انزوای آمریکا حتی در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل در نشستی پیرامون قطعنامه 2231 به بررسی مسائل مرتبط با این قطعنامه پرداخت. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد از فرصتهای موجود به نفع سیاستهای خصمانه ترامپ علیه ایران سوءاستفاده کند ولی عملاً یکبار دیگر و این بار در شورای امنیت سازمان ملل تنها و منزوی شد.
اگرچه روسای هیئت‌های نمایندگی کشورها در شورای امنیت را معمولاً سفرای این کشورها در سازمان ملل برعهده می‌گیرند، ولی پمپئو امیدوار بود با حضور خود بر نقش و اهمیت محورهای دلخواه ترامپ بیفزاید و از این جلسه، پیام هشدار دهنده‌ای را علیه ایران به دست آورد. اما با نتایج کاملاً معکوسی مواجه گردید و سرانجام ناچار شد جلسه را با دستهای خالی ترک نماید.
پمپئو از فرصت ریاست دوره‌ای آمریکا در شورای امنیت استفاده کرده و ریاست جلسه را برعهده گرفت ولی حتی این شگرد تحکمی هم کاری از پیش نبرد و تهاجم سنگین وی علیه ایران با تهاجمات به مراتب سنگین‌تری از سوی چین، روسیه و ایران پاسخ داده شد که به عقب نشینی تحقیرآمیز پمپئو منجر گردید. پمپئو بسیاری از حرفهای تکراری ترامپ، صهیونیست‌ها و خودش را یکبار دیگر بازگو کرد و ایران را به نقض قطعنامه 2231 متهم کرد.
نکته جالب اینکه نه تنها چین، روسیه و ایران با مواضع واشنگتن مخالفت کردند بلکه حتی نمایندگان انگلیس و فرانسه نیز از مواضع ایران در پایبندی به برجام و رعایت مفاد قطعنامه 2231 جانبداری کردند ولی در عین حال نسبت به برنامه‌های موشکی و برخی مواضعی که مدعی دخالت ایران در امور سایر کشورهای منطقه است، نیز اشاره‌ای داشتند.


مهمتر آنکه گوترش دبیرکل سازمان ملل از پایبندی ایران به برجام و رعایت قطعنامه 2231 قدردانی کرد و تصریح نمود بنابه گزارشات متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام، ایران به تمامی تعهداتش در برجام عیناً عمل کرده است. آنچه در اینجا بیش از انزوای آمریکا چشمگیر است، اینکه یک عضو دائمی شورای امنیت که از حق وتو برخوردار است، نه تنها عهدشکنی کرده و مغایر موازین بین‌المللی عمل نموده بلکه دیگران را هم برای پیمودن همین راه انحرافی تشویق و تحریک می‌کند.
طبعاً سوال جدی در این مقوله آن است که دارودسته ترامپ در ارزیابی خود از نشست شورای امنیت پیرامون قطعنامه 2231 چه انتظاری داشتند؟ با تکیه بر لابی کردن نمایندگان و رابطین آمریکا در حاشیه نشست اخیر، پمپئو کاملاً باور داشت که نشست به موضع مشترکی علیه ایران دست می‌یابد و ترامپ برای دشمنی با ایران بهانه‌های تازه‌ای پیدا می‌کند ولی حتی اصرار مداوم درباره فعالیت‌های موشکی ایران و جوسازی علیه سیاست‌های ضد تروریستی ایران که به نابودی داعش و سایر گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا در عراق و سوریه منجر شد، پمپئو در نشست شورای امنیت انصافاً سنگ تمام گذاشت ولی پاسخ شنید که فعالیت‌های موشکی ایران تناقضی با قطعنامه 2231 ندارد و در عین حال ایران در مقابله با تروریست‌ها نه تنها فعال عمل کرده بلکه به دعوت کشورهای درگیر با تروریسم نیز با آنها علیه تروریسم همکاری مشترک داشته است اگرچه این مطالب هیچ یک از خواسته‌های ترامپ، جان بولتون و پمپئو را برآورده نکرده و نمی‌کند ولی واقعیت‌های عینی و ملموسی هستند که حتی با حضور نمایشی پمپئو در شورای امنیت هم نمی‌توان بر آنها سرپوش گذاشت یا آنها را تعمداً نادیده گرفت. نماینده ایران در سازمان ملل از این فرصت استفاده کرد و فهرستی از جنایات، شرارتها و سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده آمریکا در منطقه را به تفصیل مطرح کرد. تکرار پرتعداد اینهمه شکست و ناکامی بایستی به ترامپ و دستیارانش ثابت کند که آنها از اصرار جنون آمیز به دشمنی علیه ایران سودی نبرده و نخواهند برد. بلکه صرفاً باقیمانده حیثیت جهانی آمریکا حتی نزد متحدین خود را هم از دست داده و می‌دهند سرافکندگی پمپئو در لحظات خروج از نشست شورای امنیت به وضوح نشان داد که مواضع تحکم آمیز و انحرافی ترامپ حتی در میان متحدین آمریکا هم خریداری ندارد و صرفاً خسارتها و هزینه‌های آمریکا در هر زمینه‌ای را بیشتر و بیشتر می‌کند. ستایش چاپلوسانه و حقارت آمیز پمپئو از اسرائیل، امارات و سعودی‌ها در همکاری برای دشمنی بیشتر علیه ایران هم اعتراف دیگری تلقی می‌شود که شرکای جرم آمریکایی ترامپ در دشمنی جنون آمیز علیه ایران فقط از جانب فاسدترین رژیم‌های مسئله‌دار منطقه حمایت می‌شود و در جامعه بین‌المللی حساسیت کسی را جلب نمی‌کند. این برای آمریکای مدعی ابرقدرتی در جهان معاصر بسیار شرم‌آور و تحقیرآمیز است که حتی با نقض قوانین و موازین بین‌المللی و جوسازی علیه ایران هم نمی‌تواند هیچ یک از اهداف خود را عملیاتی کند و حتی در شورای امنیت هم شاهد تنهائی و انزوای زجردهنده‌ای است که بعید است آخرین مورد از این نوع باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ادامه روند تعدیل تدریجی قیمتی ارز دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل وزیر نفت: سهمیه‌بندی و تغییر قیمت سوخت مطرح نیست پیروزی مقاومت یمن در مذاکرات صلح سوئد هلاکت سه نظامی صهیونیست در علمیات مبارزان فلسطینی سنای آمریکا بن سلمان را مسئول قتل قاشقچی دانست حوثی‌ها بازی را بردند رئیس جمهور لایحه بودجه 98 را به مجلس می‌برد کره شمالی از بن‌بست مذاکرات با آمریکا خبر داد عیار اخلاق در رسانه ملی گشت‌های تعزیرات ویژه شب یلدا از 27 آذر راه می‌افتند دیدار وزیر اطلاعات ایران با رئیس‌جمهور آذربایجان کوهن وکیل سابق ترامپ: از دروغ‌های ترامپ خسته شده بودم او لیاقت وفاداری را نداشت انزوای آمریکا حتی در شورای امنیت دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل