آیا فیلتر توییتر تداوم می‌یابد؟

آفتاب یزد- گروه شبکه: پیوستن وزیر نفت ایران به توییتر در حالی که این شبکه‌اجتماعی فیلتر است، بار دیگر کاربران ایرانی را بر آن داشت تا از مقامات رسمی بخواهند برای رفع فیلتر توییتر اقدام کنند. توییتر از آن دسته شبکه‌های اجتماعی است که دلیل فیلتر بودنش نه محتوای مستهجن است و نه لزوما از نظر اخلاقی ایرادی دارد اما همواره بر فیلترینگ آن از سوی بخشی از اصولگرایان تاکید می‌شود این درحالی است که بسیاری از همین افراد در این شبکه اجتماعی فعالیت مداوم دارند.
هر از گاهی خبری درباره تلاش برای رفع فیلتر توییتر منتشر می‌شود اما تاکنون هیچ ثمری نداشته است. آغاز تلاش‌های جدی‌تر برای رفع فیلتر توییتر با پیوستن وزیر نفت به این شبکه اجتماعی را بیش از پیش شاهد هستیم.
بیژن زنگنه وزیر نفت در توییت اول خود در تاریخ ۲۱ آذرماه ۹۷ نوشت: «برای ارتباط پویا و موثرتر با مخاطبان داخلی و خارجی به توییتر آمدم.» به دنبال آن کمپین آنلاینی در توییتر با هشتگ رفع فیلتر توییتر راه افتاد که در آن صدها کاربر از مقامات مسئول خواستند که به فیلترینگ توییتر خاتمه داده شود.
با وجود آنکه این هشتگ پیش از این در توییتر وجود داشت و کاربران از آن برای مخالفت خود با فیلترینگ توییتر استفاده می‌کردند، اما پس از آنکه محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات ضمن استقبال از حضور زنگنه در توییتر نوشت: «جمع دوستان در توییتر جمع است و هر روز جمع‌تر می‌شود، درخواست قانونی شش وزیر و دو نماینده همچنان فاقد اقدام»، با واکنش سایر مقامات و کاربران ایرانی از جمله شهیندخت ملاوردی دستیار پیشین رییس جهمور در حقوق شهروندی و معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در حوزه زنان که خطاب به وزیر جوان درخواست اضافه شدن اسم خود را به فهرست مخالفین فیلترینگ توییتر داشتند این پویش شکل رسمی و گسترده به خود گرفت.


اشاره آذری‌جهرمی در مورد درخواست شش وزیر و دو نماینده مجلس است که در اردیبهشت ۱۳۹۷ منتشر شد و در آن دو نفر از نماینده‌‌های مجلس، عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به همراه شش عضو کابینه در نامه‌ای به دادستان کل کشور از او درخواست کردند تا دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کند. امضا کننده‌های این نامه عبارت‌ بودند از: محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری، منصور غلامی وزیر علوم، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار (رییس کمیته مخابرات مجلس) و محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس.

لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید
اصلاح‌طلبان از موافقان سرسخت و پیگیر رفع فیلترینگ از همه‌ی شبکه‌ها‌ی اجتماعی از جمله توییتر هستند. آنها تذکر خود را با جمله «لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید» به همراه اکثر کاربران این شبکه در واکنش به توییت جهرمی که فهرستی از مخالفین فیلترینگ توییتر را معرفی کرده بود.
«لطفا نام من را هم اضافه‌ کنید» در توییت‌های شهروندان عادی، خبرنگاران، نماینده‌های مجلس، اعضای کابینه دولت و حتی برخی اصولگرایان نیز به چشم می‌خورد. موضوعی که نشان می‌دهد رفع فیلتر از توییتر یک درخواست عمومی در بین کاربران ایرانی با گرایش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.
به عنوان نمونه، فاطمه حسینی و محمدرضا بادامچی نمایندگان لیست امیدتهران در مجلس با نقل قول کردن توییت جهرمی نوشتند: «جناب آقای جهرمی؛ لطفا نام یک نماینده‌ دیگر مجلس را هم به فهرست درخواست کنندگان برای رفع فیلترتوییتر اضافه کنید.»
علیرغم مشکلات، استفاده از توییتر در ایران گسترش یافت و همزمان بسیاری از مسئولین بلندپایه در توییتر حضور فعال دارند. همچنین در حالی که مدافعان آزادی‌های اینترنتی، از دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان یک حق صحبت می‌کنند و فواید آن را برای شهروندان برمی‌شمرند اصولگرایان خاص که خود بانی و‌ مشوق فیلترینگ در کشور هستند با دوگانه حضور و فیلترینگ دچار عارضه
یک بام و دو هوا شده‌اند؛
وحید یامین‌پور، یکی از چهره‌های رسانه‌ای اصولگرایان در فروردین ۱۳۹۷ در حساب توییتری خودش نوشت: «زمانیکه این روزنامه با انتشار عکس حساب من تیتر زد «شما را چه به توییتر؟!» این حساب متروک بود. ولی از این انحصارطلبی مطمئن شدم حضورم موثر خواهدبود. جنگ با دشمن در زمین خودش دشوارتر ولی عاقلانه‌تر است. اگر با اینها در توییتر نجنگیم باید در مرزهای رسانه‌های داخلی بجنگیم.»
نمونه‌ دیگر مهدی محمدی یکی از چهره‌های سرشناس اصولگرایان است که قبلا نیز دبیر سیاسی روزنامه کیهان بوده، در مصاحبه‌ای می‌گوید: «در حال حاضر توییتر اصلی‌ترین محل شکل‌گیری جریان‌های اصلی رسانه‌ای است. مسئله اصلی در توییتر خلاقیت و سازمان‌یافتگی است. بنابراین در چنین فضایی جریان انقلابی باید با فرصت‌شناسی و تبدیل تهدید به فرصت باید
خود را در متن موضوع قرار دهد و
به هیچ وجه نباید خود را از چنین صحنه تاثیرگذاری که می‌تواند مواضع انقلابی و دیدگاه‌های انقلاب اسلامی را در سطح گسترده بین المللی انتشار دهد، کنار بکشد.»

اصولگرایان موافق رفع فیلترینگ
مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در فروردین ۱۳۹۷ گفت: «هر کمکی از دست من بربیاید برای رفع فیلتر توییتر انجام خواهم داد.» او در مورد استفاده خودش از توییتر اضافه کرد:
«تا وقتی رفع فیلتر نشده از آن استفاده نخواهم کرد؛ چون به قانون کشور پایبندم.»
تصمیم گیرنده نهایی کیست؟
با وجود آنکه هر روز به تعداد مقامات و شخصیت‌های رسمی کشور در توییتر افزوده می‌شود و علیرغم درخواست عمومی برای رفع فیلتر از توییتر، ولی از برداشتن فیلتر این شبکه اجتماعی خودداری می‌شود.
محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور درواکنش به این درخواست‌ها در اواخر مرداد ۱۳۹۷ گفت: «وقتی بعضی از این شبکه‌ها را در کارگروه مصادیق مجرمانه می‌بندیم و فیلتر می‌کنیم، می‌بینیم بعضی از آقایان صدایشان بلند می‌شود و ۶ وزیر به من نامه می‌نویسند و می‌خواهند که جلسه بگذاریم تا رفع فیلتر کنیم که من نرفتم زیرا می‌بینم در اینجا شریک در جرم خواهم شد.»