عربستان همچنان در مدار جنایت علیه مردم یمن ائتلاف سعودی 21 بار توافق صلح یمن را نقض کرد

عربستان با وجود اعلام استقبال از توافق اخیر طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد و ادعای حمایت از راه حل سیاسی در یمن، بار دیگر مناطق مسکونی و مزارع شهروندان این کشور را در استان مرزی صعده به شدت گلوله باران کرد.
ازسوی دیگرپس از توافق آتش‌بسی که در مذاکرات سوئد حاصل شد، درگیری‌ها در مناطق شرقی حدیده در یمن بالا گرفت و جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان 20 بار حدیده را هدف حملات خود قرار دادند.به گزارش ایسنا، جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان مناطقی در التحتیا و بیت الفقیه را هفت بار هدف حملات خود قرار دادند، همچنین بمب‌های خوشه‌ای علیه مزارع موجود در منطقه المجامله در حدیده پرتاب شدند.
یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد طی 24 ساعت اول پس از مذاکرات سوئد، 21 حمله هوایی از طرف دشمن علیه حدیده انجام شده و توپخانه‌های آنها به شدت این مناطق را هدف آتش خود قرار دادند، بیش از 100 خمپاره به شکل بی‌هدف علیه برخی محله‌های مسکونی شهر حدیده پرتاب شده و مزدوران دشمن پس از اتمام مذاکرات تلاش کردند به ویژه در جبهه‌های ساحل غربی نفوذ کنند اما نیروهای ما با پوشش آتش‌بار تلاش آنها را ناکام گذاشته و مسیرهای سمت الدریهمی را به شدت بمباران کردند.
وی با اشاره به آمادگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای پاسخ به این تجاوزات دشمن تاکید کرد: این ارتش و کمیته‌ها برای ایجاد فضای مناسب جهت به ثمر رساندن اقدامات برای برقراری صلح و نیز پایان دادن به مشکلات یمنی‌ها تلاش می‌کنند.


به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، اعضای هیئت صنعاء که پس از پایان دور نخست مذاکرات سوئد تحت نظارت سازمان ملل به صنعاء بازگشته‌اند، اعلام کردند: مذاکرات سوئد مهمترین گام برای تحقق صلح است.
در این میان مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که طرف‌های درگیر یمنی موافقت‌شان را با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده اعلام کرده‌اند.
در متن توافقنامه طرف‌های یمنی در مذاکرات استکهلم توقف فوری درگیری در شهر الحدیده و بنادر آن و نیز الصلیف و راس عیسی ذکر شده است.همچنین در متن توافقنامه دو طرف تعهد دادند، هیچ‌گونه تجهیزات نظامی را به استان و شهر الحدیده منتقل نکرده و تمامی جنگ‌افزارها و تسلیحات را از شهر جمع‌آوری کنند.
شورای امنیت ضامن اجرای توافق صلح یمن می‌شود
درحالی که قرار است شورای امنیت طی چند روز آینده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای نظارت بر اجرای توافق‌های حاصل شده میان طرف‌های یمنی تصویب کند، فرستاده سازمان ملل تاکید کرد که هر دو طرف با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده موافقت کرده‌اند.به گزارش روزنامه الشرق الاوسط دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کرده‌اند که اعضای شورای امنیت طی چند روز آینده با پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره نظارت بر توافق‌های حاصل شده میان طرف‌های یمنی در سوئد و ایجاد مکانیزم نظارت بر آتش‌بس در الحدیده و رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن موافقت کنند.
سایر اخبار این روزنامه