محمدجواد ظریف: آمریکا حق ندارد در مورد قطعنامه 2231 صحبت کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در حاشیه نشست بین‌المللی دوحه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهام واهی آمریکا به ایران نسبت به نقص قطعنامه 2231 با اشاره به اینکه «موشک‌های ایران اهداف دفاعی دارند»، عنوان کرد: ما نسبت به دیگران در منطقه‌مان از موشک‌های کمتری استفاده می‌کنیم به همین خاطر نیز از ابتدا اعلام کرده‌ایم که موشک‌های‌مان قابل مذاکره نیستند.
آمریکا با خروج از برجام، به طور کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است پس حق ندارد از این قطعنامه صحبت کند. ‌این قطعنامه ایران را از آزمایش موشک بازنمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه 2231 تایید می‌کنند که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست‌ بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برای‌شان موشک بسازیم. این بدین معنا است که موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قعطنامه 2231 شورای امنیت ندارند.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان پیش‌تر نیز در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده که قابلیت حمل چندین کلاهک موشکی منفجره را دارد، گفت: آقای پمپئو هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی از برجام خارج شدند اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کنند لذا از وی توقع بیشتری نیست.
وی با بیان اینکه برای طراحی موشک نقطه‌زن نیاز به کلاهک‌های متعارف است، تاکید کرد: اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد آزمایش موشک‌های ایرانی همانند گذشته از پایه غلط است. آنها بهتر است قطعنامه 2231 را مطالعه کنند. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ظریف در حاشیه این نشست نوشته است: ما می‌دانیم که راه‌حل نظامی در سوریه وجود ندارد. باید راه‌حلی سیاسی پیدا کنیم. این‌ها دلایل اصلی همکاری ایران، روسیه و ترکیه است.


امیدواریم با همکاری -‌ و نه سنگ‌اندازی ‌- دیگران بتوانیم تا آخر این هفته، با استفان دی‌میستورا بر سر ایجاد کمیته قانون اساسی رایزنی کنیم.
گفتنی است ظریف همچنین در نشست دوحه تصریح کرده است: واضح است که ما به خاطر تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار داریم‌ اما آیا این به تغییر سیاست‌های‌مان منجر می‌شود؟ من تضمین می‌کنم که چنین چیزی پیش نمی‌آید. اگر هنری باشد که ایران بتواند به آن مسلط شود و آن را به دیگران آموزش دهد، آن هنر گریز از تحریم‌ها خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه