واکنش رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا درباره رد صلاحیت ها هم‌ اصول‌گرا رد صلاحیت شد هم اصلاح‌طلب

پارسایی: ناظرین انتخابات شوراها از تضییع حقوق افراد جلوگیری کنند
همدلی| نشست خبری محمودی‌شاه‌نشین، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی کشور صبح روزگذشته با حضور بهرام پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس و رئیس کمیته بازرسی امور استان‌ها و فرهاد تجری، نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب در مجلس و سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار شد.
در این نشست خبری رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی به بیان عملکرد این هیات در بررسی صلاحیت نامزدهای شورای شهرو روستا پرداخت و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.
شاه‌نشین در ابتدای این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از تایید صلاحیت‌ها برخی معتقدند که اصلاح‌طلب‌ها به جای مردم تصمیم گرفته‌اند و اصول‌گرایان را از صحنه رقابت حذف کرده‌اند، گفت: سیاست‌های هیات مرکزی و هیات نظارت بر انتخابات کاملا مشخص است و موضوع گرایش‌های سیاسی در تایید یا رد صلاحیت‌ها دخیل نبوده است. برای ما رعایت مر قانون و ماده ۲۹ و ۲۶ ملاک بود.


او ادامه داد: براساس قانون تمام موارد ماده ۲۶ برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها الزامی است، همچنین دارا نبودن تمام موارد ماده ۲۹ نیز برای حضور در انتخابات ضروری است. از همین‌رو هر کدام از ثبت‌نام کنندگان اگر مدعی هستند که تایید یا رد آنها براساس گرایش‌های سیاسی بوده به کمیته نظارت بر هیات انتخابات مراجعه کنند و نمایندگان هیات‌های مرکزی در استان‌ها و تهران خلاصه پرونده و مواردی را که موجب رد صلاحیت آن‌ها شده است را به آن‌ها ارائه می‌کنند.
محمودی ادامه داد: این سلب عضویت در سامانه حقوقی نیامده است و درصد کسانی که در شوراها رد صلاحیت شده‌اند بیشتر به دلیل گزارش‌هایی است که از این ناحیه اخذ شده است. هر کسی هم که دلیلی بر عدم این موارد دارد می‌تواند تا دو روز آینده به دفاتر هیات‌های مرکزی مراجعه کند و اعتراض خود را ارائه داده و تا 10روز آینده به اعتراض آن‌ها رسیدگی خواهد شد.
او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه علت رد صلاحیت ۱۱نفر از اعضای اصول‌گرای شورای اسلامی شهر تهران از جمله آقای طلایی چه بوده است، گفت: پیش‌داوری‌ها در این زمینه درست نیست. هنوز اسامی اعلام نشده و به طور خصوصی به افراد از طریق نامه یا پیامک اعلام شده است و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت اسامی از طریق وزارت کشور آگهی داده می‌شود ما در میان اصلاح‌طلب‌های معروف نیز افرادی را داریم که رد صلاحیت شده‌اند.
فرهاد تجری نیز با بیان اینکه اغراض سیاسی در اظهارنظرهای هیات‌های اجرایی و مرکزی دخیل نبوده است، گفت: قانون برای همه ما فصل‌الخطاب است و ما تلاش داریم شائبه و بحث‌های سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها دخیل نباشند و قانون نیز در این زمینه بسیار شفاف است البته محرومیت‌های خاص شورا در ماده ۱۲۹ قانون شورا اشاره شده است.
نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس گفت: براساس مدارک مراجع ۴ گانه اگر مدرک تحصیلی کاندیدایی ابهام داشته باشد، از وزارت علوم در این باره استعلام می‌شود و اگر مستندات کافی نباشد محروم می‌شوند و اگر مستندات کافی نباشد دوستان ما در هیات نظارت استان و هیات مرکزی مجدد بررسی می‌کنیم و تجدید نظر می‌شود و همه تلاش دارند تا شائبه سیاسی وجود نداشته باشد.
در ادامه این نشست پارسایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دبیر شورای نگهبان در اظهار نظری گفته بودند از آنجا که انتخابات شوراهای اسلامی شهر است صلاحیت اقلیت‌های مذهبی مغایر با قانون اساسی است اما تعدادی از اقلیت‌ها نیز تایید صلاحیت شدند، چه کسی این‌باره تصمیم‌گیرنده است، گفت: در این مورد که از سوی شورای نگهبان اظهار نظر شده رئیس مجلس نیز ورود کرده و دستور داده تا طبق قانون با این مورد برخورد شود البته ماده ۲۶ قانون تبصره۱ در سال ۸۶ تصویب شده اما این وضعیت اگر برخلاف قانون نباشد عطف به ماسبق نیز نمی‌شود و ما با تعامل با شورای نگهبان درصدد حل این مشکل هستیم.شاه‌نشین نیز در این باره گفت: در بخشی از قانون شورا به تخلفات اعضای شورا رسیدگی می‌شود یک هیات بدوی در استان‌داری‌ها تشکیل شده که اعضای این هیات متشکل شده از استاندار، مدیرکل دادگستری شهر و دو نماینده از مجلس همان استان و یک نفر نماینده شورای عالی استان‌ها در این هیات حضور دارد. یکی از مهم‌ترین موارد برای حضور در شورا این است که نماینده در همان شهر ساکن باشد یا تخلف مالی داشته باشد و ... این موارد در هیات بدوی بررسی می‌شود.او در خصوص اینکه برخی از کاندیداها به دلیل استفاده از اموال عمومی برای تبلیغ رد صلاحیت شده‌اند و نظارت بر تبلیغات چگونه خواهد بود؟ اظهارکرد: دستورالعمل مصادیق غیرمجاز و مصادیق مجاز در تبلیغات مشخص است. همه داوطلبان می‌توانند از همه امکانات و تجهیزات استفاده کنند. در صورتی که هزینه آن ‌را پرداخت کنند و اگر کسی به طور غیرقانونی از این اموال استفاده کند مشمول قانون مجازات اسلامی می‌شود. البته هیات اجرایی برای گزارش‌های بدون سند کسی را رد نمی‌کند.
بهرام پارسایی با اشاره به فرصت کاندیداهای رد صلاحیت شده شوراها برای اعتراض به نتایج تعیین صلاحیت‌ها، از هیات‌های نظارت استان‌ها خواست در بررسی مجدد صلاحیت‌ها، مرّ قانون را رعایت کنند و از تضییع حقوق افراد جلوگیری کنند.
تجری اظهار کرد: استفاده از امکانات و تجهیزات دولتی برای تبلیغات قطعا ممنوع است، اما داوطلبان می‌توانند از امکانات شهرداری‌ها در صورت پرداخت وجه استفاده کنند. اگر تخلفی صورت گیرد سیستم‌های نظارت تخلفات را ثبت و تحقیق و تعقیب می‌کند. همچنین ضابطان دادگستری و هیات نظارت و هیات اجرایی اگر مشکلی را ببیند حتما برخورد خواهند کرد.
در ادامه شاه‌نشین با ارائه آمارهایی درباره ثبت‌نام کنندگان گفت: ۲۸۹ هزار و ۷۷۷ نفر در کل کشور برای انتخابات شوراها ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۵هزار و ۷۴۹ نفر قبل از اعلام صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند. همچنین ۵۵ هزار و ۲۰ نفر در شهرها و ۲۳۴ هزار و ۷۵۷ نفر در روستا ثبت‌نام کرده‌اند تا به امروز که نتایج اعلام شده ۸۶.۶ درصد در شهرها تایید شدند که حدود ۴۶هزار نفر می‌شود. همچنین ۱۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر که حدود ۸۰.۷ درصد می‌شود در روستاها تایید شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت با کسر افراد انصرافی ۸۲ درصد در کل کشور تایید شده‌اند.
او با بیان اینکه ۳.۵۱ درصد در کل کشور رد شده‌اند گفت: آنچه که گفته شد در مجموع نظرات هیات اجرایی و هیات نظارت است البته رد صلاحیت در هیات‌ نظارت یک درصد نسبت به هیات اجرایی افزایش داشته است.
محمودی خاطرنشان کرد: ما در شوراهای اسلامی کشور احراز یا عدم احراز صلاحیت نداریم و برطبق قانون همه افراد می‌توانند وارد شورای اسلامی شهر و روستا شوند، مگر اینکه مانعی در شرایط ماده ۲۶ قانون وجود داشته باشد. این در حالی است که همه افراد نمی‌توانند وارد مجلس شوند.
سایر اخبار این روزنامه