جنگ سیاسی غول‌های فناوری در بازار موبایل

گروه فناوری- موضع‌گیری‌های دولت ایالات متحده آمریکا علیه هوآوی در نهایت به نفع سامسونگ و البته به نفع ترامپ تمام شد، چراکه هم رقیب جدی سامسونگ در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند ضعیف‌تر شده و هم کارخانه‌های اپل به آمریکا منتقل شده است‌. بنابراین جنگ‌های دولت آمریکا با غول فناوری چینی در نهایت به نفع اقتصاد و شرکت‌های آمریکا تمام شد‌.
اوایل سال‌جاری میلادی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هوآوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهند تا علیه ایالات متحده از آنها استفاده کند‌. به این ترتیب شرکت هوآوی از سال گذشته به اتهام جاسوسی و شنود مکالمات و ارتباطات کاربران، شهروندان و مقامات آمریکایی از سوی دولت ایالات متحده و به دستور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است و با اینکه بارها مقامات این شرکت تمامی اتهامات وارده را رد و تکذیب کرده‌اند، باز هم به نظر می‌رسد تلاش کاخ سفید برای متقاعد کردن کشورهای هم‌پیمانش برای لغو قرارداد و قطع همکاری با هوآوی به ثمر نشسته و موفق شده این کشورها را در تحریم این شرکت چینی مجاب کند‌.
از سوی دیگر خبر دستگیری مدیرمالی هوآوی در کانادا و اتهام‌هایی که به وی نسبت داده شد به نفع شرکت سامسونگ شد‌. از سوی دیگر دولت چین پس از توافقاتی که با کوالکام، دشمن شرکت اپل داشته و ممنوعیت فروش و واردات گوشی‌های آیفون، دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به خواسته خود رسید و اکنون شرکت اپل کارخانه‌های خود را به آمریکا منتقل کرد‌. این در حالی است که پیش از این مدیران اپل در مقابل فشارهای ترامپ برای تعطیلی کارخانه‌های این شرکت در چین مقاومت کرده و در مقابل افزایش تعرفه واردات از چین واکنش نشان داده بودند اما با دستگیری مدیرعامل هوآوی و تصمیمات دولت چین، ترامپ به خواسته خود رسید‌. از سوی دیگر هوآوی که یک برند بسیار معتبر در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند بوده و محصولات خود را با قیمتی بسیار ارزان‌تر از سامسونگ عرضه می‌کرد پس از اتهاماتی مبنی بر نگرانی‌های امنیتی کشورهای جهان در رابطه با نحوه فعالیت این شرکت، سامسونگ مجددا جانی دوباره گرفته و می‌تواند در فاز بعدی فعالیت‌هایش در زمینه عرضه گوشی‌های مبتنی بر نسل پنجم اینترنت یا همان G 5 رقیب ضعیف شده را به راحتی شکست دهد‌. به این ترتیب دولت‌های آمریکا و کانادا به نفع سامسونگ عمل کرده‌اند اما دولت چین اقدامی جز بیکار کردن کارگران اپل و ضرر کردن واردکنندگان آیفون انجام نداده است‌. چگونه دولتی می‌تواند محصولاتی که خط تولید آنها در کشور خودش قرار دارد را تحریم کند؟!
نگرانی‌های امنیتی علیه هوآوی به نفع سامسونگ شد


نگرانی‌های امنیتی کشورهای جهان در خصوص فعالیت شرکت چینی هوآوی، به نفع سامسونگ تمام شده و کسب و کار آن را در حوزه توسعه فناوری شبکه نسل پنجم اینترنت رونق خواهد بخشید‌.
کشورهای متعددی اعم از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و بلژیک اعلام کرده‌اند که تحت تاثیر نگرانی‌های امنیتی دیگر نمی‌خواهند به همکاری با شرکت چینی هوآوی ادامه دهند، کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که این مساله به نفع شرکت کره‌ای سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رقبای هوآوی، تمام خواهد شد و سامسونگ قادر خواهد بود در میان اپراتورهای فعال در زمینه توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت G 5 حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد و به تقویت کسب‌و‌کار خود در این حوزه بپردازد‌.
هوآوی دومین شرکت تولیدکننده موبایل و گوشی هوشمند در جهان و یکی از فعال‌ترین اپراتورهای مخابراتی به شمار می‌رود که با کشورهای بسیاری درباره برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت G 5 همکاری کرده است‌.
این در حالی است که ساموسنگ نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و ابزارهای نیمه‌هادی در جهان است اما این شرکت کره‌ای هنوز نتوانسته در عرصه برقراری شبکه‌های اینترنتی و مخابراتی در جهان جایگاهی برای خود دست و پا کند و حرفی برای گفتن داشته باشد‌. در حقیقت باید گفت که سهم سامسونگ در بازار تجهیزات شبکه G4 پس از شرکت‌هایی نظیر هوآوی، زد تی ای، اریکسون و نوکای در جایگاه پنجم این رده‌بندی جای گرفته است‌.
کارخانه‌های اپل به آمریکا منتقل می‌شوند
اپل تحت‌تاثیر فشارهای سیاسی دولت ترامپ مبنی بر انتقال کارخانه‌ها از چین به داخل خاک کشور ایالات متحده، با اختصاص یک میلیارد دلار قصد دارد کارخانه جدیدی در شهر تگزاس آمریکا احداث کند‌.
پس از آغاز جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا چین را به افزایش تعرفه‌های گمرکی تهدید کرد که به واسطه آن بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی و خودروسازی آمریکایی که در چین کارخانه داشتند، اعلام کردند که متحمل ضرر و زیان‌های گسترده و هنگفتی خواهند شد‌.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی به منظور کاهش هزینه‌های نهایی و افزایش سودآوری، کارخانه‌های خود را به شهرهای مختلف چین منتقل کرده‌اند و میلیون‌ها کالای تولیدی خود را در این کشور به تولید و فروش می‌رسانند‌. با توجه به آنکه بسیاری از شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی آمریکایی در چین کارخانه دارند و یا با بسیاری از شرکت‌های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده‌اند، می‌تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا و چین به همراه داشته باشد‌.
به نظر می‌رسد که تلاش شرکت‌های تکنولوژی همچون اپل برای کاهش هزینه‌های نهایی و تمام شده برای تولید محصولات‌شان در خارج از خاک آمریکا به نتیجه نرسیده است و مجبور شده‌اند تحت فشارهای سیاسی دولت ترامپ، به ساخت و احداث کارخانه در داخل خاک این کشور و انتقال آن از چین به آمریکا اقدام کنند‌.
بر اساس گزارش رویترز، اپل اعلام کرده است که بدین منظور یک میلیارد دلار برای راه‌اندازی کارخانه واقع در شهر تگزاس، ایالت آستین شمالی را سرمایه‌گذاری کرده و اختصاص داده است‌. این شرکت آمریکایی همچنین از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای احداث دیتاسنتر و مراکز داده در شهرهای سیاتل، سن‌دیگو، کالیفرنیا و همچنین توسعه فعالیت‌های عملیاتی خود در شهرهایی نظیر نیویورک، پیتزبورگ و کلورادو ظرف سه سال آینده خبر داده است‌. پروژه احداث و راه‌اندازی کارخانه اپل در تگزاس بالغ بر ۲۰ هزار شغل در ایالات متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد‌.
ترامپ پیشتر به بهانه حمایت از تولید داخلی و افزایش نرخ اشتغالزایی در ایالات متحده، شرکت‌های تکنولوژی و خودروسازی آمریکایی را که در خارج از این کشور کارخانه احداث کرده و به تولید محصولات خود در کشورهای دیگر می‌پردازند، به شدت انتقاد کرده و آنها را تهدید کرده بود‌.
مرکز تحقیقات مخفی هوآوی
هوآوی که اخیرا تحت فشارهای زیادی از سوی دولت آمریکا قرار گرفته است، آزمایشگاه تحقیقاتی مخفیانه‌ای را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا ترتیب داده است‌.
بر اساس گزارشی جدید از بلومبرگ، غول چینی دنیای موبایل در شنژن، مقر اصلی خود، مرکز تحقیقات مخفیانه‌ای دارد که به‌طرز کنایه‌آمیزی «کاخ سفید» نام‌گذاری شده است‌. گفته می‌شود مهندسان هوآوی در این مرکز روی برنامه‌های بنیادی این شرکت در خصوص هوش مصنوعی، رایانش ابری و تولید تراشه‌های کاملا اختصاصی کار می‌کنند تا وابستگی این شرکت به شرکت‌های آمریکایی را به حداقل برسانند‌.
در حال حاضر، شرکت چینی قطعاتی را در حوزه‌ خدمات ابری و راهکارهای مربوط به اینترنت اشیا به شرکت‌های مختلف عرضه می‌کند که پیش‌بینی می‌شود این تجارت امسال در حدود ۱۰ میلیون دلار درآمد را برای هوآوی به همراه داشته باشد و در سال‌های آتی نیز روند صعودی در پیش بگیرد‌.
به‌نظر می‌رسد که دولت چین امیدوار است سناریویی را پیش ببرد که در آن از سخت‌افزار و نرم‌افزار آمریکایی بی‌نیاز شود؛ اما ادامه‌ تشدید نگرانی‌های امنیتی، این هدف ممکن است مساوی با از دست دادن مشتری در خارج از مرزهای چین باشد‌.
توافقات چین و کوالکام علیه اپل
اپل و کوالکام مدتی است که درگیر دعوای حقوقی بر سر مسائل مختلف از جمله نقض حقوق مالکیت فکری هستند و حالا دادگاهی در چین به صورت اولیه با درخواست کوالکام مبنی بر ممنوعیت فروش آیفون‌های قبلی اپل در بازار این کشور موافقت کرده است‌.
دادگاه فوژو با استناد به نقض چند پتنت نرم‌افزاری تصمیم فوق را اتخاذ کرده، اما اپل همچنان به فروش آیفون‌های قبلی مانند 6s و 10 ادامه می‌دهد‌.
طبق ادعای شرکت ساکن کوپرتینو، پتنت‌های مورد استناد مربوط به نسخه‌های قبلی iOS هستند و از iOS 12 به بعد، سیستم عامل موبایل اپل شامل نرم‌افزارهای کوالکام نیست‌. از سوی دیگر همه آیفون‌های موجود در بازار به نسخه‌های جدید iOS آپدیت شده‌اند و به همین خاطر، اپل درخواست تجدیدنظر در رای مذکور را برای دادگاه فوژو ارسال کرده است‌.
بر اساس گزارشات جدید، کوالکام به ممنوعیت فروش مدل‌های قدیمی راضی نشده و با ارائه درخواست دیگری به دادگاه‌های چین، خواستار اعمال ممنوعیت فروش برای آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR نیز شده است‌. هر سه آیفون 2018 به iOS 12 مجهز شده‌اند و به گفته اپل، شامل حکم نقض پتنت نمی‌شوند؛ اما ژیانگ هونگی وکیل کوالکام در چین اظهار داشته این شرکت با استفاده از پتنت‌های موجود، شکایت خود را علیه مدل‌های جدید آیفون هم طرح خواهد کرد‌.
کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده ممنوعیت واردات آیفون را در تضاد با منافع ملی قلمداد می‌کند‌.
مقر جدید اپل در آستین تگزاس
اپل اعلام کرد که در راستای گسترش فعالیت‌های خود در خاک ایالات متحده، پردیس جدیدی را در شهر آستین، مرکز ایالت تگزاس احداث می‌کند‌.
پردیس جدید آستین که قرار است با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دایر شود، سومین مقر اپل در این شهر به حساب می‌آید‌. این شرکت در حالی برنامه‌های توسعه‌ خود را با قدرت دنبال می‌کند که هنوز آمازون در پی یافتن مکانی برای برپایی دومین مقر خود در آمریکاست و میان شهرهای مختلف آمریکا برای میزبانی از این غول تجارت الکترونیک، رقابتی نفس‌گیر در جریان است‌. پیشتر تصمیم ‌گردانندگان نیویورک برای ارائه‌ مشوق مالی دو میلیارد دلاری به آمازون برای برپایی مقر تازه‌اش در این شهر، موجی از انتقادها را از طرف دیگر شهرها برانگیخت‌. در حال حاضر بیش از ۶۲۰۰ نفر در آستین برای اپل کار می‌کنند و انتظار می‌رود با احداث پردیس جدید ۵۰ هکتاری، این شرکت به بزرگترین کارفرما در آستین تبدیل شود‌. اپل پیش‌بینی کرده که مقر جدیدش در آغاز راه‌اندازی، نزدیک به پنج هزار نیروی کار خود را در خود جای دهد و در ادامه بتواند تعداد کارکنان خود را به ۱۵ هزار نفر برساند‌. قرار است در این پردیس، بخش‌های مختلف از مهندسی و طراحی گرفته تا پشتیبانی و خدمات مشترکین به فعالیت بپردازند‌. گفتنی است این مقر جدید همانند سایر مقرهای Apple در سراسر جهان به‌طور صددرصدی از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر استفاده خواهد کرد‌.
کوپرتینویی‌ها اعلام کرده‌اند که علاوه‌بر احداث پردیس جدید در آستین، قصد دارند در شماری دیگر از شهرهای ایالات متحده از جمله سیاتل، سن‌دیگو و کالور فعالیت‌های خود را گسترش و تعداد کارکنان خود را در هر یک از این شهرها به هزار نفر افزایش دهند‌. پیتسبورگ، نیویورک، بولدر و کلرادو نیز شهرهای دیگری هستند که طی سه سال آینده میزبان اپل خواهند بود‌. این شرکت در مجموع بیش از ۹۰ هزار کارمند در سراسر آمریکا در استخدام خود دارد و ۱۶ ایالت آمریکا هر یک به طور متوسط بیش از هزار کارمند اپل را در خود جای داده‌اند‌.