ابلاغیه دولت به گرانی لبنیات دامن زد

گروه بازرگانی- با اینکه انتظار می‌رفت با ابلاغیه ستاد تنظیم بازار در مورد کاهش قیمت محصولات لبنی‌، قیمت‌ها کاهش یابد اما قیمت برخی برندها افزایش هم داشته است چراکه قیمت‌هایی که ستاد تنظیم بازار اخیرا ابلاغ کرد، در برخی موارد بیشتر از قیمت برخی کارخانه‌ها و در موارد دیگر نزدیک به قیمت‌های آنهاست‌. از این رو برخی برندهای لبنی که طی هفته‌های گذشته از افزایش قابل توجه قیمت محصولات خود خودداری کرده بودند، گویی به تازگی مجوز ستاد تنظیم بازار را برای گرانی دریافت کردند‌. به گفته مصرف‌کنندگان این در حالی است که قیمت برخی از اقلام لبنی مصرفی آنها که با اندکی کاهش قیمت هم مواجه شده است، دیگر شکل و شمایل سابق را ندارد‌. به این معنا که محصولی مثل ماست دیگر مثل قبل پر نیست و بستنی‌ها نیز بسیار کوچکتر از هفته‌های گذشته هستند به طوری که چوب بستنی بیش از خود بستنی خودنمایی می‌کند‌.
ستاد تنظیم بازار در ۱۸ آذرماه قیمت‌های جدید لبنیات را اعلام کرد که به دنبال آن کاهش قیمت 7 تا 11 درصدی لبنیات از سوی دبیر انجمن صنایع لبنی به مردم وعده داده شد اما در حالی که حدود یک هفته از این تاریخ می‌گذرد، با قیمت‌های جدیدی روی بطری‌های شیر روبه‌رو هستیم که نسبت به روزهای گذشته بالاتر نیز است‌. بر این اساس با اینکه مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها بودند، شاهد این هستیم که قیمت‌ها نه‌تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم یافته است‌. بر این اساس یکی از کارخانه‌های لبنی که پیش از ابلاغ ستاد تنظیم بازار هر بطری شیر پرچرب را با قیمت۴۳۰۰ تومان عرضه می‌کرد، از روز چهارشنبه قیمت ۴۴۵۰ تومان را روی این محصول خود حک کرد به این معنا که قیمت این برند لبنی پس از ابلاغیه ۱۵۰ تومان افزایش نیز داشته است‌.
کاهش سرانه مصرف
این اتفاقات در حالی در بازار رخ می‌دهد که طی یک سال گذشته، قیمت لبنیات حدود 50 درصد افزایش یافته و توانایی مردم برای خرید این محصول اساسی و ضروری کاهش یافته است‌. بر این اساس برخی از مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که قیمت‌ها بیش از تصور بالا رفته و سرانه مصرف بسیار پایین آمده است‌. این در حالی است که به طور کلی انتظار می‌رفت ستاد تنظیم بازار طی ماه‌های اخیر در قیمت‌هایی که اعلام می‌کند بیشتر مردم را مدنظر قرار دهد، اما تصمیم ستاد تنظیم بازار بیشتر به کام کارخانه‌های لبنی بوده است تا مردم‌.


بر اساس آمارها، سرانه مصرف سالانه شیر در کشور حدود ۸۰ کیلوگرم یعنی نصف میانگین جهانی و حدود یک‌پنجم برخی کشورهای اروپایی است‌. بنابراین به جای اینکه دولت با حمایت از مردم تلاش کند تا سرانه مصرف محصولات لبنی افزایش یابد، با اعلام چنین قیمت‌هایی بیش از پیش به کاهش سرانه مصرف دامن می‌زند‌. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت تنها راه راضی کردن کارخانه‌ها را افزایش روز‌به‌روز قیمت آنها می‌داند‌. این در حالی است که کارخانه‌های لبنی پیش از این نیز خودسرانه قیمت محصولات لبنی را افزایش داده بودند و ماه‌ها به صورت غیرقانونی و غیرمصوب لبنیات گران به مردم فروختند‌.
آخرین مهلت کارخانه‌های لبنی
بر همین اساس دبیر انجمن صنایع لبنی در واکنش به اینکه قیمت برخی برندهای صنایع لبنی با افزایش مواجه شده است، به ایسنا گفت: هر کارخانه لبنی که بخواهد خارج از قیمت‌های ابلاغی بفروشد، مجازات سنگینی در انتظار آنهاست‌. رضا باکری در پاسخ به اینکه چرا برندهای دیگر قیمت خود را کاهش نداده‌اند، گفت: قیمت‌ها را دوشنبه هفته گذشته اعلام کردیم و این دوشنبه باید همه قیمت‌ها اصلاح شود‌. به گفته وی، 26 آذر آخرین مهلت برای کارخانه‌های لبنی تعیین شده تا قیمت‌های جدید را روی محصولات خود حک کنند‌.
باکری ادامه داد: با توجه به حجم لبنیاتی که در بازار وجود داشت نیاز بود پس از اتمام آنها در بازار محصولاتی که دوباره به بازار وارد می‌شوند، با قیمت‌های جدید بیایند‌. وی گفت: کارخانه‌هایی که با وجود ابلاغیه ستاد تنظیم بازار بخواهند گران‌فروشی کنند، مجازات‌های سنگینی در انتظار آنها خواهد بود که این بار با دفعات گذشته قابل مقایسه نخواهد بود‌.
دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه چرا یک کارخانه اسم و رسم‌دار لبنی قیمت خود را پس از ابلاغیه ستاد تنظیم بازار افزایش داده است، گفت: این برند به دلیل نگرانی از جریمه‌ها همانند برخی دیگر از برندهای لبنی قیمت خود را افزایش نداده بود اما ابلاغیه ستاد تنظیم بازار مجوزی برای این برند شد تا قیمت را افزایش دهد‌.
ضرر مردم
بر اساس آنچه گفته می‌شود، طی چند ماه گذشته کارخانه‌های لبنی قیمت محصول خود را خودسرانه در بازار افزایش داده بودند و قیمت‌های اخیری که ستاد تنظیم بازار اخیرا ابلاغ کرد، در برخی موارد بیشتر از قیمت برخی کارخانه‌ها و در موارد دیگر نزدیک به قیمت‌های آنهاست‌. بنابراین در نهایت قیمت‌‌های ستاد تنظیم بازار به نفع مردم نبوده است‌.
کارخانه‌های لبنی به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بودند که قیمت‌ها برای آنها به‌صرفه نیست و برای استدلال، آنالیز قیمتی نیز فرستاده بودند‌. بنابراین آن طور که دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده، این ستاد با حدود 9 درصد کمتر از قیمت درخواستی آنها موافقت کرده است‌. مفهوم دقیق این موضوع این است که در نهایت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت کارخانه‌های لبنی موافقت کرده است‌.
در حال حاضر شاهد این هستیم که قیمت‌های ابلاغی ستاد تنظیم بازار به نفع مردم تمام نشده و در برخی موارد نه تنها قیمت را در بازار پایین نیاورده بلکه گران‌تر هم کرده است‌. از این رو به نظر می‌رسد که دولت راهکار مشخصی برای تنظیم بازار لبنیات ندارد و تنها قصد راضی نگه داشتن کارخانه‌های لبنی را دارد‌. از این رو در شرایط فعلی، نابسامانی در بازار کالاهای اساسی موج می‌زند به طوری که مردم تکلیف خود را نمی‌دانند و به ناچار باید محصولات مورد نیاز خود را با قیمت‌های نامشخص تهیه کنند‌. در حالی که از دولت انتظار می‌رود اگر راهکار مشخصی برای تنظیم بازار ندارد، دست‌کم از فعالان بخش خصوصی و صاحبنظران اقتصادی برای بازگشت آرامش به بازار کمک بگیرد‌. در غیر این صورت، همچنان شاهد ادامه روند افزایش قیمت در بازارهای گوناگون خواهیم بود‌.