با یورو به جای دلار با ما وارد معامله شوند، هستند کسانی که حاضرند با استفاده از یوآن با ما وارد معامله شوند. آیا این به جزء منافع درازمدت آمریکاست که اقتصادش را و دلار را مسلح کند؟ من بر این باورم که در نهایت این آمریکا و مردم این کشور هستند که آسیب خواهند دید آن هم صرفا به خاطر فشارها و مسلح ساختن اقتصادی که آمریکا درحال انجام آن است».
مجری نشست از ظریف پرسید، «بالاخره نمی‌خواهید بگویید که نفتتان را به کجا خواهید فروخت؟» که وزیر خارجه کشورمان پاسخ داد:‌ «اگر من به شما بگویم که به کجا قرار است بفروشیم که شما جلوی آن را خواهید گرفت، بنابراین من هرگز به شما نخواهم گفت به کجا نفتمان را خواهیم فروخت». این پاسخ هوشمندانه ظریف نیز واکنش و خنده تمجیدآمیز حضار را به دنبال داشت.
محمد جواد ظریف ادامه داد: به فروش نفت و تعامل با جامعه جهانی ادامه خواهیم داد و کسانی که تعامل با ما را رها کردند بازنده هستند.


مجری برنامه تلاش کرد با تغییر نوع سوال خود، وزیر خارجه را با مطرح کردن «حضور نیروهای ایران در خارج از این کشور» تحت فشار بگذارد، اما ظریف در پاسخ گفت: «این منطقه ما است و هر کجا که ما نیرویی مستقر داریم و یا مستشار نظامی‌ اعزام کرده ‌ایم،‌ این اقدام کاملا با درخواست مستقیم دولت آن کشور صورت گرفته است. آیا آمریکا می‌‌تواند ادعای مشابهی داشته باشد؟
آیا گفت‌ وگو با آمریکا ارزش دارد یا خیر؟
ظریف تاکید کرد: ما قبلا نیز با آمریکا گفت‌ وگو داشته ‌ایم. ما یک سند (توافق) امضا کردیم. به عنوان شخصی که در مذاکرات برای تنظیم این سند (برجام) حضور داشت باید بگویم که هیچ سند بهتری از این توافق نمی‌توانست تنظیم شود و نه ایران و نه آمریکا نمی‌‌توانستند به توافق بهتری برسند. بنابراین، جای گفت‌وگو وجود دارد، اما شما ابتدا باید به نتایج گفت‌وگوهایی که در گذشته داشته ‌اید، پایبند باشید.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: اولین مرحله، ما باید ببینیم که آمریکا واقعا مایل است تا نشان دهد هدر دادن وقت برای گفت‌ وگو با آن‌ها ارزش دارد یا خیر.
مجری برنامه از وی پرسید که «آمریکا چطور باید این موضوع را نشان دهد» که ظریف پاسخ داد: با اجرای تعهدات خود ذیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل.
ظریف تصریح کرد: هیچ دلیلی برای مذاکره بیشتر وجود ندارد آن هم در شرایطی که نتایج یک دوره نسبتا طولانی و مذاکرات سخت که در گذشته انجام گرفته، روی هواست و آمریکا به طور فعال در تلاش است تا این نتایج را تضعیف کند، اقدامی که تمام جامعه بین‌المللی به جز اندک انگشت ‌شماری که به خاطر گرفتن منافع بیشتر از آمریکا، با آن مخالفت کرده‌اند.
مجری این نشست ادامه داد: شما پاسخ دقیقی به سوال من (درباره چشم‌ انداز گفت‌ وگو با آمریکا) نداده‌ اید که ظریف پاسخ داد: این تمام جوابی است که از من خواهید شنید.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه درباره هرگونه احتمال گفت ‌وگو با آمریکا در آینده تاکید کرد: ما هرگز با کشوری که برای ما 12 شرط تعیین کرده، آن هم پس از نقض قطعنامه شورای امنیت که خودش هم آن را تایید کرده بود، وارد مذاکره نخواهیم شد. اگر قرار بر عمل به یک سری شروط باشد، این ما نیستیم که باید شروطی را رعایت کنیم بلکه خود آنها (آمریکایی‌ها) هستند که باید به یک سری شروط پایبند باشند، آن هم با کمتر بی‌‌قانون بودن.
ظریف ادامه داد: من از آنها نمی‌خواهم که قانونمدار باشند چرا که این تقریبا غیرممکن است اما من می‌خواهم که کمتر بی‌‌قانونی کنند.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره «میزان اختلافات و مباحثات در ایران در خصوص هرگونه مذاکره و توافق با آمریکا» گفت: خوشبختانه، امروز درباره هر مسئله‌ و موضوعی، در ایران مباحثه‌‌ای وجود دارد. طیف و گستردگی دیدگاه‌ها درباره مسائل مختلف در ایران، درست به میزان گستردگی عقاید و نظرها در هر کجای این دنیاست، در ایران هم این دیدگاه وجود دارد که گفت ‌وگو با آمریکا حلال تمام مشکلات است و هم این دیدگاه که گفت‌ وگو با آمریکا بسیار مخرب خواهد بود.
* افق روابط ایران و عربستان
در ادامه مجری برنامه از ظریف درباره چشم انداز روابط ایران و عربستان سعودی به ویژه از زمانی که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این کشور به قدرت رسیده است، پرسید.
ظریف پاسخ داد: ما در فارسی مثالی داریم که وقتی شما به خواستگاری می‌روید 50 درصد مساله حل است. 50 درصد بقیه به پاسخ طرف دیگر آنها بستگی دارد. متاسفانه عربستان به دنبال کاهش تنش‌ها نیست. در واقع سعودی‌ها به این معتقد هستند که افزایش تنش‌ها به نفع منافع آنها است. ببینید با قطر چه کردند. نگاه کنید به زندانی کردن نخست‌وزیر یک کشور دیگر. نگاه کنید در یمن چه کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع یمن نیز گفت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها با موشک‌های آمریکایی و انگلیسی یمن را به جهنم تبدیل کرده‌اند.
وی افزود: نیروهای حوثی (انصارالله) از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که آن‌ها را در دوران حکومت علی عبد‌الله صالح از عربستان خریداری کرده بودند.
هجدهمین نشست بین‌المللی دوحه روز شنبه با حضور مقامات کشورهای مختلف در دوحه پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.
این نشست به مدت دو روز در چهار محور اساسی امنیت، صلح، میانجیگری، پیشرفت اقتصادی و تحولات منطقه برگزار می‌شود و آینده انرژی و تحولات منطقه مهم‌ترین محور آن را تشکیل می‌دهد همچنین در این نشست سیاست گذاری‌ها و تبعات آن بر ملت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این نشست شخصیت‌های بین‌المللی از جمله "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد و "محمد جواد ظریف" وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران حضور دارند
موشک‌های ما دفاعی و برای بازدارندگی است
دکتر محمدجواد ظریف همچنین در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهام واهی آمریکا به ایران نسبت به نقص قطعنامه 2231 با اشاره به این‌که «موشک‌های ایران اهداف دفاعی دارند»، عنوان کرد: ما نسبت به دیگران در منطقه‌مان از موشک‌های کمتری استفاده می‌کنیم؛ به همین خاطر نیز از ابتدا اعلام کرده‌ایم که موشک‌های‌مان قابل مذاکره نیستند.
وی با اشاره به نقض برجام توسط دولت ترامپ افزود: آمریکا با خروج از برجام، به طور کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است؛ پس حق ندارد از این قطعنامه صحبت کند. آمریکا تلاش کرده برجام را از میان ببرد اما این توافق همچنان پابرجا است.
ظریف همچنین افزود:‌ این قطعنامه (2231) ایران را از آزمایش موشک بازنمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه 2231 تایید می‌کنند که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برایشان موشک بسازیم. این بدین معناست که موشک‌هایی که ما درحال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قعطنامه 2231 شورای امنیت ندارند.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این‌که «طرز تفکر آمریکایی‌ها قدیمی است»، اظهار کرد: به نظر من برجام یک توافق تاریخی دیپلماتیک است که جامعه بین‌المللی به آن باور دارد. جامعه بین‌المللی می‌خواهد این توافق حفظ شود. آمریکا تمام تلاشش را کرده که این توافق را سست و نابود کند، اما ظاهرا باقی جهان آمادگی پذیرش این خواسته آمریکا را ندارد.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیش‌تر نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده که قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارد، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.
وی با تاکید بر اینکه در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، گفت: در قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.
ظریف یادآور شد: ایران به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای نیست، این موشک‌های ایرانی هم برای حمل سلاح هسته‌ای تولید نشده‌اند، در واقع موشک‌های تولیدی ما برای کلاهک متعارف طراحی شده‌اند.
وی با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه زن نیاز به کلاهک‌های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است، آنها بهتر است قطعنامه 2231 را مطالعه کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در پیامی توئیتری به ادعای آمریکا و غرب درباره اینکه آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 است واکنش نشان داد.
وی در پیام خود نوشت: به سخره گرفتن شورای امنیت سازمان ملل، شکست در تحقق تعهدات و پاسخگو بودن آمریکا برای عدم پایبندی را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؛ خصوصا وقتی که خود آمریکا می‌پذیرد که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از توانایی‌های بازدارنده ایران جلوگیری نمی‌کند. به جای تضعیف قطعنامه 2231، بهتر است که همگی در جهت پایبندی به آن حرکت کنند.
سایر اخبار این روزنامه