استقبال نمایندگان مجلس از اولین نطق محمد رضا عارف درخواست رفع حصر و ممنوع‌التصویری از خانه ملت

همدلی| روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و مرد پشت پرده رایزنی‌های جریان اصلاحات در مجلس، اولین نطق میان دستور خود را در نکوهش حصر و ممنوع التصویری در نظام جمهوری اسلامی در صحن علنی مجلس ادا کرد. رئیس فراکسیون امید که طی یک سال گذشته کمتر خود را درگیر فعالیت‌های علنی کرده است و ترجیح داده بیشتر مرد پشت پرده باشد و وظایف خود به عنوان رئیس فراکسیون امید را به‌صورت غیرعلنی در راستای مدیریت صحن و رای‌گیری‌ها، تعیین استراتژی برای فراکسیون و رایزنی و لابی‌گری پشت پرده انجام دهد، روز یکشنبه برای نخستین‌بار در صحن علنی مجلس پشت تریبون رفت و در ۱۰ بند مهم‌ترین اولویت‌ها و مسائل کلان کشور، جریان اصلاحات و مردم را تبیین کرد. او ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی و بیان نقش تاثیرگذار او و سیدمحمد خاتمی در خلق حماسه ماندگار در انتخابات خرداد۹۲ و اسفند۹۴ تداوم حضور پرشکوه مردم در انتخابات را مهم‌ترین پشتوانه اقتدار، رشد و پیشرفت کشور دانست. البته نطق میان دستور او با حواشی قابل توجهی همراه بود و مورد توجه بسیاری از نمایندگان و خصوصا اعضای فراکسیون امید قرار گرفت. به نحوی که در طول نطق او، همه نمایندگان ساکت بودند و به سخنانش گوش می‌دادند. البته صرف نظر از شعار مرگ بر فتنه‌گری که در گوشه‌ای از صحن شنیده شد، برخی نمایندگان با گفتن احسنت او را همراهی و سخنانش را تایید می‌کردند. گفتنی است؛ همزمان بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس که عموماً از اعضای فراکسیون امید بودند با حضور در جلوی صحن، روی صندلی‌های دو ردیف جلویی نشسته و پس از اتمام سخنانش، به سمت او رفته و دست دادند. همچنین پس از آن‌که این نماینده اصلاح‌طلب به سمت صندلی خود رفت، تعدادی از نمایندگان با حرکت به سمت صندلی او رئیس فراکسیون امید را همراهی کرده و به او تبریک گفتند. سیدحسین نقوی حسینی نماینده اصول‌گرای نزدیک به جبهه پایداری یکی از نمایندگانی بود که بنا به اعلام هیات رئیسه باید پس از عارف پشت تریبون قرار می ‌رفت. او به‌دلیل ازدحام نمایندگانی که به استقبال عارف رفته بودند، با دقایقی تاخیر نطق خود را آغاز کرد و در اعتراض به وضعیت پیش آمده از هیات رئیسه خواست که وقت نطق او را نگه دارند تا فضای صحن آرام شود. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در نطق خود، با اشاره به اقتدار، ثبات و پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: هرگونه حصر، ایجاد محدودیت و ممنوع‌التصویری دلسوزان و یاران انقلاب در شان این نظام نیست و باعث ایجاد هزینه‌های غیرضروری و جبران‌ناپذیر شده و می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: از رئیس جمهور محترم می‌خواهم با استفاده از جایگاه قانونی خود و با استفاده از تجربیات گذشته، با رایزنی با ارکان نظام، اطمینان لازم را فراهم کرده که با رفع حصر و برطرف شدن محدودیت‌های موجود، نه تنها تهدیدی متوجه امنیت و آرامش کشور نخواهد شد، بلکه تلخی حوادث گذشته با شیرینی تفاهم و همدلی جایگزین می‌شود.
از اجماع اصول‌گرایان استقبال می کنیم
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به انتخابات پیش‌رو از تحقق اجماع نسبی بین اصول‌گرایان استقبال کرد و گفت: امیدوارم با حضور قدرتمند هر دو جبهه اصلی سیاسی کشور در صحنه انتخابات، شور و نشاط و مشارکت بالا را شاهد باشیم.


او ادامه داد: رئیس‌جمهور آینده نیز باید با تشکیل کابینه کارآمد و جوان، روند رو به رشد چهارسال گذشته را تسریع و به مطالبات جوانان و اقشار مردم پاسخ مناسب دهد. از شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی و نظارت، وزارت کشور، رسانه ملی و دیگر تریبون‌های عمومی می‌خواهم با رعایت حق‌الناس، بی‌طرفی و مُر قانون به مردم در تحقق حماسه دیگری در ۲۹ اردیبهشت کمک کنند.
عارف از فعالان حزبی و سیاسی و ستادهای انتخاباتی نامزدها خواست با رعایت اخلاق، ضمن تبلیغ نامزدها و برنامه‌ها و ویژگی‌های ایشان، از تخریب یکدیگر و دستاوردهای نظام پرهیز کنند و با تکریم رقیب، شور و نشاط انتخاباتی را فراهم آورند.
تدوام فضای امنیتی دانشگاه‌ها نگران کننده و غیرقابل قبول است
او با بیان اینکه نشاط سیاسی که مدنظر مقام معظم رهبری است، نیازمند حضور فعال جوانان و دانشجویان است، تداوم فضای امنیتی دانشگاه‌ها را نگران کننده و غیرقابل قبول دانست و گفت: وزرای مربوطه، باید انتظارات به حقِ دانشگاهیان را در رفع فضای امنیتی برآورده کنند. جوانان، دانشجویان و رسانه‌ها باید در فعالیت‌های قانون‌مند خود، امنیت خاطر داشته باشند.
نماینده مردم تهران با تاکید براینکه باید بستر حضور سیاسی و اجتماعی جوانان فراهم باشد، اظهار کرد: دولت آینده باید درهای خود را به روی جوانان شایسته باز کند. باید نوسازی دولت و بازسازی ساختارها با تکیه بر جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری محقق شود.
او از دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان حق عمومی یاد کرد و گفت: این مهم باید به صورت یک اصل پذیرفته شده در جمهوری اسلامی ایران درآید و هر سه قوه و نیز نهادهای خارج از سه قوه باید به حقِ جریانِ آزاد اطلاعات، احترام بگذارند و تمکین کنند.
عارف گفت: در جهان پرآشوب و در منطقه بحران‌زده ما، ایران اسلامی به برکت خون شهدا و تدابیر مقام معظم رهبری و تلاش‌های ارزشمند تمامی نیروهای مسلح و متولیان امنیت کشور، از ضریب امنیت منحصر به فردی برخوردار است. عدم دخالت نظامیان در رقابت‌های سیاسی، علاوه بر تقویت اعتبار تلاش‌گران این حوزه، با ایجاد شور و نشاط بیشتر در عرصه باشکوه انتخابات، اقتدار ملی کشور را بیش از پیش تقویت می‌کند.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: رسیدن به لیست واحد در انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ کشور، به عنوان جهت‌گیری اساسی اصلاح‌طلبان و با سازوکار تعیین شده و شفاف، با تاکید بر معرفی نامزدهای پاکدست، شایسته و متخصص برای ایفای نقش در پارلمان‌های شهری و محلی، با دقت و جدیت مورد عمل قرار خواهد گرفت.
عارف به حضور مردم در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۴ اشاره کرد و گفت: از حمایت‌ها و راهنمایی‌های بزرگان نظام و نقش ویژه مرحوم آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی در خلق حماسه سیاسی تشکر می‌کنم و تداوم حضور پرشکوه مردم را مهم‌ترین پشتوانه اقتدار، رشد و پیشرفت کشور می‌دانم.
او با بیان اینکه مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی کشورمان خواستار توافق هسته‌ای بودند تا بتوانند در امنیت، صلح و آرامش به رشد و رونق اقتصادی دست یابند، ادامه داد: اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، این مهم نباید به بهانه کشمکش‌های انتخاباتی، مورد خدشه و تهدید قرار گیرد.
رئیس فراکسیون امید برقراری مجدد عقلانیت، تدبیر و آرامش در منظومه قوه مجریه توسط رئیس‌جمهور را قابل تقدیر دانست و گفت:‌ دستاوردهای دولت یازدهم از جمله رشد اقتصادی، مهار تورم و طرح تحول سلامت قابل تقدیر است. تخریب دستاوردهای ارزشمند دولت، جفاست و با منافع ملی در تضاد است. اما در عین حال تداوم رکود و افزایش حجم نقدینگی، عدم تعادل بین منابع و مصارف بودجه عمومی و دیگر مشکلات اقتصادی همچنان فعالین اقتصادی و مردم را رنج می‌دهد.
او تاکید کرد: دولت آینده با رای قاطع مردم بر مسند اداره کشور قرار گیرد تا با قدرت بر مشکلات مزمن و ساختاری به جا مانده از گذشته، فائق آید.
رئیس فراکسیون امید گفت: این مجلس و دولت آینده باید بسترساز امید، آرامش و رونق اقتصادی، مبارزه با فساد و آسیب‌های اجتماعی، تحقق اقتصاد مقاومتی و توانمندسازیِ تولید ملی، توسعه اشتغال، خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری نهادهای حاکمیتی در اقتصاد، و توجه ویژه به بحران کم آبی و مسائل محیط زیستی باشد.
او تاکید کرد: معیشت و منزلت مردم از مهم‌ترین مسائل کشور است که باید با تکیه بر عقلانیت، آرامش، خردگرایی، همگرایی و اخلاق در اولویت برنامه‌های آتی کشور قرار گیرد.
حیدری: تقاضای رفع حصر را از رهبری بخواهید
همچنین در این راستا پس از آنکه محمدرضا عارف درنطق خود خواهان رفع حصر موسوی و کروبی و رفع ممنوع التصویری سید محمد خاتمی شد، غلامرضا حیدری، نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در تذکری به رئیس جمهور گفت: «به عنوان رییس شورای امنیت از رهبری تقاضای رفع حصر موسوی،‌ کروبی و سرکار خانم رهنورد و همچینن رفع ممنوع التصویری خاتمی را بخواهید.»
نماینده تهران در مجلس ادامه داد: ‌از روحانی می خواهم چون این عزیزان در شرایط سنی و سلامتی نامناسبی هستند اگر خدایی نکرده اتفاقی که برای آقای هاشمی رخ داد برای این محصورین هم رخ دهد در شان نظام نخواهد بود. از رهبری هم تقاضا داریم که عنایت ویژه ای مبذول کنند و به مسئولین مربوط دستور دهند که این حصر بیش از این کشدار نشود.
این نماینده اصلاح طلب تاکید کرد: ‌اطمینان دارم که این بزرگواران از نجیب ترین با وفاترین ها به ملت هستند البته جای دارد که مراکز تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات استراتژیک، یک مطالعه عمیق انجام دهند که چگونه است از ابتدای انقلاب روسای جمهور،‌نخست وزیر و روسای مجلس به حصر و حذف کشیده شده اند و این به صورت یک روند تبدیل شده است و جای تامل دارد.
سایر اخبار این روزنامه