آنکه پشت میز مذاکره بود، مردم بودند

آرمان: روز گذشته وزیر امورخارجه به دعوت سید محمدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان و سفیر اسبق ایران در فرانسه در کنگره این حزب حضور یافت و به سخنرانی پرداخت. محمدجواد ظریف بیان کرد: حفظ شان مردم یک الزام اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. مردم را به عنوان پشتوانه امنیت خود نیاز داریم، ما بدون این مردم هیچ هستیم. محمدجواد ظریف با انتقاد از برخی از رسانه‌ها تاکید کرد: ما می‌آییم این صحبت اوباما را تیتر می‌کنیم که گفته است «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمی‌توانم». چرا کیهان و صداوسیمای ما به جای اینکه جمله دوم را تیتر کند و غرور ملی ما را افزایش دهد، جمله اول را تیتر می‌کنند؟ چون که هنوز در جاهایی ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد و باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد.
حفظ شأن مردم ضرورت ملی
وزیر امورخارجه در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان با تاکید بر اینکه ایران ما کشوری قدرتمند است، اظهار کرد: ایران از لحاظ تاریخی و جغرافیایی و به لحاظ وجود مردم بزرگ ایران، این کشور همواره تاثیرگذار بوده است و همواره تاثیرگذار خواهیم ماند و این یک واقعیت است که نه طی ۴۰ سال گذشته که طی هفت هزار سال پیش نیز ثابت شده است و در آینده نیز به صعود خواهد رسید ایلنا نوشت، محمدجواد ظریف گفت: آنچه ایران را قدرتمند کرده، بیش از هر چیز مردم ایران است که مبنای قدرت هستند. هرچه را از جمله قدرت اقتصادی ، نظامی و... را که به عنوان مبنای قدرت در نظر بگیریم، در همه اینها همسایگان‌‌مان از ما جلوتر هستند. یکی عضو ناتو است؛ دیگری بمب هسته‌ای دارد و تعدادی‌شان هزینه تسلیحاتی‌شان ده‌ها برابر ماست. وی با طرح این پرسش که چه چیزی ما را به قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل کرده است، بیان کرد: این مردم ما هستند که توانستند کشور را قدرتمند کنند. در نتیجه حفظ شأن مردم یک الزام اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است، بلکه بالاتر یک ضرورت ادامه حیات این کشور است. مردم را به عنوان پشتوانه امنیت خود نیاز داریم ما بدون این مردم هیچ هستیم. وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه ۵۰ سال قبل نمی‌توانستیم با این استحکام درباره نقش مردم صحبت کنیم، عنوان کرد: امروز جهان عوض شده است. امروز شما وقتی درباره قدرت صحبت می‌کنید، فقط درباره قدرت اقتصادی و نظامی و حتی منطقه‌ای بحث به میان نمی‌آورید. بلکه در مورد مجموعه‌ای صحبت می‌کنید که استقلال و معنا و... در آن جای دارد و اینها برای شما قدرت می‌آفریند. وی اضافه کرد: آنها می‌کوشند اگر حمایت‌شان را از عربستان قطع کنند، عربستان باید ظرف یک هفته فارسی صحبت کند، چون آنها می‌دانند ما قدرت‌مان را از خارج از کشور به دست نیاورده‌ایم بلکه قدرت ما درون‌زاست و من به شما اطمینان می‌دهم که آینده شما بهتر از امروز ماست.
دنیای پساغربی


این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان اینکه ما یک مشکل داریم که حل این مشکل می‌تواند مبنای وحدت ملی باشد که آن را بی‌پرده هم خواهم گفت، تصریح کرد: مشکل ما این است کسانی که طرفدار تعامل با غرب هستند، تا کسانی که مخالف هستند و اسامی دیگری از جمله دلواپسان و... را بر خود می‌گذارند، یک باور غلط دارند و آن، این است که دنیا را در غرب می‌بینند. آنها غرب را مرکز جهان می‌بینند و به همین دلیل خود را در مقابل غرب می‌بینند، اما تحول عمده‌ای که اتفاق افتاده و ما باید آن را بشناسیم، این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است. ظریف با بیان اینکه ترامپ مجبور است برای اینکه به ایران فشار بیاورد، نمایندگانی به کشورها بفرستد و بگوید اگر کشور شما با ایران معامله کند، من ویزای آمریکا برای شما صادر نمی‌کنم، ابراز کرد: این نشان‌دهنده آن است که آن توانمندی به پایان رسیده است. آمریکایی‌ها نمی‌توانند خواسته خودشان را عملی کنند به شرط اینکه ما همه نگاه‌مان را به آمریکا معطوف نکنیم و فکر نکنیم هرچه در کشور ما اتفاق می‌افتد یک سر آن مربوط به آمریکا می‌شود. عضو هیأت دولت با انتقاد از برخی از رسانه‌ها بیان کرد: ما می‌آییم این صحبت اوباما را تیتر می‌کنیم که گفته است «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اما جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمی‌توانم». چرا کیهان و صداوسیمای ما به جای اینکه جمله دوم را تیتر کند و غرور ملی ما را افزایش دهد، جمله اول را تیتر می‌کنند؟ چون که هنوز در جاهایی ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد و باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد. وزیر امورخارجه تصریح کرد: اگر این مردم اینقدر استوار نایستاده‌ و نشان نداده بودند که با حاکمیت قهر نمی‌کنند و درک دارند، مردم برای هیچ نماینده‌ای از مردم تره خرد نمی‌کردند؛ لذا آن کسی که پشت میز مذاکره بود مردم بودند ما نبودیم. امروز موجودیتی به نام ایران با عرض و طول و منابع این موقعیت جغرافیایی مورد هدف است و نیاز داریم ایرانی بهتر، خود و فرزندان خود بسازیم. وزیر امورخارجه کشورمان خطاب به جوانان تاکید کرد: من فکر می‌کنم شما جوانان و کنشگران بپذیرید که منافع ملی، جناحی نیست. همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. امروز موجودیتی به نام ایران با عرض و طول و منابع این موقعیت جغرافیایی مورد هدف است و نیاز داریم ایرانی بهتر، خود و فرزندان خود بسازیم.