انتقاد ظریف از کیهان و صدا و سیما

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه ایران ما کشوری قدرتمند است، گفت: ایران کشوری تاثیرگذار است. از لحاظ تاریخی و جغرافیایی و به لحاظ وجود مردم بزرگ ایران این کشور همواره تاثیرگذار بوده است و همواره تاثیرگذار خواهیم ماند
و این یک واقعیت است که نه طی ۴۰ سال گذشته که طی هفت هزار سال پیش نیز ثابت شده است و در آینده نیز به صعود خواهد رسید.
وی ادامه داد: آنچه ایران را قدرتمند کرده، بیش از هر چیز مردم ایران است که مبنای قدرت هستند. هرچه را از جمله قدرت اقتصادی و نظامی‌و... که به عنوان مبنای قدرت در نظر بگیریم، در همه اینها همسایگان‌‌مان از ما جلوتر هستند. یکی عضو ناتو است، دیگری بمب هسته‌ای دارد و تعدادی‌شان هزینه تسلیحاتی‌شان ده‌ها برابر ماست.
ظریف با طرح این پرسش که چه چیزی ما را به قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل کرده است، بیان کرد: این مردم ما هستند که توانستند کشور را قدرتمند کنند. در نتیجه حفظ شان مردم یک الزام اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. مردم را به عنوان پشتوانه امنیت خود نیاز داریم. ما بدون این مردم هیچ هستیم.



> از صحبت‌های آمریکایی‌ها
درباره عربستان شرم می‌کنم
وی با یادآوری اظهارات ترامپ و سناتور لیندسی گراهام یادآور شد: آنها می‌گویند اگر ما پشت عربستان نبودیم، عربستانی‌ها باید ظرف یک هفته فارسی صحبت می‌کردند. ترامپ می‌گوید اگر دو هفته از عربستان حمایت نکنیم، از بین می‌روند. من به عنوان یک مسلمان و به عنوان کسی که در این منطقه زندگی می‌کنم شرم دارم که درباره همسایگان مان این طور صحبت می‌کند. اما افتخار می‌کنم به رغم همه فشارها، همچنان ایستاده‌ایم که اگر خیال می‌کنید همسایگان ما از حمایت شما بی‌بهره شوند باید ظرف یک هفته فارسی صحبت کنند، اشتباه می‌کنید و این اهمیت مردم است.
ظریف در ادامه با انتقاد از برخی از رسانه‌ها بیان کرد: ما می‌آییم این صحبت اوباما را تیتر می‌کنیم که گفته است «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمی‌توانم». چرا کیهان و صداوسیمای ما به جای اینکه جمله دوم را تیتر کنند و غرور ملی ما را افزایش دهند، جمله اول را تیتر می‌کنند؟ چون که هنوز در جاهایی ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد و باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد. اگر این مردم اینقدر استوار نایستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکمیت قهر نمی‌کنند و درک دارند، مردم برای هیچ نماینده‌ای از مردم تره خرد نمی‌کردند لذا آن کسی که پشت میز مذاکره بود مردم بودند ما نبودیم.
وی خطاب به جوانان گفت: من فکر می‌کنم شما جوانان و کنشگران بپذیرید که منافع ملی، جناحی نیست. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. امروز موجودیتی به نام ایران با عرض و طول و منابع این موقعیت جغرافیایی مورد هدف است و نیاز داریم ایرانی بهتر خود و فرزندان خود بسازیم.

> برخی‌‌‌ها منافع ملی را
بر اساس منافع جناحی خود تعریف می‌‌‌کنند
درادامه این مراسم علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی‌گفت: منافع را همه می‌‌‌دانیم اما آنچه که هویت ملی را شکل می‌‌‌دهد، چیست؟ بر اساس آن تعاریف فرق می‌‌کند و این محل اختلاف بین جناح‌‌های سیاسی است.
وی با طرح این پرسش که هویت ملی از کجا می‌‌آید؟ اظهار داشت: جوامع هویت ملی را تعریف و بر اساس آن دولت تشکیل می‌‌‌دهند. دولت هویت ملی را باز تعریف می‌‌‌کند و سعی دارد در این تعریف پایه‌‌های خود را محکم کند. شهید مطهری وجود درد و طلب مشترک را عامل پیدایش ملیت می‌‌دانست و تاکید بر هویت دینی داشت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتمان تعالی و توسعه را دو گفتمان موجود در کشور برشمرد و تصریح کرد: اختلاف بین بخش‌‌‌های مختلف جامعه بر اساس تعریف ملی و ملیت است و ما در تعریف منافع ملی دچار اختلافات اساسی هستیم. وی با بیان اینکه ما در تعریف منافع ملی با تحریف منافع ملی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: برخی‌‌‌ها منافع ملی را بر اساس منافع جناحی خود تعریف می‌‌‌کنند. وقتی تعریفی از منافع ملی نداریم، حفظ و حراست آن دچار خدشه می‌‌‌شود.

> باید به توافق برسیم که منافع ملی چیست
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز در سخنانی گفت: از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد علم کردند، فکر می‌‌کردند برای منافع مردم کار می‌‌کنند. برخی احزاب، اسم حزب را دارند و مدرن
هم هستند، ولی یک نوع قوم‌‌‌گرایی بر آنها
حاکم است.

> کنش‌‌گران سیاسی تجربه سال ۸۴ را
تکرار نخواهند کرد
سید محمدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان نیز در سخنانی گفت: کشور در شرایط خاصی قرار دارد. فشار سیاسی وجود دارد و نقدهای جدی به عملکردهای دولت و دولتمردان وجود دارد. مشکلات مردم و تحریم ظالمانه استکبار و استعمار جهانی و بی‌‌‌تدبیری‌‌ها در مدیریت همگی واقعیت‌های امروز جامعه ما هستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به رغم همه مشکلات فراوانی که در کشور است آنچه که فرهنگ فریبکاری و پوپولیسم است و دوباره دارد در این کشور ریشه می‌‌دواند، کنش‌‌‌گران سیاسی هوشمندانه تجربه سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد که نتیجه‌‌اش گرفتاری بزرگ و هدر رفتن سرمایه‌‌های ملی مردم و استعدادهای کشور شود. به گزارش ایلنا، خرازی با بیان اینکه انتظارات ما از دولت و دولتمردان جدی است، تصریح کرد: اصلاحات همیشه زنده است چون که حرف مهم و پیام بزرگی را و گفتمان اصلی را یعنی توسعه سیاسی و اقتصادی و اصلاحات همه‌‌جانبه برای مردم و انطباق دین و دولت
در مبارزه با استعمار را در درون خودش
جای داده است.