فرانسه بار دیگر به حال آماده‌باش درآمد

یورونیوز- همزمان با پنجمین شنبه اعتراضی جلیقه‌زردها، پلیس فرانسه اعلام کرد تا ظهر دیروز ۸۷ نفر را بازداشت کرده است‌‌. هفته گذشته در ساعت‌های ابتدایی صبح ۲۷۸ نفر توسط پلیس بازداشت شده بودند‌‌.
فرمانداری پاریس ساعت 14 شمار تظاهرکنندگان در پاریس را سه هزار نفر تخمین زد؛ رقمی که نسبت به هفته‌های گذشته کاهش داشته است‌‌. از سوی دیگر وزارت کشور فرانسه در ساعت ۱۵‌ تعداد تظاهرکنندگان در کل فرانسه را ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر ارزیابی کرد‌‌. این در حالی است که هفته گذشته در همین ساعت تعداد جلیقه‌زردهای معترض در کل فرانسه ۷۷ هزار نفر تخمین زده شده بود‌‌.
هشت هزار نیروی امنیتی و ۱۴ خودروی زرهی ژاندارمری از دیروز صبح در خیابان‌های پاریس مستقر شده‌اند‌‌. در شمال فرانسه و در نزدیکی مرز بلژیک، راننده یک خودرو پس از برخورد با یک کامیون، جان خود را از دست داد‌‌. خبرگزاری فرانسه ضمن تایید این خبر به نقل از فرمانداری محلی گزارش داد جلیقه‌زردها برای بستن یک اتوبان کامیون را وسط جاده قرار داده بودند‌‌. ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی، جلیقه‌زردها دو گروه شده بودند‌‌؛ بخشی مانند هفته‌های گذشته در خیابان شانزه‌لیزه جمع شدند و گروهی هم در میدان اپرا گرد هم آمدند‌‌. آن گروه که در میدان اپرا جمع شدند، دست‌های خود را پشت سر حلقه کردند و زانو زده بودند‌ که این حرکت در اعتراض به نحوه بازداشت دسته‌جمعی دانش‌آموزان دبیرستانی در حومه پاریس در هفته سوم اعتراضات بود که ویدئوی آن جنجالی شد‌‌. علاوه بر پاریس، اعتراض‌ها برای پنجمین هفته متوالی در شهرهای دیگر فرانسه هم ادامه یافت‌‌. تصاویر منتشر شده از شهر نیس در جنوب شرقی این کشور نشانگر درگیری شدید میان معترضان و نیروهای پلیس است‌‌. از طرفی شماری از زنان معترض دیروز با شکل و شمایل ماریان، زنی که با لباس پاره و بدن عریان نماد انقلاب ۱۷۸۹ و جمهوری فرانسه است، به خیابان‌ها آمدند‌‌. این معترضان تن‌پوش‌هایی به شکل لباس‌های انقلابی‌های فرانسه در قرن ۱۸ به تن داشتند و بدن خود را نقره‌ای‌رنگ کرده بودند‌‌.