سریال خاطره‌‌انگیز «خط قرمز» بار دیگر از شبکه آی فیلم پخش می‌شود ایست، خط قرمز!

گروه هنر-مهرآوه مسعودی: یکی از خاطره‌انگیزترین و البته پرحاشیه‌ترین سریال‌های سیما در ابتدای دهه 80، روی آنتن آی فیلم رفت. سریالی که در آن سال ها خط شکن بود، از خطوط قرمز فرضی تعدی کرد و فضایی بکر و جذاب را برای مخاطبان تلویزیون به نمایش گذاشت. «خط قرمز» قصه چند جوان دبیرستانی را روایت می کرد که هر یک به دلیلی و با نقطه اشتراک دلزدگی از خانه و خانواده بی سرانجام‌ترین راه را برای گریز از مسیر اصلی زندگی خود انتخاب کرده بودند. این چند نفر با یک قرار جمعی از خانه می‌گریزند و دل به جاده می‌زنند تا در فرصتی مناسب از مرز کشور خارج شوند.
از جذابیت‌های سریال، قصه‌های متفاوت و شخصیت‌های متناقض هر یک از این افراد بود که در کنار هم بودنشان را با چالش و تنش همراه می‌کرد. یکی با دغدغه مالی و به امید ساختن زندگی بهتر برای خواهر و مادرش و دیگری به دلیل اخراج از مدرسه، متارکه والدین و دلسردی از مهر پدرش تن به جدایی داده بود. آن یکی پسر سر به زیری بود که از سر رفاقت و مرام با این گروه همراه شده بود ودر این میان یک پسر نازپرورده‌ هم حضور داشت که از نظارت‌های راه و بیراه خانواده به ستوه آمده بود؛ به این ترتیب هر کدام بهانه‌ای برای قدم بر داشتن در این راه دشوار و پر‌مخاطره برای خود داشتند اما تصور آنان از این سفر با آنچه قضا و قدر برایشان رقم می‌زند بسیار متفاوت می‌شود. آشنایی آنها با پسری خلافکار به اسم ناصر که او هم گذشته غم‌انگیزی دارد و همچنین درگیری با یک باند قاچاق و تصادف اتومبیل باعث می‌شود ناخواسته گرفتار ماجراهایی شوند که آنان را مثل یک مرداب هر چه پیشتر می‌روند بیشتر در خود فرو ببرد.
برگ‌های برنده خط قرمزی
یکی از برگ برنده‌های خط قرمز چهره‌های تازه، جوان و با استعدادی بود که به عنوان بازیگر در این مجموعه نقش آفرینی می‌کردند. شهرام حقیقت‌دوست که پیش از این هم در چند سریال حضور داشت با این مجموعه به مخاطبان معرفی شد و پس از آن راه موفقیت را پی گرفت. سروش گودرزی هم با خط قرمز بود که شناخته شد و چند سال بعد با ایفای نقش اصلی مرد در مجموعه مسافری از هند به شهرت رسید اما چندان در این مسیر ماندگار نشد. دیگر بازیگران جوان مجموعه نیز شهرت خود در آن سال‌ها را مرهون این سریال بودند اما آنچنان که گفته شد این یک بازی دو سر برد بود و مجموعه نیزبخشی از موفقیت خود را مدیون همین جوان‌گرایی و طرح قصه‌ای تازه در فضای آن سال‌های تلویزیون بود. این البته خصلت بسیاری از آثار قاسم جعفری در آن سال‌های تلویزیون است او کارگردانی بود که اغلب هر چه می ساخت متفاوت و مخاطب پسند از آب در می‌‌آمد. جعفری پس از این تجربه به واقع موفق، مسافری از هند را ساخت و با همین دو سریال توانست بیشتر از سایر آثارش در ذهن مخاطبان بماند و از تجارب سینمایی‌اش چندین قدم جلوتر باشد.


گزند تنگ نظری‌ها
همیشه هر آنچه نخستین بودن را تجربه کند از گزند تنگ‌نظری‌ها در امان نخواهد ماند. این مسئله شامل حال خط قرمز هم شد و در زمان پخشش آن را با حاشیه‌هایی مواجه کرد. از جمله اینکه بسیاری نمایش برخی معضلات اجتماعی از جمله فرار از خانه،‌ اعتیاد و ایدز را در قاب تلویزیون مسبب ترویج آن ها می‌دانستند این در حالی است که هیچ یک از شخصیت های فیلم با پیگری راه ناصواب به سر منزل مقصود نرسیدند. ناصر که ظاهرا قوی و خودساخته‌تر از دیگران به نظر می‌رسید با شکست عشقی، زمین می خورد و در چنگال اعتیاد گرفتار می‌شود، رامین که به بیماری ایدز دچار شده است مسیر نامعلومی را به ناکجا آغاز می‌کند، نیما به سبب بیماری و عدم دریافت به موقع کمک‌های پزشکی جان می‌سپارد و دیگران هم هر یک به گونه‌ای به عقوبت دچار می‌شوند. قطعا چنین نمایش سیاهی از سرنوشت این جوانان، نمی‌تواند ترغیب کننده کسی برای برگزیدن این مسیر و رسیدن به تباهی باشد.
خط قرمز در این سال‌ها بارها روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما رفته و هر مرتبه مخاطبان خود را داشته است. این بار نیز آی فیلم فارسی با پخش این سریال فرصت مغتنمی را برای تماشای دوباره بخشی از خاطره جمعی ما فراهم آورده است. ضمن آنکه این مجموعه به نوعی نماینده و نمایانگر فضایی است که جوانان و نوجوانان دهه 80 با آن روبه رو بودند،‌ فضایی که می‌توان گفت هنوز و کم و بیش نیز بر جامعه حاکم است و از این رو دیدن دوباره این قصه پر فراز و نشیب ضمن آنکه مخاطب را با دغدغه‌ها و مشکلات جوانان در آن زمان آشنا می‌کند، مسائل آشنایی را که امروز و همواره جز آسیب‌های اجتماعی است را نیز به نمایش می‌گذارد.
سایر اخبار این روزنامه