استفاده ابزاری از حقایق

«جهان صنعت»- شاید خیلی از خبرنگاران پارلمان منتظر آن بودند که رییس مجلس در نشست خبری خود از برنامه‌های انتخاباتی‌اش برای 1400 پرده بگشاید و حضورش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند. اما علی لاریجانی که به یکی از شخصیت‌های فعال در معادلات سیاسی تبدیل شده صحبت درباره انتخابات آتی را زود دانست و ترجیح داد راجع به این موضوع میان اصحاب رسانه سخنی نگوید‌. اما سیاست کشور ما بر مداری می‌چرخد که هرکسی قدرتی کسب کرد در جهت رسیدن به کرسی بالاتر گام محکم‌تری بردارد از این‌رو طبق خبرهای شنیده شده لاریجانی در زمره کسانی قرار می‌گیرد که بر سرکاندیدا شدنش در رقابت ریاست‌جمهوری آتی حرف وحدیث‌هایی وجود دارد مخصوصا آنکه حامیانش از برنامه‌های او سخن گفته‌اند‌.
اما شواهد و قرائن و چرخش سیاسی لاریجانی نشان از هدفی مشخص از سوی طیفی از هواداران لاریجانی، به‌ویژه اعتدال و توسعه‌ای‌ها و بخشی از اصلاح‌طلبان برای اجماع روی لاریجانی برای انتخابات سه سال دیگر دارد‌؛ موضوعی که منجر به واکنش‌های مختلف از جانب جبهه پایداری شد‌. اما این شواهد و قرائن چیست؟
مهمترین آن به گفته محافظه‌کاران تصویب بیست‌دقیقه‌ای برجام بود‌. اگرچه خاطره تصویب برجام در صحن علنی مجلس به مذاق موافقان این توافق خوش آمد اما این اتفاق در ذهن مخالفان آن پاک نمی‌شود، مخصوصا حالا که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و ضمانت اجرایی هم از جانب اروپا برای ارائه سازوکار مالی وجود ندارد‌. اگر آن روز مدیریت علی لاریجانی نبود شاید طرح یک‌فوریتی اجرای برجام در مجلس به تصویب نمی‌رسید چراکه مخالفان تا مرز آبستراکسیون هم پیش رفته بودند اما او توانست با مدیریت در راستای نطق‌ها و تذکرات موافقان و مخالفان برجام را تصویب کند‌. اما سال ۹۶ نیز صحن علنی بهارستان شاهد این نوع مدیریت بود؛ یک بار در زمان رای اعتماد به کابینه دوازدهم در آن زمان لاریجانی مدیریت فوق‌العاده قوی‌ای در مجلس ارائه داد و به خوبی توانستند فضای مجلس را مدیریت کنند چرا که ممکن بود با چند تذکر غیرلازم فضای مجلس علیه وزیری خراب شود و آرا تغییر کند اما مدیریت او و اجماع مجلس باعث رای‌آوری بالای وزرا شد‌. اما شاهد دیگر این ادعا تلاش علی لاریجانی و ممانعت او از طرح سوال از رییس مجلس بود‌. لاریجانی تا همین اواخر هم برای روحانی کم نگذاشت نه برای جلب رضایت رییس‌جمهور بلکه برای پیش بردن اهداف انتخاباتی خود چه برای ریاست مجلس چه انتخابات ریاست‌جمهوری‌. او در نهایت با کشاندن روحانی به مجلس سوال از رییس‌جمهور را قابل ارجاع به قوه قضاییه ندانست و موضوع را مسکوت اعلام کرد‌. اما مهم‌ترین حرکت لاریجانی در مجلس دهم بر سر تصویب لایحه CFT بود‌. تلاش لاریجانی‌، در فضای مجازی که ملاحظات سیاسی در کار نیست و اصولگرایان نیز آزادانه مواضع خود را بیان می‌کنند، انتقادات تندی به لاریجانی صورت گرفت‌. برخی کاربران علی لاریجانی را به خیانت متهم کرده‌اند‌. چرا که معتقدند او از نفوذش در مجلس برای تصویب سی‌اف‌تی استفاده کرده است‌. در این باره هشتگ «خیانت لاریجانی» نیز فعال شده است‌. برخی او را «اشعث بن قیس کندی» خوانده‌اند و برخی دیگر او را سرمایه نتانیاهو در ایران دانسته‌اند‌. برخی هم می‌گویند «ما اگر از روحانی بگذریم از خیانت‌های لاریجانی هرگز‌.‌.‌.»
لاریجانی خلاف آیین‌نامه عمل می‌کند


نقوی‌حسینی‌، نماینده اصولگرای مجلس یکی از منتقدان جدی لاریجانی در مجلس است. او این اواخر گلایه‌هایی را در مجلس نسبت به مدیریت لاریجانی مطرح کرد و در خصوص تلاش رییس مجلس برای تصویب CFT سخن گفت و گریزی به تصویب بیست دقیقه‌ای برجام توسط لاریجانی زد‌. نقوی‌حسینی در گفت‌وکو با «جهان صنعت» در خصوص موج جدید برای تخریب لاریجانی توسط برخی نمایندگان و موضوع طرح سوال که این اواخر در مجلس مطرح شد گفت: «درخواست توضیح از رییس مجلس مطابق آیین‌نامه صورت گرفت و همین آیین‌نامه به نمایندگان حق می‌دهد که اگر 25 نفراز نمایندگان راجع به عملکرد رییس مجلس خواستار توضیحاتی شدند می‌توانند مکتوب بنویسند و آن را مطالبه کنند.» وی ادامه داد: «مجلس هم باید جلسه غیرعلنی تشکیل دهد و به توضیحات توجه کند و رییس مجلس هم پاسخ‌های خود را ارائه کند بنابراین این کار قانونی و در چارچوب آیین‌نامه صورت گرفته است هرچند این موضوع از حد نصاب افتاد اما این توضیح از رییس که در رسانه‌ها با اسم استیضاح یاد شده جناحی و یا اینکه از طرف فراکسیون خاصی مطرح شود نیست و نمایندگان مختلف این درخواست را امضا کردند» وی ادامه داد: «این موضوع پیرامون عملکرد رییس مجلس است چون رییس مجلس هم در صحن علنی هم در اقداماتی که انجام می‌دهد خلاف آیین‌نامه عمل کرده لذا این حق نمایندگان است که سوال کنند که چرا خلاف آیین‌نامه رییس مجلس عمل می‌کند.» این نماینده مجلس ادامه داد:« برای نمونه لایحه پالرمو و پولشویی که باید دوبار بین مجلس و شورای محترم نگهبان مبادله شود و اگر مجلس برای بار دوم باز بر نظرش باقی بود به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شود اما رییس محترم مجلس همان بار اول به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده و این خلاف آیین‌نامه است چرا که باید این لایحه ابتدا به مجلس بیاید ولو اینکه مجلس نظرش عوض نشود‌.»
اما اکنون تلاش‌های لاریجانی در راستای حمایت از دولت و البته پیش بردن اهداف انتخاباتی‌اش منجر به این شده که نمایندگان طیف مخالف دولت به وضوح هر چه تمام‌تر پس از انتخابات هیات‌رییسه سه موضوع را در رسانه‌ها مطرح کنند؛ اول این که لاریجانی با رای ولایی‌ها رییس مجلس شد‌. دوم این که آنها روش ریاست او بر مجلس را نمی‌پسندند و برای همین طرح سوال از او را مطرح کردند هر چند این موضوع از حدنصاب افتاد اما زنگ خطری برای لاریجانی به حساب آمد تا لاریجانی تصور نکند که به راحتی می‌تواند برای سال چهارم مجلس صندلی ریاست را از آن خود کند و ممکن است سرنوشت دیگری در انتظارش باشد سرنوشتی که بر کاندید شدن او در انتخابات 1400 نیز تاثیرگذار است‌.
لذا به نظر می‌رسد موج تخریب لاریجانی توسط جبهه پایداری ادامه‌دار باشد چرا که با هدف انتخاباتی لاریجانی طبیعی است که جریان‌های مختلف نیز هشیارتر عمل کنند از این رو جریان تندرو مجلس به دنبال این است که با ادامه سازو کار خود آب رفته را به جوی بازگرداند و به امید فروپاشی اتحاد بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل قدرت را به دست بگیرد‌.
اصولگرایان نگران از دست دادن لاریجانی نباشند
محمود صادقی*- صرف نظر از نگاه‌های سیاسی اگر بخواهیم در مورد عملکرد رییس مجلس قضاوت کنیم باید گفت که اولا آقای لاریجانی نقاط قوت و ضعفی دارد ایشان به خوبی بر امورات مجلس مسلط است و به آیین‌نامه اشرف دارد‌. ضمن اینکه از نظر هژمونی می‌تواند مجلس را به خوبی مدیریت کند البته در کنارش یکسری نقاط ضعف هم وجود دارد و آن اینکه مجلس خیلی ریاستی اداره می‌شود. ما یک هیات‌رییسه داریم هر کدام از این اعضای رییسه منتخب نمایندگان هستند و در واقع نماینده طرح نیستند‌. اما نه تنها این حالت در هیات‌رییسه دیده نمی‌شود بلکه خود آقای لاریجانی در هیات‌رییسه هم سیطره دارد‌. باید اضافه کرد که ساختاری در مجلس شکل گرفته که سه معاونت، مجلس را می‌گردانند که متاسفانه نمایندگان نقشی دارند‌. من این نقدها را همیشه به مدیریت آقای لاریجانی دارم‌. اما از نظر سیاسی باید بگویم که در سه دوره اخیر آقای لاریجانی با ائتلاف اصولگرایان و جبهه پایداری رای آورد. در سال دوم هم که کاندیدا نداشتیم ولی در سال اول و سوم آقای حاجی بابایی به نفع ایشان تبلیغات کردند‌. بنابراین اگر ادعایی هم از جانب جبهه پایداری مبنی بر چرخش او به سمت اصلاح‌طلبان وجود دارد واهی است‌. مهمترین مساله این است که اصولگرایان با آقای لاریجانی ائتلاف کردند و اگر دوباره انتخابات شود باز هم به ایشان رای می‌دهند لذا خیلی نگران از دست دادن ایشان نباشند‌. سال بعد هم خواهیم دید که اصولگرایان برای اینکه اصلاح‌طلبان رای نیاورند به سمت آقای لاریجانی غش می‌کنند‌. از شواهد پیداست آنطور که اطرافیان آقای لاریجانی ابراز کردند برنامه‌هایی برای آینده و انتخابات 1400دارند طبیعی است که وقتی رقابتی را استارت می‌زنند رقبا هم فعال می‌شوند. مهم‌ترین بخش تحریکی که برخی دارند به خاطر نگاه به آینده است و از این جهت شاهد بهانه‌جویی اصولگرایان هستیم‌. مثلا در مورد CFT طوری وانمود شد که آقای لاریجانی بعد از تصویب این لایحه در مجلس همان بار اول می‌خواست به مجمع تشخیص مصلحت بفرستد در حالی که بعدا دیدیم این لایحه بعد از بازگشت از شورای نگهبان در دستور جلسه مجلس قرار گرفت‌. در واقع این دوستان در وارونه کردن حقایق خیلی مهارت دارند و فکر می‌کنند دیگران متوجه نمی‌شوند.
نماینده مردم تهران*