دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل

نمایندگان روسیه، چین، انگلیس و فرانسه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت بار دیگر بر حفظ برجام تاگید کردند و این بار نیز تلاشهای آمریکا برای شکست ایران ناکام ماند.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این نشست قصد داشت جلسه را به فرصتی برای ایران‌هراسی تبدیل کند که عدم همراهی دیگر کشورها موجب شد در این هدف تنها مانده و در نشست شورا منزوی شود.
نماینده دایم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که کشورش مخالف ارتباط دادن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با مسائل دیگر است.
واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت گفت:با ارزیابی و گزارش دبیرکل سازمان ملل موافقیم که می‌گوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و احیای تحریم‌های یک جانبه علیه ایران چالش جدی است و به دستیابی به اهداف تعیین شده و مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت کمک نمی‌کند.


نماینده روسیه در سازمان ملل ادامه داد:روسیه به درخواست آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای حفظ برجام که دارای اهمیت بنیادین در امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است،احترام میگذارد و از آن پیروی میکند.
وی افزود:با این دیدگاه که مسائلی که دراین توافق وجودندارد نباید بهانه‌ای برای فروپاشی آن شود، موافقیم.
نبنزیا یادآوری کرد که روسیه بارها در مورد تلاش‌ها برای حمله به برجام هشدار داده و امیدوار است که مسائل امنیت و ثبات جهانی دیگر گروگان فرایندهای سیاسی داخلی کشورها نشود.
وی ادامه داد: با وضعیت ضد و نقیضی مواجهه هستیم که یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل نه فقط آشکارا از اجرای قطعنامه 2231 خودداری می‌کند بلکه سعی دارد که سایر کشورهای عضو را بخاطر اجرای تصمیمات شورای امنیت و کمیسیون مشترک برجام مجازات کند.
نبنزیا تصریح کرد: تنها راه حفظ برجام اجرای داوطلبانه مفاد آن ازسوی کشورهای باقیمانده در این توافق بین‌المللی است.
وی به موضع روسیه در خصوص برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت:ما مخالف تحقیقات دبیرخانه سازمان ملل در خصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل هستیم.
وی ادامه داد: بازرسی‌های بدون مجوز یا اقدامات نظارتی دبیرخانه سازمان ملل با هر انگیزه‌ای که صورت گیرد، باید برای همیشه متوقف شود.
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد: در گزارش (سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران) نباید از اطلاعات منابع آزاد استفاده شود یا اینکه در آن به اطلاعات غیرموثق و آزمایش نشده ارائه شده ازسوی برخی کشورها استناد کرد بویژه اینکه چنین اطلاعاتی دراختیار اعضای شورای امنیت قرار نمی‌گیرد.
* نماینده چین: اطلاعات تایید نشده نباید به گزارش‌های سازمان ملل راه یابد
نماینده چین در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت، با اشاره به گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص قطعنامه 2231، از وی خواست که رویکرد بی‌طرفانه‌تری در تهیه گزارش‌ها پیش گرفته و از افزودن اطلاعات تایید نشده اجتناب کند.
"ما ژائوشو" با قدردانی از ذکر مواردی همچون لزوم حفظ روابط تجاری با ایران و اجرای برجام گفت: ازسوی دیگر معتقدیم که گزارش باید متوازن و بی‌طرفانه و بازتاب دهنده وضعیت اجرای قطعنامه 2231 باشد و نگرانی‌های ایران را مورد توجه قرار دهد. دبیرکل باید منحصرا در حوزه اختیارات خود فعالیت و از افزودن اطلاعات تایید نشده اجتناب کند.
«ما» ادامه داد: برجام به عنوان توافقی بین‌المللی و مورد حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در حکم قانونی بین‌المللی بوده و دستاوردی بزرگ در عرصه چندجانبه‌گرایی به حساب می‌آید.
وی، توافق را برای حفظ امنیت و ثبات خاورمیانه ضروری خواند و گفت: برجام، تامین‌کننده منافع مشترک جامعه بین‌المللی است.
نماینده چین با انتقاد از خروج آمریکا از برجام ادامه داد: اعضای باقی مانده با حس مسئولیت‌پذیری، متمرکز بر تداوم اجرای آن و حفظ روابط تجاری با ایران هستند. این اقدام مورد حمایت جامعه جهانی قرار گرفته است.
«ما» با تاکید بر گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران گفت: تجربه نشان داده که برجام توافقی اثربخش بوده و نیاز است که به صورت کامل به اجرا در بیاید.
وی ادامه داد: امیدوارم ایران بتواند به اجرای تعهداتش ادامه دهد و دیگر طرف‌ها هم به تعهدات خود پایبندی نشان دهند.
*انگلیس: در تلاش برای بهره‌‎مندی ایران از منافع برجام هستیم
«کارن پیرس» نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت در ارتباط با قطعنامه 2231، با حمایت مجدد از برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی این توافق تاکید کرد.
وی با اشاره به گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل متحد در ارتباط با صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: انتظار داریم که این پایبندی ادامه یابد و از ایران می‌خواهیم که همچنان به تعهدات خود در توافق عمل کند.
پیرس افزود: انگلیس درحال همکاری و رایزنی با آلمان و فرانسه برای حصول اطمینان از تداوم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها مطابق با برجام بوده است.
نماینده انگلیس با اشاره به ساز و کار مالی ویژه اتحادیه اروپا (SPV) برای حفظ روابط تجاری با ایران گفت: امیدواریم که بزودی، شاهد اعلام پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم.
وی ادامه داد: با این وجود، باید کارهای بیشتری درخصوص موارد نگرانی ما صورت بگیرد و هیچ‌کس نباید در خصوص نگرانی‌ها و تعهد ما به پیگیری آن‌ها تردید داشته باشد. پایبندی به برجام، با وجود اهمیتی که دارد و مواردی که در اظهارات سفیر فرانسه بر آن تاکید شد، مجوزی برای رفتارهای ثبات‌زدا نیست.
*فرانسه بر ضروروت حفظ برجام تاکید کرد
فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد نیز با تاکید مجدد بر اهمیت برجام و پایبندی به آن، درخصوص پیامدهای ناشی از فروپاشی احتمالی آن هشدار داده بود.
وی با اشاره به سیزدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تایید صلح آمیز بودن فعالیت‌‎های هسته‌ای ایران، گفت: فرانسه تا زمان پایبندی کامل و دقیق ایران به تعهدات خود، آن را فعالانه مورد حمایت قرار خواهد داد.
* سفیر ایران در سازمان ملل: آمریکا باید به خاطر اقدامات غلط محکوم و مسئول شناخته شود
سفیر ایران در سازمان ملل هم در نشست شورای امنیت با موضوع قطعنامه 2231 گفت: دنیا باید آمریکا را به خاطر اقدامات نادرست و غیرمسئولانه‌اش محکوم کرده و آن را مسئول بداند.
اسحاق آل‌حبیب در این نشست هشدار داد هرگونه انفعال یا تساهل در اتخاذ اقدام مناسب در مقابل سیاست‌های غلط آمریکا تنها موجب گستاختر شدن آن در استمرار اعمال غیرقانونی و سیاستهای غیرمسئولانه‌اش خواهد شد.
وی ادامه داد: تداوم برجام به دلیل رفتار یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از آن و اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی‌اش، مورد چالش قرار گرفته است.
سفیر ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در نشست امروز که برای بررسی اجرای این قطعنامه برگزار شده است، شورا باید کلیه موانع اجرای آن، به‌ویژه در ارتباط با ارتقا و تسهیل توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران را مورد رسیدگی قرار دهد.
آل‌حبیب، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران را نقض منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل خواند و اضافه کرد: شورای امنیت باید این کشور را به دلیل اعمال این تحریم‌ها به شدت محکوم کرده و به خاطر اتخاذ اقدامات مغایر قطعنامه 2231 مسئول بداند.
وی با بیان اینکه اکنون برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، یک عضو دائم شورای امنیت با وقاحت تمام، اعضای سازمان را نه به دلیل نقض یک قطعنامه این شورا، بلکه به دلیل پایبندی به آن، تهدید به مجازات می‌کند، اظهار کرد: آمریکا به درجه‌ای از گستاخی رسیده که برای تشدید دشمنی خود علیه ایران، شورای امنیت را نیز به گروگان گرفته است.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: البته این نخستین بار نیست و ما آن روزها را از یاد نبرده‌ایم که آمریکا، شورای امنیت را در جلوگیری از تجاوز صدام، توقف استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران و رسیدگی به حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز خلیج فارس که منجر به شهادت 290 سرنشین آن، ازجمله 66 کودک شد، از اتخاذ هرگونه اقدام موثر بازداشته بود. بنابراین، دنیا نباید اجازه دهد آمریکا اینگونه رفتارهای غیرمسئولانه را تکرار کند.
آل‌حبیب با اشاره به اتهامات وزیر خارجه آمریکا نسبت به ایران در نشست شورای امنیت، افزود: آنچه شنیدیم یک سلسله اظهارات دروغ، ساختگی، نادرست و فریبکارانه بود. البته این اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست. تنها کافی است سخنرانی‌های شرم‌آور مقامات آمریکایی را که در گذشته در همین تالار ایراد شده است، به خاطر بیاورید.
وی ادامه داد: اینگونه اظهارات تعجب آور نیز نیست چرا که همچون زورگویی و اعتیاد آمریکا به تحریم و جنگ طلبی، فریبکاری نیز جزئی جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی آن است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به اتهامات آمریکا درباره برنامه موشکی ایران نیز گفت: این برنامه یک توانمندی دفاعی متعارف و ضروری برای مقابله با تهدیدات خارجی است.
آل حبیب به تهدیدات آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: درحالی که این کشور ادعا می‌کند نگرانی‌های امنیتی ایران به طور کامل خودساخته است و ایران با هیچ تهدید طبیعی از جانب اسراییل مواجه نیست، همین سه ماه پیش نخست‌وزیر بدنام اسرائیل، ایران را حتی به نابودی با سلاح هسته‌ای تهدید کرد که البته توهمی بیش نیست.
وی افزود: آمریکائی‌ها خیال می‌کنند می‌توانند ما را به روزهایی برگردانند که صدام شهرهای ایران را موشک باران می‌کرد یا هواپیماهایش یک شهر ایران را به مدت 105 دقیقه تمام، بمباران و بیش از 1000 نفر از شهروندان ما را شهید و مجروح می‌کردند، بدون آنکه ما وسیله موثری برای دفاع داشته باشیم.
سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما هزینه‌های زیادی برای حفظ سرزمین‌مان در برابر متجاوزان و تضمین امنیت مرزها و شهروندانمان پرداخته‌ایم و آن روزگار دیگر سپری شده است و دولت ما همچون هر دولت دیگر، بر سر امنیت و توانمندی دفاعی متعارف خود مصالحه نخواهد کرد.
آل حبیب به اثرات تحریم‌های آمریکا بر وارادت اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: آیا استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح علیه غیرنظامیان، چیزی جز جنایت علیه بشریت و مصداق بارز تروریسم اقتصادی است؟
وی افزود: جامعه بین‌المللی باید در مقابل اینگونه سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا بایستد و مقامات این کشور را به دلیل ارتکاب اینگونه اقدامات جنایت‌بار مسئول بشناسد.
* اعتراف پمپئو به اختلاف نظر با اروپایی‌ها درباره برجام
در همین ارتباط، وزیر خارجه آمریکا که می‌کوشید اعضای شورای امنیت سازمان ملل را با سیاست‌های خود همسو نشان دهد ناچار شد اعتراف کند که این کشورها درباره برجام با واشنگتن اختلاف نظر دارند.
مایک پمپئو پس از نشست شورای امنیت که برای بررسی گزارش دبیرکل از اجرای قطعنامه 2231 برگزار شد، در جمع خبرنگاران، با تکرار ادعای خود در مورد فعالیتهای موشکی ایران گفت: می‌خواهیم با تمام اعضای شورای امنیت همکاری کنیم تا محدودیت‌های سخت‌تری را در سازمان ملل متحد علیه موشک‌های بالستیک ایران اعمال کنیم.
پمپئو ادامه داد: باید محدودیت‌هایی که در قطعنامه 1929 بوده است، بار دیگر اعمال شود. این چیزی است که جهان امروز نیازمند آن است چرا که تهدید ایران واقعی و متوجه ما است.
وی با تکرار گفته‌های یکنواخت و فاقد توجه در مجامع بین المللی، اظهار کرد برجام نتوانست آنچه را که او فعالیت‌های بدخواهانه ایران نامید را متوقف کند. شورای امنیت مسئول حفاظت از جان شهروندان در خاورمیانه و آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی است که به آن منطقه سفر می‌کنند.
وزیر خارجه آمریکا که پیش از این از شرکای خود نام برد و حفاظت آن‌ها را اولویت آمریکا دانست در پاسخ به این سوال که آیا مکانیسم سازوکار ویژه مالی اروپا مشمول این تحریم‌ها خواهد شد یا خیر با اظهار نظری متناقض گفت: اگر این موارد مشمول غذا و دارو شود که از فهرست تحریم مستثنی شده‌اند، منعی ندارد اما در سایر موارد به دلیل نقض تحریم، هدف قرار خواهند گرفت.
وزیر خارجه آمریکا که انگار نمی‌خواست حمایت قاطع همه اعضای شورای امنیت به جز خود را از برجام ببیند و بشنود، تنها به ابراز نگرانی‌هایی که درباره آزمایش‌های موشکی ایران ابراز شد، توجه کرد و آن را دستاوردی برای خود دانست.
پمپئو همچنین با اعتراف به اینکه آمریکا با اروپایی‌ها درباره برجام اختلاف نظر دارد، گفت: آنها از طرف خود حرف می‌زنند و من هم از طرف خود، بسیار روشن است که ما درباره برجام اختلاف نظر داریم، آنها آن را یک خط مشی و ما آن را یک فاجعه می‌بینیم.
در این نشست، اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت بار دیگر بر حمایت خود از تداوم اجرای برجام تاکید کردند.
دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش خود به شورای امنیت اعلام کرد برجام دستاورد بزرگ گفت وگو و دیپلماسی بوده و تداوم آن برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیتی بنیادین برخوردار است. به همین خاطر، او از اعضای برجام، شورای امنیت، کلیه کشورهای عضو سازمان ملل و تمام بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی خواست که تداوم آن را تضمین کنند.
نشست شورای امنیت چهارشنبه گذشته با موضوع قطعنامه 2231 برگزار شد که پیرو برجام به تصویب رسیده بود.
گرچه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا قصد داشت که این نشست را به فرصتی برای ایران‌هراسی تبدیل کند، عدم همراهی دیگر کشورها موجب شد که در این هدف تنها مانده و در نشست شورا منزوی شود.
پیش از این نشست، اعضای فعلی و آتی اروپایی شورای امنیت در بیانیه ای، بار دیگر حمایت خود را از برجام اعلام کردند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارشی که به این شورا ارائه داد، برجام را یک دستاورد بزرگ دیپلماسی و ضروری برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته تحت تاثیر فشار لابی صهیونیسم خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحریم‌های ضد ایرانی را که عمدتاً صادرات نفت ایران، صنایع هوایی، کشتیرانی و بانکی را شامل می‌شود، به اجرا گذاشت.
سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.
در راستای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از فعالیت شرکت‌های خود در ایران، اعلام کرد که ساز و کار مالی برای ادامه تجارت شرکت‌های خارجی با ایران و فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ادامه روند تعدیل تدریجی قیمتی ارز دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل وزیر نفت: سهمیه‌بندی و تغییر قیمت سوخت مطرح نیست پیروزی مقاومت یمن در مذاکرات صلح سوئد هلاکت سه نظامی صهیونیست در علمیات مبارزان فلسطینی سنای آمریکا بن سلمان را مسئول قتل قاشقچی دانست حوثی‌ها بازی را بردند رئیس جمهور لایحه بودجه 98 را به مجلس می‌برد کره شمالی از بن‌بست مذاکرات با آمریکا خبر داد عیار اخلاق در رسانه ملی گشت‌های تعزیرات ویژه شب یلدا از 27 آذر راه می‌افتند دیدار وزیر اطلاعات ایران با رئیس‌جمهور آذربایجان کوهن وکیل سابق ترامپ: از دروغ‌های ترامپ خسته شده بودم او لیاقت وفاداری را نداشت انزوای آمریکا حتی در شورای امنیت دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل