دلالان کم آوردند؛ به جعل و تحریف متوسل شدند!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: در حالیکه این روزها دلالان به شدت از سقوط قیمت دلار و سایر ارزها از جمله یورو خشمگین هستند، اقدامات آنها در روز پنجشنبه یعنی یک روز پس از افت شدید قیمتها وارد فاز جدیدی شد.
سقوط قیمت دلار و یورو در اواخر هفته قبل ادامه روندی بود که از چند هفته قبل اتفاق افتاده بود. بیشتر کارشناسان در تحلیل وضعیت بازار ارز در چند هفته گذشته معتقد بودند اقدامات موثر بانک مرکزی و سیاست‌هایی که در پیش گرفته شد موجب گردید که از زمان اعمال تحریم‌های نفتی امریکا در آبان ماه برخلاف آنچه معاندان انتظار داشتند قیمت ارز نه تنها اوج نگرفت بلکه
پائین هم آمد.
این اتفاقات اما مذاق عده‌ای را خوش نیامد بطوریکه ده‌ها کانال و گروه مرتبط با اعلام قیمت ارز طی این مدت تلاش داشتند با تاثیر گذاری منفی بر قیمت‌ها التهابات چند ماه گذشته را تکرار کنند که تیر آنها به سنگ خورد.


با این حال ورود قیمت دلار به کانال 9 هزار تومان در روز چهارشنبه هفته قبل نگرانی عده‌ای از سودجویان را بهمراه داشت بطوریکه تلاش کردند حتی با جعل برخی اخبار به نقل از رئیس بانک مرکزی، بازار مالی و پولی کشور را به شدت ملتهب کنند.

>کلید واژه مخالفان چه بود؟
بررسی‌ها از عمده فعالیت سوداگرانی که از عصر چهارشنبه گذشته به خاطر افت قیمت دلار وارد فاز ضد حمله به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی شدند نشان می‌دهد کلید واژه آنها برای حمله به سیاست جدید کنترل ارزی تاکید بر این نکته بود که " ذخایر بانک مرکزی در شرایط نامطلوبی قرار دارد."
همزمان با این تحولات، شبکه‌های رسانه‌ای خارجی که از کاهش نرخ ارز در ایران متعجب هستند فاز جدیدی از جوسازی بر علیه سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی را در دستور کار قرار دادند.
رویترز روز پنجشنبه نوشت: "در ایران، با حربه مداخله در بازارهای ارز و تهدید دلالان، برخی در تلاش هستند تا بتوانند به طور چشمگیری ارزش از دست رفته ریال را احیاء کنند و بعبارتی فشار بر اقتصاد بدون منابع مالی حاصله از صادرات نفت به جهت تحریم‌های ایالات متحده را کاهش دهند. "

>پنجشنبه پر مشغله آقای رئیس !
جنگ روانی علیه دستاوردهای بانک مرکزی، به نشر اخبار غیرواقع در باره ارز و ذخایر ارزی بسنده نماند بطوریکه جعل خبر به نقل از همتی برای ترساندن مردم طی اواخر روز چهارشنبه و پنجشنبه صورت گرفت. در همین راستا بررسی‌ها نشان داد که برخی کانال‌های خبری به این موضوع استناد کرده‌اند که " بانک مرکزی گفته در صورتی که با کمبود بودجه مواجه شود ناچار خواهد بود موقتا سپرده‌های مردم را بلوکه کند گرچه سودها به قوت خود باقی خواهد ماند."
این ادعا به نقل از همتی رئیس بانک مرکزی در کانال‌های خبری بازنشر یافت. با این حال کارشناسان می‌گویند موفقیت بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز طی روزهای اخیر موجب خشم افسارگسیخته دلالان و سفته بازان شده بخصوص که اخباری مبنی بر احتمال کاهش بیشتر قیمت ارز هم وجود دارد و این امر می‌تواند برای دلالان بسیار وحشت آفرین باشد.
بانک مرکزی ایران سریعا به این گزارش‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که " قرارگاه جنگ روانی علیه اقتصاد کشور، در بیرون از مرزها قرار دارد و اخلال گران نظام ارزی در داخل کشور که سود فراوانی از نابسامانی در بازار ارز می‌برند از کاهش قیمت ارز و شکستن حباب‌های دروغین آن به‌شدت عصبانی هستند و این جنگ روانی و ماشین جعل خبر برای مقابله با این روند تدارک و تشدید شده است. "
در همین راستا همتی رئیس بانک مرکزی هم شخصا به این جوسازی‌ها واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت:‌ آنچه که امروز در بازار ارز شاهد آن هستیم روند طبیعی تعدیل تدریجی قیمت ارز در مسیر واقعی شدن آن است.
و بی شک اقدام‌های بانک مرکزی در تامین و تسهیل عرضه اسکناس و حواله توسط فعالان بازار و نیز گشایش تدریجی کانال‌های مالی با کشورهای هشتگانه و اتحادیه اروپا ثبات لازم در بازار در مسیر هدف تعیین شده را بوجود خواهد آورد.
آفتاب یزد در گزارش روز پنجشنبه خود در گفتگو با کارشناسان به این موضوع اشاره کرده بود که مجاز شدن بانک چینی به مبادله با ایران و ایجاد کانال مالی با اروپا که موگرینی وعده تحقق آن را داده در وقایع ارزی اخیر در ایران تاثیر داشته است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین تاکید کرد که بازار در کنترل بانک مرکزی است و نحوه دخالت در بازار بخشی از برنامه مدیریت بازار است.
این موضوع نیز در گزارش روز پنجشنبه آفتاب یزد مورد اشاره قرار گرفته بود.

>در کمین سرمایه‌های مردم
رئیس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه به مردم توصیه کرد با توجه به ریسک بازار مراقبت لازم را داشته باشند و در دام نوسان گیری و سفته بازی دلالان ارز قرار نگیرند.
احتمالا اشاره همتی، به اتفاقات عجیب و خلاف قانونی است که این روزها از سوی دلالان خیابانی در جریان است. آشفته بازاری که دلالان در کف خیابان ایجاد کرده‌اند موجب شده در شرایط کنونی برخی افرادی که به دنبال خرید ارز هستند با مراجعه به دلالان، دلارهای تقلبی‌ای خریداری کنند و سرمایه‌هایشان را به باد ‌دهند.
این موضوع اخیرا نگرانی‌هایی را در بازار ارز ایجاد کرده است. از این رو بسیاری توصیه می‌کنند خرید ارز تنها از مجرای قانونی و از طریق صرافی‌های قانونی و دارای مجوز صورت گیرد. در عین حال برخی نیز با شایعه پراکنی در بازار تلاش می‌کنند این طور القا کنند که قیمت‌ها در حال افزایش در ماه‌های پیش روست و خرید دلار در این قیمت صرفه و صلاح اقتصادی دارد.
این ادعای دلالان در حالی است که برخی کارشناسان به استناد اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی معتقدند تعدیل قیمت‌ها تداوم خواهد داشت. در روزهای اخیر قیمت دلار بین ۹هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان در رفت و آمد بوده است و روز چهارشنبه حتی به کانال 9 هزار تومان هم رسید. با این حال سوداگران در تلاش هستند با ترساندن مردم و نشر اخبار خلاف واقع، کنترل قیمت ارز را زیر سوال برده و باعث نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شوند.