سنای آمریکا محمد بن سلمان را مسوول قتل خاشقجی شناخت

سنای آمریکا دو قطعنامه‌ به تصویب رساند که در یکی از آنها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مسوول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، معرفی شده و در قطعنامه دیگری خواستار پایان دادن به حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن شد.
در حالی این قطعنامه‌ها دو ماه پس از قتل جمال خاشقجی تصویب شدند که در این مدت دونالد ترامپ بر نامشخص بودن مسوول مرگ خاشقجی تاکید داشته و از پادشاهی عربستان به عنوان متحد ایالات متحده تمجید کرده است. این در حالی است که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان باید حداقل از طرح قتل اطلاع داشته باشد، اما باوجود این دونالد ترامپ بارها بر اهمیت روابط واشنگتن و ریاض تاکید کرده است.
در یکی از این قطعنامه‌ها که با اتفاق آرا تصویب شد آمده است، سنای آمریکا باور دارد که ولیعهد عربستان مسوول قتل جمال خاشقجی است و حکومت عربستان باید تضمین دهد که درباره این حادثه اقدام مناسبی صورت خواهد گرفت. باب کورکر، سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته روابط خارجی سنا به همراه میچ مک‌کانل، رهبر اکثر جمهوریخواه در سنای آمریکا قطعنامه محکومیت عربستان در ارتباط با قتل جمال خاشقجی را تهیه کرده بودند.
میچ مک‌کانل در این زمینه گفت: اعضای سنا در خصوص قتل جمال خاشقجی نگرانی‌های شدیدی دارند ولی در عین حال ما خواهان حفظ همکاری 70 ساله بین ایالات متحده و عربستان هستیم‌. همچنین خواهان تضمین تداوم این روابط هستیم به نحوی که منافع آمریکا تامین و اوضاع در این منطقه بحران‌زده و خطرناک تثبیت شود.


رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا خواستار رای مثبت سناتورها به این قطعنامه شد چرا که به نظر وی چنین قطعنامه‌ای از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است و نگرانی در خصوص یمن را نیز مطرح می‌کند. با این حال باب کورکر و میچ مک‌کانل به قطعنامه جنگ یمن رای منفی دادند و از دیگر سناتورها‌ خواستند به این قطعنامه رای مثبت ندهند.
جمال خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه توسط ۱۵ مامور سعودی به قتل رسید و بر اساس گزارش رسانه‌ها، جسدش قطعه‌قطعه شد.
ریاض که ابتدا منکر این قتل بود بعدا روایت‌های مختلفی از این حادثه بیان کرد و در نهایت مرگ خاشقجی را به عوامل خودسر نسبت داد و گفت که ولیعهد عربستان در این قضیه دخالتی نداشته است. این در حالی است که منابع اطلاعاتی و امنیتی، برخی از سناتورها و رسانه‌های آمریکایی انگشت اتهام را به سوی محمد بن سلمان نشانه رفته و گفته‌اند که وی آمر این قتل است.
پایان حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان
قطعنامه دیگر که با ۵۶ رای موافق در مقابل ۴۱ رای مخالف در سنای آمریکا به تصویب رسید به دولت ایالات متحده توصیه کرده که حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن را متوقف کند. این قطعنامه غیر‌الزام‌آور است. نارضایتی از محمد بن سلمان و از اقدامات کاخ سفید در این زمینه باعث شد تعدادی از جمهوریخواهان متحد دونالد ترامپ در سنای آمریکا از قطعنامه درباره جنگ یمن حمایت کنند.
برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت‌ که به همراه سناتور مایک لی از ایالت یوتا، قطعنامه پایان حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن را مطرح کرده به خبرنگاران گفت: رای سنا به این قطعنامه لحظه‌ای تاریخی بود.
به گزارش آسوشیتدپرس، هر دو قطعنامه اکنون باید در مجلس نمایندگان نیز به رای گذاشته شود؛ امری که تا پایان سال جاری میلادی بعید به نظر می‌رسد. حتی اگر بعدتر هم مجلس نمایندگان با هر دو قطعنامه موافقت کند، باز هم اجرای آنها نیازمند امضای دونالد ترامپ است که چنین اتفاقی تقریبا غیرممکن است. با توجه به اینکه جمهوریخواهان همچنان تا روز سوم ژانویه اکثریت را در مجلس سنا در دست دارند، احتمال رد این قطعنامه همچنان وجود دارد.
از طرفی با وجود اقدام سنا، رییس مجلس نمایندگان آمریکا با پیش‌ کشیدن لایحه‌ای مرتبط با کشاورزی در آرکانزاس با به جریان افتادن قطعنامه پایان حمایت آمریکا از جنگ یمن مخالفت کرد.
پل رایان با لایحه‌ای کشاورزی که شامل همه چیز از بیمه محصولات کشاورزی تا پول برای پهنای باند روستایی می‌شود، به جنگ قطعنامه ضد‌سعودی رفت. با اقدام پل رایان، هر گونه رای‌گیری برای قطعنامه‌های تحت حمایت قانون اختیارات جنگی تا پایان دوره کنگره کنونی که سوم ژانویه به پایان می‌رسد، عملا غیر‌ممکن می‌شود.
رییس مجلس نمایندگان آمریکا برای سناتورهایی که تلاش دارند قطعنامه یمن را به جریان بیندازند و در دو مجلس کنگره آمریکا آن را به تصویب برسانند، مانع ایجاد کرده است. توماس میسی‌ از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: نفرت‌انگیز است. پل رایان از مسوولیت بحث درباره مداخله ما در جنگ یمن با پنهان کردن این قطعنامه جنگی در یک فرآیند رای‌گیری روی لایحه کشاورزی فرار می‌کند. جای تاسف دارد! چنانچه قطعنامه سنا برای پایان دادن به نقش آمریکا در جنگ یمن به تصویب برسد، اقدام پل رایان موجب شده این قطعنامه برای تصویب به صحن مجلس نمایندگان آمریکا نرسد.
ادامه صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان
این در حالی است که پس از افشای نقش شماری از مقامات دولتی عربستان در قتل جمال خاشقجی و همچنین حضور عربستان در جنگ یمن، دولت آلمان صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کرده بود. اکنون خبر امکان صدور جنگنده به عربستان رسانه‌ای شده است. این در حالی است که دولت آلمان بر توقف صادرات سلاح به عربستان تاکید دارد.
به گزارش دویچه‌وله، آلمان رسما اعلام کرده بود که صادرات تسلیحاتی خود را به عربستان متوقف می‌کند. سایت خبری اشپیگل‌آنلاین با انتشار گزارشی از صدور غیرمستقیم جنگنده‌هایی نظیر یوروفایتر به عربستان خبر داده است. در این گزارش آمده که آلمان با صدور تسلیحات از سوی دیگر کشورهای اروپایی به عربستان مخالفتی ندارد. این موضوع حتی شامل آن دسته از تسلیحاتی می‌شود که با مشارکت آلمان تولید شده‌اند. سخن از جنگنده‌هایی همچون تورنادو و یوروفایتر تایفون است. اشپیگل‌آنلاین گزارش خود را با استناد به گزارش کارگروه اقتصادی بوندس‌تاگ، پارلمان آلمان، تهیه کرده است.