استيضاح نشد حالا شكايت از ظريف

آرمان- حمید شجاعی: زمانی که امضاهای استیضاح وزیر امورخارجه پس گرفته شد بسیاری گمان کردند که غائله پایان یافته و دیگر حاشیه‌ای پیرامون این مساله گریبانگیر محمدجواد ظریف نخواهد شد، اما انگار دلواپسان قصد ندارند برای یک بار هم که شده بر اساس منافع ملی دقیق عمل کنند. بعد از پس گرفتن امضاهای استیضاح اکنون چشم‌مان به شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس از ظریف به قوه قضائیه روشن شده است. گویا دلواپسان تمام زور خود را می‌زنند که بالاخره از اظهارات ظریف در خصوص پولشویی تعبیر نامعقولی درآورده و علیه او اقدام کنند. در همین راستا، برخی از بهارستان نشینان درپی اظهارات ظریف در مورد وجود پولشویی گسترده در کشور از وی به قوه قضائیه شکایت کرده‌اند تا دستگاه قضا به این پرونده رسیدگی کند. باید منتظر ماند تا قوه قضائیه چه رویکردی نسبت به این موضوع خواهد داشت.
دلواپسان بی قرار
پس از جنجال‌هایی که برخی از نمایندگان مجلس و سیاسیون در مورد اظهارات وزیر امورخارجه در خصوص وجود پولشویی به‌وجود آوردند و دست آخر طرح استیضاح ظریف را کلید زدند، جریان عظیمی از حمایت‌ها در پشت وی قرار گرفت به نحوی که در چند روز بسیاری از امضاهای استیضاح وزیر خارجه پس گرفته و استیضاح نیز از دستور کار مجلس خارج شد. حال در شرایطی که بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی معتقدند که نباید وزیر خارجه را تخریب و تضعیف کرد، همچنان جریانی درصدد است که با چسبیدن به ریسمانی پوسیده به هر نحوی که شده برای وی حاشیه سازی کند. موید این بحث نیز اظهارات چندی پیش حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر است که گفته هنوز برخی از امضاهای موافق استیضاح ظریف سرجای خود است و استیضاح کنندگان تصمیم خواهند گرفت که با این استیضاح چه کنند. با این تفاسیر گویا دلواپسان هنوز به مفهومی به نام منافع ملی فکر نمی‌کنند که در شرایط حساس و خطیر داخلی و بین‌المللی به جای حمایت از مرد شماره یک سیاست خارجی کشور به تخریب وی مبادرت می‌ورزند و زیر پای او را خالی می‌کنند. گویا این تناقض رفتاری ناشی از عدم درک و تعریف متفاوت منافع ملی از سوی دلواپسان است؛ چرا که آنها منافع جناحی و جریانی خود را در جایگاه منافع ملی قرار می‌دهند و منفعت ملت، کشور و انقلاب از دیدگاه آنها از اهمیت کمتری برخوردار است. اینگونه است که به‌خاطر اظهارات وزیر امورخارجه در خصوص پولشویی که امر تازه‌ای نیست و به قرائت بسیاری از مسئولان در کشور وجود دارد به تخریب و تخطئه وی روی آورده‌اند. گرچه این جماعت در اقلیت قرار دارند و اکثریت مجلس از حامیان دولت و سیاست‌های وزیر خارجه هستند. همان‌طور که پیش از این نیز حمایت‌های خود را از ظریف اعلام کرده‌اند.
شکایت از ظریف


شکایت تعدادی از نمایندگان از وزیر امورخارجه هفته جاری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا پس از تایید گزارش در صحن علنی، به قوه قضائیه ارسال شود. مهر نوشت؛ بررسی تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی در خصوص اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در خصوص وجود پولشویی گسترده در اقتصاد کشور در دستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد. براساس این گزارش، طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس، «هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود، کمیسیون مربوطه نیز حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. در تبصرهای این ماده از آیین‌نامه آمده است: «چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی نمایند. درصورتی که مجلس در مورد رئیس‌جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(۸۹) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.» در پی اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در کشور، ۲۴ نماینده مجلس خواستار استیضاح ظریف و تعداد زیادی از نمایندگان نیز خواستار سوال از وی در این خصوص شدند. در این میان، به دنبال رایزنی فراکسیون نمایندگان ولایی، استیضاح کنندگان انصراف دادند و طرح شکایت از ظریف به قوه قضائیه کلید خورد.