برخی‌‌‌ها منافع ملی را بر اساس منافع جناحی تعریف می‌‌‌کنند

چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان با حضور اعضای این حزب و چهره‌های سیاسی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر سید محمدصادق خرازی و مجید فراهانی، محمدجواد ظریف به سخنرانی پرداخت. وزیر امور خارجه در مهم‌ترین بخش از سخنان خود رعایت حقوق بشر در کشورمان را فراتر از یک الزام اخلاقی دانست و این مساله را به منزله یک ضرورت در حوزه امنیت ملی دانست.
محمدجواد ظریف در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان گفت: من به حساب اینکه از ابتدا در وزارت امور خارجه مسوولیت داشتم، هیچگاه اجازه حزبی بودن را نداشتم. در وزارت امور خارجه بر اساس اساسنامه‌ای که از استحکام خوبی هم برخوردار است، حضور کارمندان وزارت امور خارجه در احزاب را ممنوع کرده است. بنده نیز کاری جز کارمندی وزارت امور خارجه نکرده‌ام. وی با اشاره به درخواست سید محمدصادق خرازی برای حضورش در این کنگره اظهار داشت: شور و نشاط و حرکت عمیق را که می‌بینم. اگر اینها نبود وزیر امور خارجه در یک جلسه حزبی شرکت نمی‌کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حوزه سیاست خارجی، حوزه منافع ملی است و حوزه درگیری‌های جناحی نیست. خیلی خوشحال شدم که آقای خرازی جلسه‌ای تشکیل دادند که از احزاب مختلف از جمله اصولگرایان هم دعوت کردند برای منافع ملی و رعایت ملاحظات آن بحث و گفت‌وگو شود.
از صحبت‌های آمریکایی‌ها درباره عربستان شرم می‌کنم


وی با یادآوری اظهارات ترامپ و سناتور لیندسی گراهام یادآور شد: آنها می‌گویند اگر ما پشت عربستان نبودیم، عربستانی‌ها باید ظرف یک هفته فارسی صحبت می‌کردند. ترامپ می‌گوید اگر دو هفته از عربستان حمایت نکنیم، از بین می‌روند. من به عنوان یک مسلمان‌ و به عنوان کسی که در این منطقه زندگی می‌کنم شرم می‌کنم که درباره همسایگان ما این طور صحبت می‌کند. اما افتخار می‌کنم به رغم همه فشارها، همچنان ایستاده‌ایم که اگر خیال می‌کنید همسایگان ما از حمایت شما بی‌بهره شوند باید ظرف یک هفته فارسی صحبت کنند، اشتباه می‌کنید و این اهمیت مردم است.
وزیر امور خارجه افزود: مردم ما در لحظات تاریخ‌ساز در اقتدار نظام و مملکت همکاری و ایثار کرده‌اند. این مردم را باید پاس بداریم. این مردم را باید بشناسیم و از این سرمایه بزرگ اجتماعی حراست کنیم. رعایت حقوق بشر یک تکلیف قانونی و امر اخلاقی و حتی یک وظیفه اسلامی نیست بلکه بالاتر یک ضرورت ادامه حیات این کشور است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: «مشکلی داریم که فکر می‌کنم حل این مشکل می‌تواند بر مبنای وحدت ملی باشد و می‌خواهم این مشکل را بی‌پرده بیان کنم؛ مشکل این است که از طیف‌های مختلف فکری ما و از کسانی که طرفدار تعامل با دنیای غرب هستند، کسانی که اسمشان را می‌گذارند دلواپس، یک باور غلط دارند و آن این است که دنیا را در غرب می‌بینند.»
ظریف در توضیح اظهارات خود گفت: «بزرگترین مخالفان تعامل با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند و برای همین هم خودشان را با ذهنیت غرب تعیین می‌کنند ولی تحول عمده‌ای در دنیا اتفاق افتاده است که ما باید این تحول را بشناسیم و آن تحول این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.»
دوران قدر‌قدرتی در جهان به پایان رسیده است
ظریف با تاکید بر اینکه دوران قدر‌قدرتی در جهان به پایان رسیده، خاطرنشان کرد: این دوران به پایان رسیده است ولی نمی‌خواهیم باور کنیم. ترامپ هزینه تسلیحاتی‌اش معادل هزینه تسلیحاتی همه کشورهای دنیاست. ۶۵۰ میلیارد دلار هزینه دفاعی آمریکاست و پس از آن روسیه با ۲۲۰ میلیارد هزینه تسلیحاتی در رتبه دوم و پس از آن عربستان با ۶۷ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارند. چند کشور حدود ۳۰ یا ۴۰ میلیارد هزینه دارند و بقیه کشورها هزینه تسلیحاتی‌شان کمتر است.
وی با بیان اینکه ترامپ مجبور است برای اینکه به ایران فشار آورد، نمایندگانی به کشورها بفرستد و بگوید اگر کشور شما با ایران معامله کند، من ویزای آمریکا برای شما صادر نمی‌کنم، ابراز داشت: این نشان‌دهنده آن است که آن توانمندی به پایان رسیده است. آمریکایی‌ها نمی‌توانند خواسته خودشان را عملی کنند به شرط اینکه ما همه نگاه‌مان را به آمریکا معطوف نکنیم و فکر نکنیم هر چه در کشور ما اتفاق می‌افتد یک سر آن مربوط به آمریکا می‌شود.
با رد برخی ادعاها در زمینه رعایت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: «رعایت حقوق بشر یک الزام اخلاقی برای ایران نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. مردم را به عنوان پشتوانه امنیت ملی خودمان نیاز داریم و بدون مردم ما هیچ هستیم.»
آن کسی که پشت میز مذاکره بود مردم بودند ما نبودیم
وی افزود: ما می‌توانیم آینده خود را رقم بزنیم اما اشتباه در دوران ما خیلی هزینه دارد. صدام خیلی قدرتمند بود اما فکر کرد که می‌تواند قدرت خود را همیشگی کند. اشتباه محاسبه می‌تواند یک کشور را از اوج قدرت به حضیض ذلت برساند. در دوران انتقالی دولت‌ها از بین رفته‌اند. ما بپذیریم که می‌توانیم کنشگری عمده باشیم.
ظریف با انتقاد از برخی از رسانه‌ها بیان کرد: ما می‌آییم این صحبت اوباما را تیتر می‌کنیم که گفته است «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمی‌توانم». چرا کیهان و صداوسیمای ما به جای اینکه جمله دوم را تیتر کنند و غرور ملی ما را افزایش دهند، جمله اول را تیتر می‌کنند؟ چون که هنوز در جاهایی ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد و باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد. اگر این مردم اینقدر استوار نایستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکمیت قهر نمی‌کنند و درک دارند، مردم برای هیچ نماینده‌ای از مردم تره خرد نمی‌کردند لذا آن کسی که پشت میز مذاکره بود مردم بودند ما نبودیم.
موجودیت ایران مورد هدف قرار گرفته است
وی خطاب به جوانان گفت: فکر می‌کنم شما جوانان و کنشگران بپذیرید که منافع ملی، جناحی نیست. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. امروز موجودیتی به نام ایران با عرض و طول و منابع این موقعیت جغرافیایی مورد هدف است و نیاز داریم ایرانی بهتر خود و فرزندان خود بسازیم. اما سید محمدصادق خرازی در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان، ضمن خیر‌مقدم به مهمانان و وزیر امور خارجه گفت: کشور در شرایط خاصی قرار دارد. فشار سیاسی وجود دارد و نقدهای جدی به عملکردهای دولت و دولتمردان وجود دارد. مشکلات مردم و تحریم ظالمانه استکبار و استعمار جهانی و بی‌‌‌تدبیری‌‌ها در مدیریت همگی واقعیت‌های امروز جامعه ما هستند.
کنشگران سیاسی هوشمندانه تجربه سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد
وی با بیان اینکه عدم امنیت برخی کنشگران سیاسی عارضه بزرگ و دردآوری است که سلسله اندام‌‌های جریان‌‌های سیاسی را لرزانده است، اظهار داشت: ما انتظارات زیادی از دولت و مسوولان داریم اما هرگز حاضر نیستیم روی دیوار کسانی که بر سختی و گرفتاری هشت ساله دوران جهود فکری این کشور را ایجاد کردند را امضا کنیم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: به رغم همه مشکلات فراوانی که در کشور است آنچه که فرهنگ فریبکاری و پوپولیسم است و دوباره دارد در این کشور ریشه می‌‌دواند، کنشگران سیاسی هوشمندانه تجربه سال ۸۴ را تکرار نخواهند کرد که نتیجه‌‌اش آن جهود و گرفتاری بزرگ و هدر رفتن سرمایه‌‌های ملی مردم و استعدادهای کشور شود.
خرازی با بیان اینکه انتظارات ما از دولت و دولتمردان جدی است، تصریح کرد: اصلاحات همیشه زنده است چون که حرف مهم و پیام بزرگ‌ و گفتمان اصلی یعنی توسعه سیاسی و اقتصادی و اصلاحات همه‌‌جانبه برای مردم و انطباق دین و دولت در مبارزه با استعمار را در درون خودش جای داده است.
خرازی با بیان اینکه ظریف افتخار مردم ایران است و نام او جزو کسانی است که نامش در تاریخ ایران باقی است، یادآور شد: بارها گفته‌‌ام که دکتر فاطمی ۱۶ سال وزارت نکرد بلکه یازده ماه وزارت کرد اما همواره در طول تاریخ ایستاده است و نام ظریف هم در روابط بین‌‌المللی و خارجی و تاریخ روابط بین‌‌الملل باقی خواهد ماند.
علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پنل تخصصی چهارمین کنگره ندای ایرانیان در برج میلاد نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و با طرح این پرسش که هویت ملی از کجا می‌‌آید؟ اظهار داشت: جوامع هویت ملی را تعریف می‌کنند و بر اساس آن دولت تشکیل می‌‌‌دهند. دولت هویت ملی را باز‌تعریف می‌‌‌کند و سعی دارد در این تعریف پایه‌‌های خود را محکم کند. شهید مطهری وجود درد و طلب مشترک را عامل پیدایش ملیت می‌‌دانست و تاکید بر هویت دینی داشت.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتمان تعالی و توسعه را دو گفتمان موجود در کشور برشمرد و تصریح کرد: اختلاف بین بخش‌‌‌های مختلف جامعه بر اساس تعریف ملی و ملیت است و ما در تعریف منافع ملی دچار اختلافات اساسی هستیم. منافع ملی فقط اقتدار نظامی نیست چراکه منافع ملی حفظ منابع ملی و انسانی نیز هست. شکوری‌راد ادامه داد: در سند بالادستی الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، هویت ملی براساس فرهنگ تعریف شده و در آن نه به ساختار سیاسی و نه به سرزمین اشاره نشده است. باید سیاسیون و صاحبنظران جامعه در مورد این مساله بحث کنند تا فردا این تعاریف به عنوان سند بالادستی نگاشته نشود.
وی با بیان اینکه ما در تعریف منافع ملی با تحریف منافع ملی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: برخی‌‌‌ها منافع ملی را بر اساس منافع جناحی خود تعریف می‌‌‌کنند. وقتی تعریفی از منافع ملی نداریم، حفظ و حراست آن دچار خدشه می‌‌‌شود. ساختار سیاسی باید به گونه‌‌‌ای عمل کند که رضایتمندی شهروندان را به اکثریت برساند.
دبیرکل حزب اتحاد ملی ایران اسلامی با بیان اینکه مردم این سرزمین از حاکمیتی که خود شکل داده‌‌‌اند، می‌‌‌خواهند عدالت را ایجاد و آزادی، رفاه و امید به آینده را تامین کند چراکه منافع ملی باید ضامن بقای جامعه باشد، ابراز داشت: آنهایی که ما با آنها چالش داریم؛ دو دسته هستند. دسته نخست، افرادی هستند که منافع ملی را قربانی منافع خود می‌‌‌کنند و افراد دیگر نیز فهم غلطی از موضوع دارند. می‌‌‌گویند برجام منافع ملی ما را به خطر انداخته است یا می‌‌گویند تصویب FATF مخالف با منافع ملی ماست بنابراین باید معلوم شود که آنها منافع ملی را چه تعریف می‌‌‌کنند؟