در حسرت دنده معکوس

«جمع دوستان در توییتر جمع است و هر روز جمع‌تر می‌شود، درخواست قانونی ۶ وزیر و دو نماینده همچنان فاقد اقدام.» این ریتوییتی بود که وزیر ارتباطات در حاشیه حضور وزیر نفت در توییتر نوشت. به این ترتیب او به‌ عنوان وزیر جوان ولی پیشکسوتِ حاضر در توییتر، هم حضور بیژن نامدار زنگنه را رسمیت بخشید و برایش فالوورهای زیادی جمع کرد و هم یادآوری کرد که مدتی قبل درخواست رفع فیلتر این شبکه اجتماعی را مطرح کرده و پاسخ رسمی‌ای دریافت نکرده است.
قبل از این توییت خبرساز، مرداد امسال آذری‌ جهرمی درخواست قدیمی‌شان را یادآوری کرده و به خبرنگاران گفته بود: «مطابق با پاسخ دادستانی به این درخواست، رفع فیلتر توییتر به دلیل آن‌که دارای حکم قضایی صادره در مشهد است، قابل طرح در کارگروه فیلترینگ نیست. در این زمینه ما در پاسخ به نامه دادستانی دلایل خود را مطرح کردیم و معتقدیم که حکم فیلتر مربوط به‌ سال ۸۸ و در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بوده و بازپرس قضایی مشهد در‌ سال ۹۱ حکم مجددی برای فیلتر این شبکه صادر کرده است؛ اما همان‌طور که می‌دانیم بازپرس برای حوزه استحفاظی خود می‌تواند حکم صادر کند. در این راستا ما نامه مجددی به دادستانی داده‌ایم و دلایل خود را برای برگزاری جلسه در کارگروه فیلترینگ اعلام کرده‌ایم که تاکنون به این نامه پاسخی داده نشده است و ما منتظر پاسخ از جانب دادستانی هستیم.» پس از چند پاسخ و تذکر توسط مقامات قضایی، این درخواست تا همین هفته گذشته هنوز بی‌پاسخ مانده است.
اگرچه هیچ‌کس به رفع فیلتر 10 ساله توییتر خوش‌بین نیست ولی حالا این خواسته عمومی‌تر شده و غیر از وزیران ارتباطات، ارشاد، اطلاعات، علوم، آموزش‌وپرورش و دادگستری مدعیان دیگری هم دارد؛ چندین و چند نماینده مجلس، مسئولان فعلی و سابق چون شهیندخت مولاوردی، الیاس حضرتی، فرید موسوی، حجت نظری، پروانه مافی و بسیاری از شهروندان. حافظه تاریخی ما اصلا به یاد ندارد که نظر فیلترکنندگان درباره شبکه‌های اجتماعی مهم تغییری کرده باشد و برای یک‌بار هم که شده از زمین به آسمان ببارد ولی آیا این‌بار کسی به این همه درخواست رسمی توجهی نشان می‌دهد و دنده معکوس می‌کشد؟‌