ضرورت تامین اعتبار طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

محسن مولوی* - از ویژگی‌های بارز و اهداف مهم لایحه بودجه سال 98 حمایت از معیشت عمومی‌،سلامت و عدالت اجتماعی است که در این رهگذر می‌توان به مصادیق مختلفی از جمله استمرار پرداخت یارانه نقدی به مبلغ42500 میلیارد تومان، افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت به میزان20 درصد، استمرار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به مبلغ2000 میلیارد تومان، استمرار طرح تحول سلامت به مبلغ 35000 میلیارد تومان و‌.‌.‌. پیش‌بینی شده است تا نهایتا از رقم کل بودجه1730هزار میلیارد تومانی تا سقف مبالغ تعیینی برای موضوعات ذکر شده از بودجه کل کشور در سال 98هزینه شود‌.
اما نمونه بارز و عینی تحقق رسالت لایحه بودجه سال 98 در زمینه حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی مقوله بسیار مهم استمرار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است‌؛ بازنشستگانی که به‌عنوان خردمندان‌، فرهیختگان و سرمایه‌های ناب اجتماعی کشورمان محسوب می‌شوند و براساس ماده30 قانون برنامه ششم توسعه کشور می‌بایست عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافتی‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان نیز برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری برقرار و محقق شود‌.
در عین حال وجود مشکلات عدیده‌ای از قبیل تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی به دلیل کهولت سن با توجه به وجود میانگین سن فعلی 62 سال در مردان و زنان بازنشسته، افزایش اجاره‌بهای پرداختی منازل مسکونی، عدم کفاف حقوق در تامین مایحتاج عائله و تنگناهای مختلف معیشتی و‌.‌.‌. تنها بخشی از مشکلات پیش‌رو جامعه بزرگ بازنشستگان است؛ خانواده بزرگی که براساس آمار رسمی کشور در سال96جمعیتی بالغ بر1298372 نفر به‌عنوان بازنشسته در صندوق بازنشستگی کشوری و 1767182 نفر در صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی ‌غیر از اقشار خاص و صندوق‌های بازنشستگی دیگر را دربر می‌گیرد و به همین خاطر اجرای کامل طرح همسان‌سازی و نزدیک کردن حقوق بازنشستگان به حقوق شاغلان یا حداقل رساندن حقوق آنها به متوسط حقوق شاغلان جزو اهداف و ضروریات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است‌.
در همین راستا مجوزهای لازم طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطابق ضرورت مطروحه و به استناد ماده30 قانون برنامه ششم توسعه کشور، طی دو مرحله در سال‌های 96 و 97 آن هم در قوانین بودجه کل سال‌های ذکر شده به ترتیب در بند هـ تبصره12 و بند ج تبصره 12 برای کاهش نابرابری و رفع تبعیض صادر شد و مبلغ 3400میلیارد تومان در هر سال برای آن اختصاص یافت‌. اما مبالغی که کفاف اجرای کامل طرح همسان‌سازی را نداشتند موجب تداوم این مطالبه و دغدغه بحق بازنشستگان تا به امروز شده است‌ به گونه‌‌ای که تعیین این ارقام بودجه‌ای نامناسب و کافی نبودن برای همسان‌سازی در قانون بودجه سنوات96و97 موجب برآورد اولیه حداقل15هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در سال98توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی شده است‌.


بنابراین اختصاص مبلغ15هزار میلیارد تومان موضوع بسیار حائز اهمیتی برای دولت و مجلس محسوب می‌شود که امید است در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه سال98 توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مورد توجه ویژه و خاص آنان قرار گیرد‌.
* معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال‌و‌بختیاری